og900: Ilmastointia, toinen flekti aina päälle napista?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

og900: Ilmastointia, toinen flekti aina päälle napista?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Aero on menossa ensi vk:lla ilmastointipajalle, saa nähdä mitä tapahtuu. Autossa on kaksi flektiä, toinen ilmastoinnille. Tulisiko tämän toisen flektin lähteä aina päälle nappia painettaessa, vaikka itse kompressori ei ole vuosikausiin pyörinytkään (ei mitään kylmäaineita sisällä)? Ajattelin vain, että ennen pajallakäyntiä voisi yrittää itse etsiä mahd. vikaa tms..
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kiitoksia!!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Nopeaa on tämä toiminta, kohtahan foorumia pitää alkaa markkinoimaan "Mimmi-vastaa" -toiminnolla 8O

Kuullostaa hyvältä, jos mikään paikka ei vuoda (hah!), niin pelkällä kylmäaineella voi olla vaikutuksia matkustusmukavuuteen. 3-ovinen og900 on melkoinen sauna, varsinkin tummilla nahkapenkeillä. 2003 vain tuli vastaan -85 900 T8A, jonka ilmastointi oli (tietenkin) tyhjentynyt, mutta napista painamalla lähti flekti pyörimään. Omassa Aerossa on ilmeisesti toinenkin flektikytkin, jonka toimivuudesta ei ole oikein tietoa. Nojaa, ensi vk:lla on viisaampi.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

En tiedä miten se on tehtaalta lähtiessä toiminut, mutta omassa 900i -87:ssa molemmat flektit lähtevät pyörimään heti kun napista painaa. Kompura lähtee pyörimään parin sekunnin päästä.

Ja jos oikein muistan, niin talvella flektit eivät lähde pyörimään ilmastointinappia painamalla.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mulla olis Petteri sulle og900:n korjauskäsikirjat joissa on juurikin noiden lisäherkkujen ohjeet ja filosofia täydellisinä, voisin heittää ne joskus Espooseen :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Korjaamokäsikirjalla onneen?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tuossa on ns. ideaa, täytyy vain tarkistaa, etten jo omaa moista opusta! Korjaamokäsikirjat noin yleensäkin voisi olla asianmukainen hankinta, kun tuo kakkos-saabi on vielä hengissä. Jos Espoo on kaukana, niin täytyy koittaa tähdätä esim. seuraaviin potkiaisiin, kun ei ole vieläkään onnistunut osallistumaan :)
ng900aero kirjoitti:Mulla olis Petteri sulle og900:n korjauskäsikirjat joissa on juurikin noiden lisäherkkujen ohjeet ja filosofia täydellisinä, voisin heittää ne joskus Espooseen :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei Espoo ole kaukana, toki voin tuoda nuo "prujut" sinne, mutta tuleppa joka tapauksessa potkijaisiin, ei siellä liian montaa talladega rosso -aeroa ole näkynyt, yksi taisi olla joskus? Potkijaisissa on oikein mukava tunnelma, itsekin olen esteiden vuoksi joutunut olemaan pois useaan otteeseen :cry:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Kyllä minunkin ilmastoinnissa toinen flekti pyörii aina kun nappi on pohjassa, vaikka kompuran sähköliitin olisi irti.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Lisäflekti pyörii aina, kun ilmastointi on kytketty päälle. Ainoa mikä on ennen lisäflektiä, on kuivaimen kyljessä oleva painekytkin.

Systeemiä voi hieman tsekata laittamalla siihen painekytkimen piuhoihin hyppylanka ja sitten laittaa ilmastointi päälle KONEEN OLLESSA SAMMUTETTUNA. Lisäflektin pitäisi mennä päälle.

Kompura saa kylmäaineesta voitelunsa eikä siis kuivana pyörittäminen ole todellakaan suotavaa.

Sen lisäksi kannattaa tsekata tuleeko siihen kompuran piuhaan +12V. Jos näin on, antaa kaikki ohjauslaitteet virran läpi. (siis järjestyksessä: painekytkin, jäähdytysveden lämpöanturi, rele ja jäätymissuojatermostaatti, oliko muita?). Joku puhui, että kompuran sisällä on vielä lämpökytkin joka katkaisee kompuran toiminnan jos kompura kuumenee liikaa. Ja tietysti se kompuran magneettikytkin jää vielä testaamatta. Lisäflekti ottaa ohjausvirtansa tuosta listasta heti painekytkimen jälkeen.

Ja niistä flekteistä vielä:

Slisäflekti pyörii aina ilmastoinnin ollessa kytkettynä.

Auton oma flekti pyörii aina, kun kompurakin. Tosin kompuralla on parin sekunnin viive verrattuna flektiin. Syy? Magneettikytkimen toiminta?

EDIT: Kirotusvihreitä...

EDIT2: Lisäflektin ohjaus lisätty
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin