Ahtopaine seilaa, By pass ja DI-kasetti vaihdettu. Kunnossa!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Holmesin tonnarissa on sama mankkuvena, kuin Trionicissa (letkulähdöt päällekkäin).. Vanhemmissa tonnareissa pitäisi olla se litteä kiekkomainen vena, mikä satkuistakin löytyy.

EPC valehtelee, että 85-88 on tuo vanhemman mallinen vena (7517477) ollut tonnareissa.

Ai niin, vanhimmissa (ennen 86 ilmeisesti) satkuissa tuo venttiili on vielä vähän erilainen, sillä tuossa tonnareistakin löytyvässä on pyöreät kontaktit + D:n muotoinen liitin.. Vanhoissa satkuissa taas sitten venttiilin kannesta törröttää kaksi urospuoleista abikoa. (siltä varalta jos etsit vaihdokkia)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Pystyisköhän mankkuvenaa putsaamaan liuottimella, samalla tavalla kuin esim. tyhjäkäyntimoottoria vanhemmissa tonnareissa. :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Jope kirjoitti:Holmesin tonnarissa on sama mankkuvena, kuin Trionicissa (letkulähdöt päällekkäin).. Vanhemmissa tonnareissa pitäisi olla se litteä kiekkomainen vena, mikä satkuistakin löytyy.
Kiitos. Tällänen muistikuva olikin. On vaan viime aikoina pyöritty TeePeen vanhan LH-tontun parissa niin en ollut varma.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ahtopaine seilaa, By pass ja DI-kasetti vaihdettu. Ei au

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

MacTurbo kirjoitti:Ongelmana on ahtopaineen heittely.
Alkoi siten että eilen kiihdyttäessä punaisen rajalle pudotti painetta noin 1/4 osan verran keltaiselle ja nosti välittömästi takisin,pudotti uudelleen ja nosti takaisin, viisari seilasi aivan kuin olisi painanut kaasun pohjaan ja nostanut taas ylös ja persdyno vahvisti että vika ei suinkaan ollut mittarissa. Tänään sitten heitteli tuon 1/4 osan verran jo keltaisen puolessa välissäkin, ei kuitenkaan joka kerran kiihdyttäessä.
Tuosta oireesta on juttua "viriosastolla" jotta hukkaportin jousi olisi kuoleentunut, mutta en oikein usko tuota kun heittely ei liity välttämättä huippupaineeseen ja auto on vakio.
Autohan on 2,3T ja koneremppa tehty vajaa 2000 km sitten.
Alkaa usko mennä tähän Saabiin, on ollut vajaassa vuodessa enemmän harmia kuin muissa Saabeissa 20:een vuoteen.
:cry:
Elä hyvä mies luovu uskostasi, tonnari on paras vakiorakennettu auto :lol:
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ahtopaine seilaa, By pass ja DI-kasetti vaihdettu. Ei au

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

MacTurbo kirjoitti:Ongelmana on ahtopaineen heittely.
Alkoi siten että eilen kiihdyttäessä punaisen rajalle pudotti painetta noin 1/4 osan verran keltaiselle ja nosti välittömästi takisin,pudotti uudelleen ja nosti takaisin, viisari seilasi aivan kuin olisi painanut kaasun pohjaan ja nostanut taas ylös ja persdyno vahvisti että vika ei suinkaan ollut mittarissa. Tänään sitten heitteli tuon 1/4 osan verran jo keltaisen puolessa välissäkin, ei kuitenkaan joka kerran kiihdyttäessä.
Tuosta oireesta on juttua "viriosastolla" jotta hukkaportin jousi olisi kuoleentunut, mutta en oikein usko tuota kun heittely ei liity välttämättä huippupaineeseen ja auto on vakio.
Autohan on 2,3T ja koneremppa tehty vajaa 2000 km sitten.
Alkaa usko mennä tähän Saabiin, on ollut vajaassa vuodessa enemmän harmia kuin muissa Saabeissa 20:een vuoteen.
:cry:
Viimeksi muokannut erites-2, Su Heinä 17, 2005 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

MacTurbo kirjoitti:Nyt on autoa kokeiltu mankkuvenan johto irroitettuna.
Pihasta lähtiessä meinasi jäädä viivaa asfalttiin, kun traktori tuli oikealta ja painoin pedaalia kun "luulin" että johto irroitettuna auto on " normaali vapari" :D
No ahtopainehan pamahti punaiselle saman tien, 5-6 kiihdytystä myöhemmin alkoi paineet jäädä "vain" puoleenväliin keltaista. :)
Onko tästä sitten vedettävä johtopäätös että mankkuvena on kaputt/jumissa, jos mylly kiertää noin hyvin "peruspaineilla" taidan heivata koko turbon mäjelle, turhaa painoa :D :D :D
Magnettiventtiilin lekussa voi olla vuoto :!: Kerro minne mäjelle turbon heivaat, tulen oitis hakemaan :wink:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

erites-2 kirjoitti: Magnettiventtiilin lekussa voi olla vuoto :!: Kerro minne mäjelle turbon heivaat, tulen oitis hakemaan :wink:
Letkut on ehjät, tarkistin ne yksi kerrallaan.
Täytynee vaan ottaa lusikka käteen ja hommata uusi mankkuvena :(
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Nostetaanpa tätä.

Nyt testailtu tämän sivun( http://www.chenriks.tk/ ) ohjeiden mukaan tota mang.venaa ja taitaapi olla rikki ?

Virtapuoli on ok eli keskinavan ja molempien "sivu"napojen ohm 0,35

Mutta kun puhaltaa W:hen niin C:stä ei tuu läpi vaan vuotaa R:ään.
Ja jos R:ään pistää painetta niin tulee W:stä mutta ei C:stä
Liuotin crc:llä venttiiliä ja tuli tosi mustaa crc:tä ulos mutta ei alannut vorkkiin.
Pistin paineilmaa myös W letkkuun ja hukkaportti liikkui ja kello piti myös paineen.

Edit::::

Mitkä letkut pitää pistää yhteen että ahtaisi peruspaineet ? W:n kun tukkii niin edelleenkin ahtaa mittarin pohjaan ja virtapiuha irti lataa myös täydet??

EDIT 2:::: mang.vena vaihdettu ja taas toimii hinta 183e - % = kallis

EDIT 3;;;;
Mang.vena aukaistu ja sielunelämää tutkittu. Kahden"kelan" välissä oleva metalli "prikka" hajonnut. Siispä tuon prikan kun uusisi niin taas olisi kunnossa."Prikka" kuuluu olla tuon "pronssisen" osan sisällä ja ehjän sinne saisi vetämällä nuo hopeiset osat erilleen ja prikka paikalle ja puristus takaisin kiinni. Sitten kasaus ja piuhojen tinaus ja taas toimisi.
Jos taas jompikumpi "kela" on poikki niin korjaus vaatii tälläisen hajonnaisen osan mistä saisi toisen "sähkökelan".
Siispä kyllä tollaisen saa korjattua jos oikein haluaa.

Prikan mitat: NOIN mittoja : paksuus 0.15 mm ja halkaisija 16mm
Kuva
Viimeksi muokannut valtteri, Ti Elo 02, 2005 12:50. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mankkuvena on sitten vaihdettu, en päässyt tosin kokeilemaan kun toi karhunkaato alkoi tuntumaan paremmalta :D
Mutta kuitenkin, mitattuani uuden mankkuvenan resistanssit on peli selvä.
1-2 nasta 2,7 ohm
2-3 nasta 2,7 ohm
1-3 nasta n.5 ohm

kun taas vanhassa oli:
1-2 nasta 3,5 ohm
2-3 nasta ääretön
1-3 nasta ääretön

Eli suomeksi sanottuna toisen kelan johto on poikki :lol:
Olihan loppujen lopuksi viheliäinen vika löytää, jos olisi ollut nuo resistanssi arvot, olisi vika löytynyt jo Juhannuksena kun mittasin vanhaa venaa. Toivottavasti joku muu selviäisi samasta hommasta helpommalla tämän topicin ansiosta.

Niin ja tietysti lopuksi kiitokset kaikille neuvoja heittäneille.
Etenkin Mimmille ja Rikulle(PCS:lle) :wink:
Niin ja kiitos Kurkolle mitta-asteikon muutoksesta, väänsi sellaisen rautalankamallin että insinöörikin ymmärsi :wink:
Viimeksi muokannut MacTurbo, Pe Heinä 29, 2005 20:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

MacTurbo kirjoitti:Mankkuvena on sitten vaihdettu, en päässyt tosin kokeilemaan kun toi karhunkaato alkoi tuntumaan paremmalta :D
Mutta kuitenkin, mitattuani uuden mankkuvenan resistanssit on peli selvä.
1-2 nasta 2,7 Mohm
2-3 nasta 2,7 Mohm
1-3 nasta n.5 Mohm

kun taas vanhassa oli:
1-2 nasta 3,5 Mohm
2-3 nasta ääretön
1-3 nasta ääretön

Eli suomeksi sanottuna toisen kelan johto on poikki :lol:
Olihan loppujen lopuksi viheliäinen vika löytää, jos olisi ollut nuo resistanssi arvot, olisi vika löytynyt jo Juhannuksena kun mittasin vanhaa venaa. Toivottavasti joku muu selviäisi samasta hommasta helpommalla tämän topicin ansiosta.

Niin ja tietysti lopuksi kiitokset kaikille neuvoja heittäneille.
Etenkin Mimmille ja Rikulle(PCS:lle) :wink:
Jos sun kelan resistanssit on luokkaa M=(Mega ohm) niin kaikki ei ole kunnossa.
DC käytössä 12V jännittellä esim: tuo 2-3Mohm kuorma aiheuttaa noin 50 mikrowatin tehon ja sillä tuskin liikkuu mikään mäntä tai kalvo.
12V ja 2kohm = 72mW ja esim: 12V ja 200ohm resistiivistä mitä DC on jos ei ole mitään välissä on noin 0.7W ja sillä jo jotain tapahtuu.
Eli eiköhän toimivan DC 12V kelan resistanssit liiku luokkaa 30-150ohm.
edellyttäen tietenkin, että siellä on pelkkä kela ei siis tasuria sisällä.
(selviäis kyllä diodi mittauksella).
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kurko kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Mankkuvena on sitten vaihdettu, en päässyt tosin kokeilemaan kun toi karhunkaato alkoi tuntumaan paremmalta :D
Mutta kuitenkin, mitattuani uuden mankkuvenan resistanssit on peli selvä.
1-2 nasta 2,7 Mohm
2-3 nasta 2,7 Mohm
1-3 nasta n.5 Mohm

kun taas vanhassa oli:
1-2 nasta 3,5 Mohm
2-3 nasta ääretön
1-3 nasta ääretön

Eli suomeksi sanottuna toisen kelan johto on poikki :lol:
Olihan loppujen lopuksi viheliäinen vika löytää, jos olisi ollut nuo resistanssi arvot, olisi vika löytynyt jo Juhannuksena kun mittasin vanhaa venaa. Toivottavasti joku muu selviäisi samasta hommasta helpommalla tämän topicin ansiosta.

Niin ja tietysti lopuksi kiitokset kaikille neuvoja heittäneille.
Etenkin Mimmille ja Rikulle(PCS:lle) :wink:
Jos sun kelan resistanssit on luokkaa M=(Mega ohm) niin kaikki ei ole kunnossa.
DC käytössä 12V jännittellä esim: tuo 2-3Mohm kuorma aiheuttaa noin 50 mikrowatin tehon ja sillä tuskin liikkuu mikään mäntä tai kalvo.
12V ja 2kohm = 72mW ja esim: 12V ja 200ohm resistiivistä mitä DC on jos ei ole mitään välissä on noin 0.7W ja sillä jo jotain tapahtuu.
Eli eiköhän toimivan DC 12V kelan resistanssit liiku luokkaa 30-150ohm.
edellyttäen tietenkin, että siellä on pelkkä kela ei siis tasuria sisällä.
(selviäis kyllä diodi mittauksella).
oops, nyt tuli paha moka.
siis vastukset on perus ohmeja, tuo mittarin perhana kun vaihtaa asteikkoa automaattisesti ja aloittaa noista Mohmeista, lisäksi karhuja on kaadettu ja monta :lol:
Korjaan tuohon alkuperäiseen.....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

MacTurbo kirjoitti: oops, nyt tuli paha moka.
siis vastukset on perus ohmeja, tuo mittarin perhana kun vaihtaa asteikkoa automaattisesti ja aloittaa noista Mohmeista, lisäksi karhuja on kaadettu ja monta :lol:
Korjaan tuohon alkuperäiseen.....
No nyt kuulostaa paremmalta, vaan tuo 2,7ohm / 12VDC kela kuulostaa aika pieneltä. Tehoa noin 50W. Vaan PWM käytössä tuo on ihan realistinen.
Ja itsekullakin karhuja on tullut jo tänäänkin kaadettua muutama. :D
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mangneettiventtiili 7485576 aukaistu ja sen sielunelämää tutkittu,,sivulla 2 lisää.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

valtteri kirjoitti: EDIT 3;;;;
Mang.vena aukaistu ja sielunelämää tutkittu. Kahden"kelan" välissä oleva metalli "prikka" hajonnut. Siispä tuon prikan kun uusisi niin taas olisi kunnossa."Prikka" kuuluu olla tuon "pronssisen" osan sisällä ja ehjän sinne saisi vetämällä nuo hopeiset osat erilleen ja prikka paikalle ja puristus takaisin kiinni. Sitten kasaus ja piuhojen tinaus ja taas toimisi.
Jos taas jompikumpi "kela" on poikki niin korjaus vaatii tälläisen hajonnaisen osan mistä saisi toisen "sähkökelan".
Siispä kyllä tollaisen saa korjattua jos oikein haluaa.

Prikan mitat: NOIN mittoja : paksuus 0.15 mm ja halkaisija 16mm
Kuva
Tuon prikan vahvuushan pitäisi olla 0.35 mm. Juttua mankun purkamisesta ja korjaamisesta löytyy myös "9-3 & NG900" osastolta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781

Ps. mulla olisi kelavikainen venttiili jossa prikka ehjä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

MacTurbo kirjoitti:
valtteri kirjoitti: EDIT 3;;;;
Mang.vena aukaistu ja sielunelämää tutkittu. Kahden"kelan" välissä oleva metalli "prikka" hajonnut. Siispä tuon prikan kun uusisi niin taas olisi kunnossa."Prikka" kuuluu olla tuon "pronssisen" osan sisällä ja ehjän sinne saisi vetämällä nuo hopeiset osat erilleen ja prikka paikalle ja puristus takaisin kiinni. Sitten kasaus ja piuhojen tinaus ja taas toimisi.
Jos taas jompikumpi "kela" on poikki niin korjaus vaatii tälläisen hajonnaisen osan mistä saisi toisen "sähkökelan".
Siispä kyllä tollaisen saa korjattua jos oikein haluaa.

Prikan mitat: NOIN mittoja : paksuus 0.15 mm ja halkaisija 16mm
Kuva
Tuon prikan vahvuushan pitäisi olla 0.35 mm. Juttua mankun purkamisesta ja korjaamisesta löytyy myös "9-3 & NG900" osastolta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781

Ps. mulla olisi kelavikainen venttiili jossa prikka ehjä.
Ei ole kunnon mittauslaitetta ja vertasin "rakomittassa" oleviin luiskiin eli varmaankin 0.35 on oikea vaikka sormin ohuemalta tuntuukin.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Vastaa Viestiin