Ahtopaine seilaa, By pass ja DI-kasetti vaihdettu. Kunnossa!
Holmesin tonnarissa on sama mankkuvena, kuin Trionicissa (letkulähdöt päällekkäin).. Vanhemmissa tonnareissa pitäisi olla se litteä kiekkomainen vena, mikä satkuistakin löytyy.
EPC valehtelee, että 85-88 on tuo vanhemman mallinen vena (7517477) ollut tonnareissa.
Ai niin, vanhimmissa (ennen 86 ilmeisesti) satkuissa tuo venttiili on vielä vähän erilainen, sillä tuossa tonnareistakin löytyvässä on pyöreät kontaktit + D:n muotoinen liitin.. Vanhoissa satkuissa taas sitten venttiilin kannesta törröttää kaksi urospuoleista abikoa. (siltä varalta jos etsit vaihdokkia)
EPC valehtelee, että 85-88 on tuo vanhemman mallinen vena (7517477) ollut tonnareissa.
Ai niin, vanhimmissa (ennen 86 ilmeisesti) satkuissa tuo venttiili on vielä vähän erilainen, sillä tuossa tonnareistakin löytyvässä on pyöreät kontaktit + D:n muotoinen liitin.. Vanhoissa satkuissa taas sitten venttiilin kannesta törröttää kaksi urospuoleista abikoa. (siltä varalta jos etsit vaihdokkia)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Kiitos. Tällänen muistikuva olikin. On vaan viime aikoina pyöritty TeePeen vanhan LH-tontun parissa niin en ollut varma.Jope kirjoitti:Holmesin tonnarissa on sama mankkuvena, kuin Trionicissa (letkulähdöt päällekkäin).. Vanhemmissa tonnareissa pitäisi olla se litteä kiekkomainen vena, mikä satkuistakin löytyy.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Ahtopaine seilaa, By pass ja DI-kasetti vaihdettu. Ei au
Elä hyvä mies luovu uskostasi, tonnari on paras vakiorakennettu autoMacTurbo kirjoitti:Ongelmana on ahtopaineen heittely.
Alkoi siten että eilen kiihdyttäessä punaisen rajalle pudotti painetta noin 1/4 osan verran keltaiselle ja nosti välittömästi takisin,pudotti uudelleen ja nosti takaisin, viisari seilasi aivan kuin olisi painanut kaasun pohjaan ja nostanut taas ylös ja persdyno vahvisti että vika ei suinkaan ollut mittarissa. Tänään sitten heitteli tuon 1/4 osan verran jo keltaisen puolessa välissäkin, ei kuitenkaan joka kerran kiihdyttäessä.
Tuosta oireesta on juttua "viriosastolla" jotta hukkaportin jousi olisi kuoleentunut, mutta en oikein usko tuota kun heittely ei liity välttämättä huippupaineeseen ja auto on vakio.
Autohan on 2,3T ja koneremppa tehty vajaa 2000 km sitten.
Alkaa usko mennä tähän Saabiin, on ollut vajaassa vuodessa enemmän harmia kuin muissa Saabeissa 20:een vuoteen.

Re: Ahtopaine seilaa, By pass ja DI-kasetti vaihdettu. Ei au
MacTurbo kirjoitti:Ongelmana on ahtopaineen heittely.
Alkoi siten että eilen kiihdyttäessä punaisen rajalle pudotti painetta noin 1/4 osan verran keltaiselle ja nosti välittömästi takisin,pudotti uudelleen ja nosti takaisin, viisari seilasi aivan kuin olisi painanut kaasun pohjaan ja nostanut taas ylös ja persdyno vahvisti että vika ei suinkaan ollut mittarissa. Tänään sitten heitteli tuon 1/4 osan verran jo keltaisen puolessa välissäkin, ei kuitenkaan joka kerran kiihdyttäessä.
Tuosta oireesta on juttua "viriosastolla" jotta hukkaportin jousi olisi kuoleentunut, mutta en oikein usko tuota kun heittely ei liity välttämättä huippupaineeseen ja auto on vakio.
Autohan on 2,3T ja koneremppa tehty vajaa 2000 km sitten.
Alkaa usko mennä tähän Saabiin, on ollut vajaassa vuodessa enemmän harmia kuin muissa Saabeissa 20:een vuoteen.
Viimeksi muokannut erites-2, Su Heinä 17, 2005 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Magnettiventtiilin lekussa voi olla vuotoMacTurbo kirjoitti:Nyt on autoa kokeiltu mankkuvenan johto irroitettuna.
Pihasta lähtiessä meinasi jäädä viivaa asfalttiin, kun traktori tuli oikealta ja painoin pedaalia kun "luulin" että johto irroitettuna auto on " normaali vapari"![]()
No ahtopainehan pamahti punaiselle saman tien, 5-6 kiihdytystä myöhemmin alkoi paineet jäädä "vain" puoleenväliin keltaista.![]()
Onko tästä sitten vedettävä johtopäätös että mankkuvena on kaputt/jumissa, jos mylly kiertää noin hyvin "peruspaineilla" taidan heivata koko turbon mäjelle, turhaa painoa![]()
![]()


Letkut on ehjät, tarkistin ne yksi kerrallaan.erites-2 kirjoitti: Magnettiventtiilin lekussa voi olla vuotoKerro minne mäjelle turbon heivaat, tulen oitis hakemaan
Täytynee vaan ottaa lusikka käteen ja hommata uusi mankkuvena

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Nostetaanpa tätä.
Nyt testailtu tämän sivun( http://www.chenriks.tk/ ) ohjeiden mukaan tota mang.venaa ja taitaapi olla rikki ?
Virtapuoli on ok eli keskinavan ja molempien "sivu"napojen ohm 0,35
Mutta kun puhaltaa W:hen niin C:stä ei tuu läpi vaan vuotaa R:ään.
Ja jos R:ään pistää painetta niin tulee W:stä mutta ei C:stä
Liuotin crc:llä venttiiliä ja tuli tosi mustaa crc:tä ulos mutta ei alannut vorkkiin.
Pistin paineilmaa myös W letkkuun ja hukkaportti liikkui ja kello piti myös paineen.
Edit::::
Mitkä letkut pitää pistää yhteen että ahtaisi peruspaineet ? W:n kun tukkii niin edelleenkin ahtaa mittarin pohjaan ja virtapiuha irti lataa myös täydet??
EDIT 2:::: mang.vena vaihdettu ja taas toimii hinta 183e - % = kallis
EDIT 3;;;;
Mang.vena aukaistu ja sielunelämää tutkittu. Kahden"kelan" välissä oleva metalli "prikka" hajonnut. Siispä tuon prikan kun uusisi niin taas olisi kunnossa."Prikka" kuuluu olla tuon "pronssisen" osan sisällä ja ehjän sinne saisi vetämällä nuo hopeiset osat erilleen ja prikka paikalle ja puristus takaisin kiinni. Sitten kasaus ja piuhojen tinaus ja taas toimisi.
Jos taas jompikumpi "kela" on poikki niin korjaus vaatii tälläisen hajonnaisen osan mistä saisi toisen "sähkökelan".
Siispä kyllä tollaisen saa korjattua jos oikein haluaa.
Prikan mitat: NOIN mittoja : paksuus 0.15 mm ja halkaisija 16mm

Nyt testailtu tämän sivun( http://www.chenriks.tk/ ) ohjeiden mukaan tota mang.venaa ja taitaapi olla rikki ?
Virtapuoli on ok eli keskinavan ja molempien "sivu"napojen ohm 0,35
Mutta kun puhaltaa W:hen niin C:stä ei tuu läpi vaan vuotaa R:ään.
Ja jos R:ään pistää painetta niin tulee W:stä mutta ei C:stä
Liuotin crc:llä venttiiliä ja tuli tosi mustaa crc:tä ulos mutta ei alannut vorkkiin.
Pistin paineilmaa myös W letkkuun ja hukkaportti liikkui ja kello piti myös paineen.
Edit::::
Mitkä letkut pitää pistää yhteen että ahtaisi peruspaineet ? W:n kun tukkii niin edelleenkin ahtaa mittarin pohjaan ja virtapiuha irti lataa myös täydet??
EDIT 2:::: mang.vena vaihdettu ja taas toimii hinta 183e - % = kallis
EDIT 3;;;;
Mang.vena aukaistu ja sielunelämää tutkittu. Kahden"kelan" välissä oleva metalli "prikka" hajonnut. Siispä tuon prikan kun uusisi niin taas olisi kunnossa."Prikka" kuuluu olla tuon "pronssisen" osan sisällä ja ehjän sinne saisi vetämällä nuo hopeiset osat erilleen ja prikka paikalle ja puristus takaisin kiinni. Sitten kasaus ja piuhojen tinaus ja taas toimisi.
Jos taas jompikumpi "kela" on poikki niin korjaus vaatii tälläisen hajonnaisen osan mistä saisi toisen "sähkökelan".
Siispä kyllä tollaisen saa korjattua jos oikein haluaa.
Prikan mitat: NOIN mittoja : paksuus 0.15 mm ja halkaisija 16mm

Viimeksi muokannut valtteri, Ti Elo 02, 2005 12:50. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Mankkuvena on sitten vaihdettu, en päässyt tosin kokeilemaan kun toi karhunkaato alkoi tuntumaan paremmalta
Mutta kuitenkin, mitattuani uuden mankkuvenan resistanssit on peli selvä.
1-2 nasta 2,7 ohm
2-3 nasta 2,7 ohm
1-3 nasta n.5 ohm
kun taas vanhassa oli:
1-2 nasta 3,5 ohm
2-3 nasta ääretön
1-3 nasta ääretön
Eli suomeksi sanottuna toisen kelan johto on poikki
Olihan loppujen lopuksi viheliäinen vika löytää, jos olisi ollut nuo resistanssi arvot, olisi vika löytynyt jo Juhannuksena kun mittasin vanhaa venaa. Toivottavasti joku muu selviäisi samasta hommasta helpommalla tämän topicin ansiosta.
Niin ja tietysti lopuksi kiitokset kaikille neuvoja heittäneille.
Etenkin Mimmille ja Rikulle(PCS:lle)
Niin ja kiitos Kurkolle mitta-asteikon muutoksesta, väänsi sellaisen rautalankamallin että insinöörikin ymmärsi

Mutta kuitenkin, mitattuani uuden mankkuvenan resistanssit on peli selvä.
1-2 nasta 2,7 ohm
2-3 nasta 2,7 ohm
1-3 nasta n.5 ohm
kun taas vanhassa oli:
1-2 nasta 3,5 ohm
2-3 nasta ääretön
1-3 nasta ääretön
Eli suomeksi sanottuna toisen kelan johto on poikki

Olihan loppujen lopuksi viheliäinen vika löytää, jos olisi ollut nuo resistanssi arvot, olisi vika löytynyt jo Juhannuksena kun mittasin vanhaa venaa. Toivottavasti joku muu selviäisi samasta hommasta helpommalla tämän topicin ansiosta.
Niin ja tietysti lopuksi kiitokset kaikille neuvoja heittäneille.
Etenkin Mimmille ja Rikulle(PCS:lle)

Niin ja kiitos Kurkolle mitta-asteikon muutoksesta, väänsi sellaisen rautalankamallin että insinöörikin ymmärsi

Viimeksi muokannut MacTurbo, Pe Heinä 29, 2005 20:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jos sun kelan resistanssit on luokkaa M=(Mega ohm) niin kaikki ei ole kunnossa.MacTurbo kirjoitti:Mankkuvena on sitten vaihdettu, en päässyt tosin kokeilemaan kun toi karhunkaato alkoi tuntumaan paremmalta![]()
Mutta kuitenkin, mitattuani uuden mankkuvenan resistanssit on peli selvä.
1-2 nasta 2,7 Mohm
2-3 nasta 2,7 Mohm
1-3 nasta n.5 Mohm
kun taas vanhassa oli:
1-2 nasta 3,5 Mohm
2-3 nasta ääretön
1-3 nasta ääretön
Eli suomeksi sanottuna toisen kelan johto on poikki![]()
Olihan loppujen lopuksi viheliäinen vika löytää, jos olisi ollut nuo resistanssi arvot, olisi vika löytynyt jo Juhannuksena kun mittasin vanhaa venaa. Toivottavasti joku muu selviäisi samasta hommasta helpommalla tämän topicin ansiosta.
Niin ja tietysti lopuksi kiitokset kaikille neuvoja heittäneille.
Etenkin Mimmille ja Rikulle(PCS:lle)
DC käytössä 12V jännittellä esim: tuo 2-3Mohm kuorma aiheuttaa noin 50 mikrowatin tehon ja sillä tuskin liikkuu mikään mäntä tai kalvo.
12V ja 2kohm = 72mW ja esim: 12V ja 200ohm resistiivistä mitä DC on jos ei ole mitään välissä on noin 0.7W ja sillä jo jotain tapahtuu.
Eli eiköhän toimivan DC 12V kelan resistanssit liiku luokkaa 30-150ohm.
edellyttäen tietenkin, että siellä on pelkkä kela ei siis tasuria sisällä.
(selviäis kyllä diodi mittauksella).
oops, nyt tuli paha moka.Kurko kirjoitti:Jos sun kelan resistanssit on luokkaa M=(Mega ohm) niin kaikki ei ole kunnossa.MacTurbo kirjoitti:Mankkuvena on sitten vaihdettu, en päässyt tosin kokeilemaan kun toi karhunkaato alkoi tuntumaan paremmalta![]()
Mutta kuitenkin, mitattuani uuden mankkuvenan resistanssit on peli selvä.
1-2 nasta 2,7 Mohm
2-3 nasta 2,7 Mohm
1-3 nasta n.5 Mohm
kun taas vanhassa oli:
1-2 nasta 3,5 Mohm
2-3 nasta ääretön
1-3 nasta ääretön
Eli suomeksi sanottuna toisen kelan johto on poikki![]()
Olihan loppujen lopuksi viheliäinen vika löytää, jos olisi ollut nuo resistanssi arvot, olisi vika löytynyt jo Juhannuksena kun mittasin vanhaa venaa. Toivottavasti joku muu selviäisi samasta hommasta helpommalla tämän topicin ansiosta.
Niin ja tietysti lopuksi kiitokset kaikille neuvoja heittäneille.
Etenkin Mimmille ja Rikulle(PCS:lle)
DC käytössä 12V jännittellä esim: tuo 2-3Mohm kuorma aiheuttaa noin 50 mikrowatin tehon ja sillä tuskin liikkuu mikään mäntä tai kalvo.
12V ja 2kohm = 72mW ja esim: 12V ja 200ohm resistiivistä mitä DC on jos ei ole mitään välissä on noin 0.7W ja sillä jo jotain tapahtuu.
Eli eiköhän toimivan DC 12V kelan resistanssit liiku luokkaa 30-150ohm.
edellyttäen tietenkin, että siellä on pelkkä kela ei siis tasuria sisällä.
(selviäis kyllä diodi mittauksella).
siis vastukset on perus ohmeja, tuo mittarin perhana kun vaihtaa asteikkoa automaattisesti ja aloittaa noista Mohmeista, lisäksi karhuja on kaadettu ja monta

Korjaan tuohon alkuperäiseen.....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
No nyt kuulostaa paremmalta, vaan tuo 2,7ohm / 12VDC kela kuulostaa aika pieneltä. Tehoa noin 50W. Vaan PWM käytössä tuo on ihan realistinen.MacTurbo kirjoitti: oops, nyt tuli paha moka.
siis vastukset on perus ohmeja, tuo mittarin perhana kun vaihtaa asteikkoa automaattisesti ja aloittaa noista Mohmeista, lisäksi karhuja on kaadettu ja monta![]()
Korjaan tuohon alkuperäiseen.....
Ja itsekullakin karhuja on tullut jo tänäänkin kaadettua muutama.

Tuon prikan vahvuushan pitäisi olla 0.35 mm. Juttua mankun purkamisesta ja korjaamisesta löytyy myös "9-3 & NG900" osastolta:valtteri kirjoitti: EDIT 3;;;;
Mang.vena aukaistu ja sielunelämää tutkittu. Kahden"kelan" välissä oleva metalli "prikka" hajonnut. Siispä tuon prikan kun uusisi niin taas olisi kunnossa."Prikka" kuuluu olla tuon "pronssisen" osan sisällä ja ehjän sinne saisi vetämällä nuo hopeiset osat erilleen ja prikka paikalle ja puristus takaisin kiinni. Sitten kasaus ja piuhojen tinaus ja taas toimisi.
Jos taas jompikumpi "kela" on poikki niin korjaus vaatii tälläisen hajonnaisen osan mistä saisi toisen "sähkökelan".
Siispä kyllä tollaisen saa korjattua jos oikein haluaa.
Prikan mitat: NOIN mittoja : paksuus 0.15 mm ja halkaisija 16mm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
Ps. mulla olisi kelavikainen venttiili jossa prikka ehjä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ei ole kunnon mittauslaitetta ja vertasin "rakomittassa" oleviin luiskiin eli varmaankin 0.35 on oikea vaikka sormin ohuemalta tuntuukin.MacTurbo kirjoitti:Tuon prikan vahvuushan pitäisi olla 0.35 mm. Juttua mankun purkamisesta ja korjaamisesta löytyy myös "9-3 & NG900" osastolta:valtteri kirjoitti: EDIT 3;;;;
Mang.vena aukaistu ja sielunelämää tutkittu. Kahden"kelan" välissä oleva metalli "prikka" hajonnut. Siispä tuon prikan kun uusisi niin taas olisi kunnossa."Prikka" kuuluu olla tuon "pronssisen" osan sisällä ja ehjän sinne saisi vetämällä nuo hopeiset osat erilleen ja prikka paikalle ja puristus takaisin kiinni. Sitten kasaus ja piuhojen tinaus ja taas toimisi.
Jos taas jompikumpi "kela" on poikki niin korjaus vaatii tälläisen hajonnaisen osan mistä saisi toisen "sähkökelan".
Siispä kyllä tollaisen saa korjattua jos oikein haluaa.
Prikan mitat: NOIN mittoja : paksuus 0.15 mm ja halkaisija 16mm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
Ps. mulla olisi kelavikainen venttiili jossa prikka ehjä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"