Mikä akku?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Mikä akku?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Olisi kiva kuulla kokemuksia hyviksi testatuista akuista -89 tonnariin. Rempan aikana tuo nykyinen akku seisoi käyttämättä maaliskuusta lähtien, ja viime viikolla pyöritti vielä käyntiin. Nyt vaikka yön yli lataiskin niin käynnistyminen on säälittävää köhinää (kun tonnari nyt ei muutenkaan kauheen miehekkältä kuulosta startatessaan :wink: ).

Muutaman rundin siis jaksaa pienesti pyörittää, valot himmaa samalla ja lopulta ei pyöri ollenkaan. Ei kait voi olla muuta kuin akun väsymystä?

Huomenna ois tarkotus mennä akkukauppaan ja mielelläni kuulisin kokemuksia. Nykyisessä akussa on sähkömerkinnät 12v(yllätys)/65amppeerituntia. Ovatko nuo hyvät arvot vai pitäisikö hommata toisenmoinen?

Kiitti 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kyllä 12V/60Ah pitäisi riittää. Ei siihen tahdo saada mahtumaan sen isompaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Itsellä 12V/65Ah Exide.

Maksoi vajaa pari vuotta sitten n.70euroa. Huoltovapaa. Kerran päässyt täysin tyhjäksi (omaa tyhmyyttä) ja päivän verran pidin laturissa ja taas on kuin uusi.
Exidet ovat pärjänneet testeissäkin hyvin eli uskallan suositella 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000CS... kirjoitti:Itsellä 12V/65Ah Exide.

Maksoi vajaa pari vuotta sitten n.70euroa. Huoltovapaa. Kerran päässyt täysin tyhjäksi (omaa tyhmyyttä) ja päivän verran pidin laturissa ja taas on kuin uusi.
Exidet ovat pärjänneet testeissäkin hyvin eli uskallan suositella 8)
Asiaa..asiaa...Exide on takuuvarma juttu, itselläni ollut jo kolme vuotta
hyvin on toiminut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaipa kolme vuotta toimii melkeinpä mikä vaan akku "normaalikäytössä". Omassa autossa on kuukauden yli kolme vuotta ollut 40 eur maksanut Osaset-tarroilla varustettu 60 Ah akku.

Parhaat akut erottuvat huonommista ehkä sitten vasta parin ensimmäisen vuoden jälkeen ja ääriolosuhteissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jaa..viime talvena ei tonnari ollut kertaakaan roikan päässä, älkää kysykö
miksi ei ollut..??? ( varmaan laiskuutta )
Ja aina laakista käyntiin... :lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

75 amppeeritunnin hopeakennoakku varta ollut paikoillaan ja hyvin on toiminut ei kertaakaan ole tarvinut antaa virtaa (noin 2v vanha).
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ookei, kiitoksia kiitoksia 8)

Ihmettelinkin, että kuinka kauan se nykyinen akku kestää. Saksalainen jobbari kun sen notkuvasta hyllystä repäs useiden toimimattomien akkujen perään, ja ainoa niistä, joka edes piti virtaa sisällään. Nooh, sen loppu tuli sit nyt :idea: Kumman nopeasti se alkoi himmaamaan, kun viime viikolla vielä tuntui täyttä hönkää puhaltavan...

Vielä koitan varmistella, ettei varmaan mistään muusta ole em. oireet mahdollisia syntyä..? Startin vika? Maadotushäikkä? pyörityksen aikana kyllä lamput himmenevät ja kojelaudan valot vilkkuvat ja bensamittari hyppiii ylös alas...
Kait se on uskottava, et pelkkä akun vaihto riittäs, tällä kertaa :D Näistä kun on alkanut pelkäämään aina sitä pahinta...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei kannata päästää sitä akkua aivan tyhjäksi, tuo SRS valo tuppaa
syttymään tuollaisista jännitteen heilahteluista.. :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti:Ei kannata päästää sitä akkua aivan tyhjäksi, tuo SRS valo tuppaa
syttymään tuollaisista jännitteen heilahteluista.. :o
Ookei, hyvä tietää :!: Tosin mulla ei tässä vielä ole tuota airbagia ( :?: )

Mihkään kriittiseen muuten ei taida vanhemmista tonnareissa tuo lopussa oleva akku vaikuttaa.... :?: Tai käynnistysyritykset ylipäätään sillä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mimmi kirjoitti:Omassa tontussa on SAAB-merkkinen akku, jossa lukee varaosanumeron lisäksi 12V/70Ah.
Mulla samanlainen.. :-D

Hyvin on käynnistynyt, ei tosin mitään havaintoa akun iästä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Olisko n. vuoden vanha Biltema 12V/72 Ah, toimii ja mahtui passelisti paikoilleen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kiitoksia vastauksista ja vihjeistä :!: 8)

Tapiolan Osaset-liikkeessä ei ollut hyllyssä tonnariin "bulkki"-akkua, mutta akuntarvis oli kova ja mukaan tarttui TM-testivoittaja exide ultra. Toivottavasti on hintansa, 81€, väärti ja lunastaa paikkansa. Sähköarvoja tuolle ei luvata kuin 12/60
Takuutakin pistivät 2 vuotta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Viesti Kirjoittaja janski »

Mä olen akkuasioissa kääntynyt Tuusulan Akkuhuollon puoleen..... Älyttömän hyvä palvelu ja hinnat kohdillaan.....


Tuusulan Akkuhuolto Ky

Sulantie 28 B, 04300 TUUSULA
Puh: (09) 273 2719, 050 501 3015
Fax: (09) 273 2719
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Pitäisi myös vaihtaa tuoreempi akku monestakin syystä. Boschilla ilmeisesti kohtuu hyvät akut ja löytyisi vielä läheltäkin. Vaihtoehtoina kaksi:
9000 62Ah/480A Bosch (24cm lyhyt). . . . . . . . . . . . . 90-6219 58.00 ???
9000 62Ah/600A Bosch (24cm lyhyt). . . . . . . . . . . . . 90-6220 66.00 ???

Mites tuon 600 ampeeria antavan kanssa eli onko se jo liikaa startille vai rajoitetaanko virransyöttö "sopivaksi", joten huoletta kiinni ja terhakkaammat startit luvassa :?:

EDIT: Löyty jo vastaus :wink: eli kohta katsellaan ja kuunnellaan, miten tonnari starttaa kunnollisilla kylmäkäynnistysvirroilla. Toi edellinen akku on joku Italian-ihme, joka soveltuu speksien perusteella enemmän ratakaksseiskaan kuin tonnariin :P
Vastaa Viestiin