V4 1.5 ja 1.7 l moottoreiden erot
V4 1.5 ja 1.7 l moottoreiden erot
Olen viime aikoina harkinnut hieman kuupan ostoa ja nyt saattaisi olla hyvä aihio tiedossa. Kyseisessä yksilössä on sellainen harvinaisuus (?) kuin 1.7 kone ja nyt kiinnostaisikin tietää, mitkä ovat 1.7 erot normaaliin 1.5 koneeseen. Moottori on ainakin venttiilivikainen, joten ainakin venttiilien ja kansipahvien yhtenevyys kiinnostaisi, 1.5 osia on kuitenkin aika helposti saatavilla...
#1970
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Lohko on sama mutta kampi tietenkin eri.ah79 kirjoitti:Onko vielä tietoa, onko lohko sama molemmissa versioissa? Kampuran ainakin täytyy olla eri mallia, jos iskunpituus ei ole sama.
Konetta ajatellen hankalinta on löytää sopivia mäntiä, mutta ovat menestyksellisesti käyttäneet Fordin 2,0 OHC mäntiä
# 419 Vesa Pohjalainen
Miun männistä otettiin laelta jonkunverran pois joten puristukset on nyt melko vakiot.kallejh kirjoitti:Aamen, Vesa sen tuossa sanoikin. Ainoa "huono" puoli OHC:n männissä tosin on se, että ne nostaa kivasti pikkasen puristuksia![]()
![]()
![]()
Joutuu poraamaan lohkon (90,8mm), mutta muuten menee heittämällä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vihjettä moottorivaihtoehdoista:
Vuoden 1977 mallia 96L esittelevässä 32-sivuisessa tuote-esittelyssä nimeltään "Oikein suunniteltu ja järkevästi toteutettu" tarjotaan sivulla 22 kuvan kanssa seuraavanlaisia viritysvaihtoehtoja lievästi lyhennellen:
"....on olemassa kaksi virityssarjaa....88 tai 100 hv SAE (80 tai 90 hv DIN). Käytettäessä pienempää tilavuus on muttumaton 1,498 dm3. Sarjassa on "kaksikurkkuinen" kaasutin, ilmansuodatin,imuputki, nokka-akseli, jäykemmät venttiilinjouset,pakokaasujärjestelmä jne....parantaa kiihdytysaikaa 0-100 km/t 3,5 sek.......bensiininkulutus ei mainittavasti suurempi. Suurempi virityssarja lisää tilavuuden 1,698 dm3:een. Se sisältää em. yksityiskohtien lisäksi neljä täydellistä mäntää ja kampiakselin. Kiihdytysaika 0-100 km/t on n. 12 sek."
Piirroskuvassa on sitten ilmanpuhdistimet molempien lokasuojien päällä ja siinä välissä kaksi isoa kaasutinta.
Ei tällaista oli silloin tarjolla ja hinnoteltu ja tyyppihyväksytty.
Vuoden 1977 mallia 96L esittelevässä 32-sivuisessa tuote-esittelyssä nimeltään "Oikein suunniteltu ja järkevästi toteutettu" tarjotaan sivulla 22 kuvan kanssa seuraavanlaisia viritysvaihtoehtoja lievästi lyhennellen:
"....on olemassa kaksi virityssarjaa....88 tai 100 hv SAE (80 tai 90 hv DIN). Käytettäessä pienempää tilavuus on muttumaton 1,498 dm3. Sarjassa on "kaksikurkkuinen" kaasutin, ilmansuodatin,imuputki, nokka-akseli, jäykemmät venttiilinjouset,pakokaasujärjestelmä jne....parantaa kiihdytysaikaa 0-100 km/t 3,5 sek.......bensiininkulutus ei mainittavasti suurempi. Suurempi virityssarja lisää tilavuuden 1,698 dm3:een. Se sisältää em. yksityiskohtien lisäksi neljä täydellistä mäntää ja kampiakselin. Kiihdytysaika 0-100 km/t on n. 12 sek."
Piirroskuvassa on sitten ilmanpuhdistimet molempien lokasuojien päällä ja siinä välissä kaksi isoa kaasutinta.
Ei tällaista oli silloin tarjolla ja hinnoteltu ja tyyppihyväksytty.