V4 1.5 ja 1.7 l moottoreiden erot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

V4 1.5 ja 1.7 l moottoreiden erot

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Olen viime aikoina harkinnut hieman kuupan ostoa ja nyt saattaisi olla hyvä aihio tiedossa. Kyseisessä yksilössä on sellainen harvinaisuus (?) kuin 1.7 kone ja nyt kiinnostaisikin tietää, mitkä ovat 1.7 erot normaaliin 1.5 koneeseen. Moottori on ainakin venttiilivikainen, joten ainakin venttiilien ja kansipahvien yhtenevyys kiinnostaisi, 1.5 osia on kuitenkin aika helposti saatavilla...
#1970
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Rakenteellisesti: iskun pituus. Ja sen seurauksena erilaiset männät.
Kansi on sama, joten venttiilivika ei ole ongelma. Rakenne on muutenkin tuota iskunpituutta lukuunottamatta sama.
# 419 Vesa Pohjalainen
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Onko vielä tietoa, onko lohko sama molemmissa versioissa? Kampuran ainakin täytyy olla eri mallia, jos iskunpituus ei ole sama.
#1970
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ah79 kirjoitti:Onko vielä tietoa, onko lohko sama molemmissa versioissa? Kampuran ainakin täytyy olla eri mallia, jos iskunpituus ei ole sama.
Lohko on sama mutta kampi tietenkin eri.

Konetta ajatellen hankalinta on löytää sopivia mäntiä, mutta ovat menestyksellisesti käyttäneet Fordin 2,0 OHC mäntiä
# 419 Vesa Pohjalainen
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Aamen, Vesa sen tuossa sanoikin. Ainoa "huono" puoli OHC:n männissä tosin on se, että ne nostaa kivasti pikkasen puristuksia :wink: :lol: :wink:

Joutuu poraamaan lohkon (90,8mm), mutta muuten menee heittämällä.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24668
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla olis purettuna 1700cc kone tallissa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

kallejh kirjoitti:Aamen, Vesa sen tuossa sanoikin. Ainoa "huono" puoli OHC:n männissä tosin on se, että ne nostaa kivasti pikkasen puristuksia :wink: :lol: :wink:

Joutuu poraamaan lohkon (90,8mm), mutta muuten menee heittämällä.
Miun männistä otettiin laelta jonkunverran pois joten puristukset on nyt melko vakiot.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1277
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vihjettä moottorivaihtoehdoista:
Vuoden 1977 mallia 96L esittelevässä 32-sivuisessa tuote-esittelyssä nimeltään "Oikein suunniteltu ja järkevästi toteutettu" tarjotaan sivulla 22 kuvan kanssa seuraavanlaisia viritysvaihtoehtoja lievästi lyhennellen:
"....on olemassa kaksi virityssarjaa....88 tai 100 hv SAE (80 tai 90 hv DIN). Käytettäessä pienempää tilavuus on muttumaton 1,498 dm3. Sarjassa on "kaksikurkkuinen" kaasutin, ilmansuodatin,imuputki, nokka-akseli, jäykemmät venttiilinjouset,pakokaasujärjestelmä jne....parantaa kiihdytysaikaa 0-100 km/t 3,5 sek.......bensiininkulutus ei mainittavasti suurempi. Suurempi virityssarja lisää tilavuuden 1,698 dm3:een. Se sisältää em. yksityiskohtien lisäksi neljä täydellistä mäntää ja kampiakselin. Kiihdytysaika 0-100 km/t on n. 12 sek."
Piirroskuvassa on sitten ilmanpuhdistimet molempien lokasuojien päällä ja siinä välissä kaksi isoa kaasutinta.
Ei tällaista oli silloin tarjolla ja hinnoteltu ja tyyppihyväksytty.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Vastaa Viestiin