Korin roikotus
Korin roikotus
Pitäisi tontun keula nostaa pukkien päälle, onkos haittaa vaikka kori jää makaamaan ylösnostettuna 2-4 viikon ajaksi, siis jos on nostettu niistä tunkinpaikoista, vai olisiko jokin parempi tapa nostaa koko keula ilmaan niin, ettei kori pääsisi taittumaan/veltostumaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juu, vielä on apurunko paikallaan, mutta ajattelin napata laatikon ja apurungon irti, ja laittaa tekniikan oikeaoppisesti alakautta paikalleen, kunhan saan koneen kuntoon. Taitaa olla aika inhottava homma laittaa kone momentinmuuntimineen yläkautta paikalleen niin että menisi oikein tilaansa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Itellä tuo CC on roikkunut huhtikuun lopulta lähtien em. tavalla, apurunko ja vaihteisto irti. Mitään probleemaa ei ole havaittavissa.
Apurunko on melko helppo irrottaa ja rakentamalla jonkinlaisen tuen konetilan päälle laatikko on roikotettavissa turvallisesti alakautta irti.
Koneesta en sitten tiiä.
Apurunko on melko helppo irrottaa ja rakentamalla jonkinlaisen tuen konetilan päälle laatikko on roikotettavissa turvallisesti alakautta irti.
Koneesta en sitten tiiä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Kuinka korkealle nostit korin saadaksesi vaihdelaatikon pois?Henkka #2283 kirjoitti:Itellä tuo CC on roikkunut huhtikuun lopulta lähtien em. tavalla, apurunko ja vaihteisto irti. Mitään probleemaa ei ole havaittavissa.
Apurunko on melko helppo irrottaa ja rakentamalla jonkinlaisen tuen konetilan päälle laatikko on roikotettavissa turvallisesti alakautta irti.
Koneesta en sitten tiiä.
Ajattelin josko väsäisin rampit joiden päälle sitten työntäisin korin, eli kori olisi kuitenkin pyörillään, mahtaisko onnistua noin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvältä kuulostaa, mutta epäilen, ettei toimi.ng900aero kirjoitti:Kuinka korkealle nostit korin saadaksesi vaihdelaatikon pois?Henkka #2283 kirjoitti:Itellä tuo CC on roikkunut huhtikuun lopulta lähtien em. tavalla, apurunko ja vaihteisto irti. Mitään probleemaa ei ole havaittavissa.
Apurunko on melko helppo irrottaa ja rakentamalla jonkinlaisen tuen konetilan päälle laatikko on roikotettavissa turvallisesti alakautta irti.
Koneesta en sitten tiiä.
Ajattelin josko väsäisin rampit joiden päälle sitten työntäisin korin, eli kori olisi kuitenkin pyörillään, mahtaisko onnistua noin?
Itse tein seuraavasti:
-keula ylös ja tunkinpaikkoihin "biltema"-tuet, nosto n.20cm
-fillari ja sisälokari irti, samalla kannattaa rapsia myös tuuliohjaimet kuskinpuolelta
-tunkki laatikkoa tukemaan, hyvä paikka filtterikannen alus
-tässä vaiheessa kannattaa irrottaa startti ja konetta pyörittämällä kolme "vauhtipyörä"/momentinmuunnin pulttia
-myös laatikon öljynkierto/maadoitus/vaihteenvalitsin heebelit irti, kaikkia ei välttämättä saa vielä tässä vaiheessa irti, ehkä vasta laatikon ollessa jo
lattialla
-apurungon irrotus maalaisjärkeä käyttämällä, etummainen kiinnitys on syylärin alla, taaimmainen kuskinoven puolenvälin tienoilla, myös alapallonivelen pultit ja kallistuksenvakaajan kiinnitykset kuskinpuolella irrotukseen
-tässä vaiheessa rakennettiin kahdesta tikapuusta ja poikkilankusta yläpuolinen tuki, josta rissan välityksellä liinat laatikon ympärille
-laatikon kiinnityspulttien avaaminen, niitä on muistaakseni 3-4, sekä ohjaustappien päissä olevat pultit, 2kpl
-irrotin myös jarrulevy/napa/raidentangonpää-asetelman joustintuesta ja käänsin mahdollisimman taakse
-tässä vaiheessa tunkki on hyvä olla työnnettynä laatikon alle mahdollisimman kohtisuoraan pyöränaukosta
-varovaista ulospäinvetoa tunkin/liinan avustuksella
-varovaisuutta, ettei momentinmuunnin pyörähdä irti, hyvä kammeta jollain puupalikalla
-ABS-jarrullisissa sen palikat ovat lähellä laatikkoa ja kannattaa varoa rikkomasta niitä
-laatikon ollessa jo lähes lattialla loppujen vipstaakien, ainakin tuon takimmaisen öljykierron irrotus
-riippuen auton korkeudesta, ehkä laatikko tulee tunkin päällä pois, ehkä joutuu laskemaan laatikon ihan lattialle asti
Siinä suurinpiirtein muistipohjalta, kysy ihmeessä jos jokin ei tee järkeä

Pyörän ollessa paikallaan laatikolla on vähän tilaa tulla pois, uskon, että kaikin puolin tuskattomampaa tulee pyörän irrottamalla.
Laatikon kiinnitysreikien läpi tulevat melko pitkät ohjuritapit, joten laatikkoa pitää vetää melko paljon ulospäin, että se pääsisi ohittamaan ne.
Työniloa

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Kiitokset Henkalle hyvistä ohjeista! kone + momentinmuunnin on tosiaan jo pois eli laatikon irrottaminen lienee nyt helpompaa. Jaa että 20cm:n nosto voisi riittää, sitten ei ole suurtakaan ongelmaa siinä suhteessa, mulla on ne Bilteman keltaiset tuet, saattavat nostaa juurikin senverran.
Meinaatko laittaa laatikon + koneen paikalleen yhtenä pakettina vai kuinka?
Kaikista eniten harmaita hiuksia on aiheuttanut ilmastoinnin kompura jossa on liemet (vielä toistaiseksi ainakin) sisällä ja jota pitää varoa joka vaiheessa.
Meinaatko laittaa laatikon + koneen paikalleen yhtenä pakettina vai kuinka?
Kaikista eniten harmaita hiuksia on aiheuttanut ilmastoinnin kompura jossa on liemet (vielä toistaiseksi ainakin) sisällä ja jota pitää varoa joka vaiheessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Eipä mitäänng900aero kirjoitti:Kiitokset Henkalle hyvistä ohjeista! kone + momentinmuunnin on tosiaan jo pois eli laatikon irrottaminen lienee nyt helpompaa. Jaa että 20cm:n nosto voisi riittää, sitten ei ole suurtakaan ongelmaa siinä suhteessa, mulla on ne Bilteman keltaiset tuet, saattavat nostaa juurikin senverran.
Meinaatko laittaa laatikon + koneen paikalleen yhtenä pakettina vai kuinka?
Kaikista eniten harmaita hiuksia on aiheuttanut ilmastoinnin kompura jossa on liemet (vielä toistaiseksi ainakin) sisällä ja jota pitää varoa joka vaiheessa.

Nosto on mulla luokkaa 20cm, taisi olla tuet ylätapissaan, mulla ne vaan ovat harmaat biltemat

Mulla on ollutkin pelkästään laatikko irti, kone on ollut koko ajan paikallaan. Oikeastaan paketti on tällä hetkellä jo koossa ja lähestulkoon koeajoa vailla...
Mielenkiinnosta vielä, että miten sulla pysyy laatikko pelkästään siellä? Eihän siinä ole kuin yksi tuki kulmassa, ja vetarin kiinnitys niveleen. Jännää

Tuo kompura on jotakuinkin aina tiellä


SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Ei se laatikko ole ainakaan mihinkään sieltä tippunut vaikka autoa on työnneltykin pariin otteeseen talliin ja takaisin
Niin sulla on siis momentinmuunnin kiinni koneessa? Sillä ei kait kasatessa ole muuta väliä kunhan vaan menee oikein niille booreille, kohdalla ei luultavasti ole merkitystä?
Onkos kenelläkään automaattitonnaria purettuna, luultavastikin tulee tarvetta erinäisille ruuveille ja pulteille ym. pikkusälälle, melko varmasti on jotain jo onnistunut katoamaan?

Niin sulla on siis momentinmuunnin kiinni koneessa? Sillä ei kait kasatessa ole muuta väliä kunhan vaan menee oikein niille booreille, kohdalla ei luultavasti ole merkitystä?
Onkos kenelläkään automaattitonnaria purettuna, luultavastikin tulee tarvetta erinäisille ruuveille ja pulteille ym. pikkusälälle, melko varmasti on jotain jo onnistunut katoamaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Dodii! Ja takaisin (saabi)sorvin äärestäng900aero kirjoitti:Ei se laatikko ole ainakaan mihinkään sieltä tippunut vaikka autoa on työnneltykin pariin otteeseen talliin ja takaisin![]()
Niin sulla on siis momentinmuunnin kiinni koneessa? Sillä ei kait kasatessa ole muuta väliä kunhan vaan menee oikein niille booreille, kohdalla ei luultavasti ole merkitystä?
Onkos kenelläkään automaattitonnaria purettuna, luultavastikin tulee tarvetta erinäisille ruuveille ja pulteille ym. pikkusälälle, melko varmasti on jotain jo onnistunut katoamaan?

Oolrait, että pysyy silleenkin laatikko kuosis, kuulostaa vaan vähän hurjalta

Mulla on momentinmuunnin laatikossa kiinni, ja käsitykseni mukaan paras niin olisi asentaakin.
Momentinmuunnin-vaihdelaatikko kiinnityksessä ne kolmessa eri tasossa olevat spoorit kyllä hyvin asettuvat kohalleen, mutta momentinmuuntimen kaulassa olevat urat, jotka asettuvat laatikon öljypumpulle, saattavat olla haasteellisempi askerrella mainitsemallasi tavalla. Väkevästi suosittelisin muuntimen irrotusta moottorista ja asentamista takaisin vaihteistoon kiinnitettynä, lopulta niin pieni homma ison riskin minimoimisesta. Kohdilla sinänsä ei käsitykseni mukaan ole väliä, kunhan momentinmuunnin on täysin pohjaan painuneena.
Jatketaan

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
ng900aero kirjoitti:Ok, danke taas
Niin ei se momentinmuunnin ollut kait millään kiinni laatikossa, tuli ainakin ylös koneen mukana![]()
Vai sainko siitä jonkin systeemin rikki

Ei muunnin ole mitenkään kiinni laatikossa, pelkästään muuntimen kaula nojaa laatikon öljypumppuun ja keskiosa killuu niitten kolmen spoorin varassa. Laatikon puolessa on lisäksi stefa, johon muuntimen kaula ujuttuu. Laatikkoa takasin moottoriin asentaessa sen pitää olla perhanan kohtisuorassa, on meinaan aika tarkka sovitus momentinmuuntimen keskinyppylän ja "vauhtipyörän" keskireiän välillä. Lepoasennossa kun muunnin roikkuu alaviistoon, niin ilman nostamista kanittaa helposti vastaan ja voi rikkoakin, ainakin stefaa.
Dämmöst

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87