Korin roikotus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Korin roikotus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitäisi tontun keula nostaa pukkien päälle, onkos haittaa vaikka kori jää makaamaan ylösnostettuna 2-4 viikon ajaksi, siis jos on nostettu niistä tunkinpaikoista, vai olisiko jokin parempi tapa nostaa koko keula ilmaan niin, ettei kori pääsisi taittumaan/veltostumaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sinullahan on apurunko paikallaan? Eiköhän kori silloin ole kutakuinkin yhtä jäykkä kuin normaalistikin. Ja saahan siihen lisätukea apurungon keskeltä edestä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juu, vielä on apurunko paikallaan, mutta ajattelin napata laatikon ja apurungon irti, ja laittaa tekniikan oikeaoppisesti alakautta paikalleen, kunhan saan koneen kuntoon. Taitaa olla aika inhottava homma laittaa kone momentinmuuntimineen yläkautta paikalleen niin että menisi oikein tilaansa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Itellä tuo CC on roikkunut huhtikuun lopulta lähtien em. tavalla, apurunko ja vaihteisto irti. Mitään probleemaa ei ole havaittavissa.

Apurunko on melko helppo irrottaa ja rakentamalla jonkinlaisen tuen konetilan päälle laatikko on roikotettavissa turvallisesti alakautta irti.

Koneesta en sitten tiiä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Henkka #2283 kirjoitti:Itellä tuo CC on roikkunut huhtikuun lopulta lähtien em. tavalla, apurunko ja vaihteisto irti. Mitään probleemaa ei ole havaittavissa.

Apurunko on melko helppo irrottaa ja rakentamalla jonkinlaisen tuen konetilan päälle laatikko on roikotettavissa turvallisesti alakautta irti.

Koneesta en sitten tiiä.
Kuinka korkealle nostit korin saadaksesi vaihdelaatikon pois?
Ajattelin josko väsäisin rampit joiden päälle sitten työntäisin korin, eli kori olisi kuitenkin pyörillään, mahtaisko onnistua noin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Itellä tuo CC on roikkunut huhtikuun lopulta lähtien em. tavalla, apurunko ja vaihteisto irti. Mitään probleemaa ei ole havaittavissa.

Apurunko on melko helppo irrottaa ja rakentamalla jonkinlaisen tuen konetilan päälle laatikko on roikotettavissa turvallisesti alakautta irti.

Koneesta en sitten tiiä.
Kuinka korkealle nostit korin saadaksesi vaihdelaatikon pois?
Ajattelin josko väsäisin rampit joiden päälle sitten työntäisin korin, eli kori olisi kuitenkin pyörillään, mahtaisko onnistua noin?
Hyvältä kuulostaa, mutta epäilen, ettei toimi.

Itse tein seuraavasti:
-keula ylös ja tunkinpaikkoihin "biltema"-tuet, nosto n.20cm
-fillari ja sisälokari irti, samalla kannattaa rapsia myös tuuliohjaimet kuskinpuolelta
-tunkki laatikkoa tukemaan, hyvä paikka filtterikannen alus
-tässä vaiheessa kannattaa irrottaa startti ja konetta pyörittämällä kolme "vauhtipyörä"/momentinmuunnin pulttia
-myös laatikon öljynkierto/maadoitus/vaihteenvalitsin heebelit irti, kaikkia ei välttämättä saa vielä tässä vaiheessa irti, ehkä vasta laatikon ollessa jo
lattialla
-apurungon irrotus maalaisjärkeä käyttämällä, etummainen kiinnitys on syylärin alla, taaimmainen kuskinoven puolenvälin tienoilla, myös alapallonivelen pultit ja kallistuksenvakaajan kiinnitykset kuskinpuolella irrotukseen
-tässä vaiheessa rakennettiin kahdesta tikapuusta ja poikkilankusta yläpuolinen tuki, josta rissan välityksellä liinat laatikon ympärille
-laatikon kiinnityspulttien avaaminen, niitä on muistaakseni 3-4, sekä ohjaustappien päissä olevat pultit, 2kpl
-irrotin myös jarrulevy/napa/raidentangonpää-asetelman joustintuesta ja käänsin mahdollisimman taakse
-tässä vaiheessa tunkki on hyvä olla työnnettynä laatikon alle mahdollisimman kohtisuoraan pyöränaukosta
-varovaista ulospäinvetoa tunkin/liinan avustuksella
-varovaisuutta, ettei momentinmuunnin pyörähdä irti, hyvä kammeta jollain puupalikalla
-ABS-jarrullisissa sen palikat ovat lähellä laatikkoa ja kannattaa varoa rikkomasta niitä
-laatikon ollessa jo lähes lattialla loppujen vipstaakien, ainakin tuon takimmaisen öljykierron irrotus
-riippuen auton korkeudesta, ehkä laatikko tulee tunkin päällä pois, ehkä joutuu laskemaan laatikon ihan lattialle asti

Siinä suurinpiirtein muistipohjalta, kysy ihmeessä jos jokin ei tee järkeä :wink:

Pyörän ollessa paikallaan laatikolla on vähän tilaa tulla pois, uskon, että kaikin puolin tuskattomampaa tulee pyörän irrottamalla.
Laatikon kiinnitysreikien läpi tulevat melko pitkät ohjuritapit, joten laatikkoa pitää vetää melko paljon ulospäin, että se pääsisi ohittamaan ne.

Työniloa :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset Henkalle hyvistä ohjeista! kone + momentinmuunnin on tosiaan jo pois eli laatikon irrottaminen lienee nyt helpompaa. Jaa että 20cm:n nosto voisi riittää, sitten ei ole suurtakaan ongelmaa siinä suhteessa, mulla on ne Bilteman keltaiset tuet, saattavat nostaa juurikin senverran.
Meinaatko laittaa laatikon + koneen paikalleen yhtenä pakettina vai kuinka?
Kaikista eniten harmaita hiuksia on aiheuttanut ilmastoinnin kompura jossa on liemet (vielä toistaiseksi ainakin) sisällä ja jota pitää varoa joka vaiheessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:Kiitokset Henkalle hyvistä ohjeista! kone + momentinmuunnin on tosiaan jo pois eli laatikon irrottaminen lienee nyt helpompaa. Jaa että 20cm:n nosto voisi riittää, sitten ei ole suurtakaan ongelmaa siinä suhteessa, mulla on ne Bilteman keltaiset tuet, saattavat nostaa juurikin senverran.
Meinaatko laittaa laatikon + koneen paikalleen yhtenä pakettina vai kuinka?
Kaikista eniten harmaita hiuksia on aiheuttanut ilmastoinnin kompura jossa on liemet (vielä toistaiseksi ainakin) sisällä ja jota pitää varoa joka vaiheessa.
Eipä mitään :wink:

Nosto on mulla luokkaa 20cm, taisi olla tuet ylätapissaan, mulla ne vaan ovat harmaat biltemat :)

Mulla on ollutkin pelkästään laatikko irti, kone on ollut koko ajan paikallaan. Oikeastaan paketti on tällä hetkellä jo koossa ja lähestulkoon koeajoa vailla...

Mielenkiinnosta vielä, että miten sulla pysyy laatikko pelkästään siellä? Eihän siinä ole kuin yksi tuki kulmassa, ja vetarin kiinnitys niveleen. Jännää :o

Tuo kompura on jotakuinkin aina tiellä :idea: Itse vaihdoin pari viikkoa sitten kaikki koneen tukikumit ja alakumeja vaihtaessa konetta oli paha kallistaa juuri tuon kompuran takia. Kyllä se sitten lopuksi onnistui :!:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei se laatikko ole ainakaan mihinkään sieltä tippunut vaikka autoa on työnneltykin pariin otteeseen talliin ja takaisin :D
Niin sulla on siis momentinmuunnin kiinni koneessa? Sillä ei kait kasatessa ole muuta väliä kunhan vaan menee oikein niille booreille, kohdalla ei luultavasti ole merkitystä?

Onkos kenelläkään automaattitonnaria purettuna, luultavastikin tulee tarvetta erinäisille ruuveille ja pulteille ym. pikkusälälle, melko varmasti on jotain jo onnistunut katoamaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:Ei se laatikko ole ainakaan mihinkään sieltä tippunut vaikka autoa on työnneltykin pariin otteeseen talliin ja takaisin :D
Niin sulla on siis momentinmuunnin kiinni koneessa? Sillä ei kait kasatessa ole muuta väliä kunhan vaan menee oikein niille booreille, kohdalla ei luultavasti ole merkitystä?

Onkos kenelläkään automaattitonnaria purettuna, luultavastikin tulee tarvetta erinäisille ruuveille ja pulteille ym. pikkusälälle, melko varmasti on jotain jo onnistunut katoamaan?
Dodii! Ja takaisin (saabi)sorvin äärestä 8)

Oolrait, että pysyy silleenkin laatikko kuosis, kuulostaa vaan vähän hurjalta :!:

Mulla on momentinmuunnin laatikossa kiinni, ja käsitykseni mukaan paras niin olisi asentaakin.
Momentinmuunnin-vaihdelaatikko kiinnityksessä ne kolmessa eri tasossa olevat spoorit kyllä hyvin asettuvat kohalleen, mutta momentinmuuntimen kaulassa olevat urat, jotka asettuvat laatikon öljypumpulle, saattavat olla haasteellisempi askerrella mainitsemallasi tavalla. Väkevästi suosittelisin muuntimen irrotusta moottorista ja asentamista takaisin vaihteistoon kiinnitettynä, lopulta niin pieni homma ison riskin minimoimisesta. Kohdilla sinänsä ei käsitykseni mukaan ole väliä, kunhan momentinmuunnin on täysin pohjaan painuneena.

Jatketaan :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, danke taas :)
Niin ei se momentinmuunnin ollut kait millään kiinni laatikossa, tuli ainakin ylös koneen mukana :?:
Vai sainko siitä jonkin systeemin rikki :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:Ok, danke taas :)
Niin ei se momentinmuunnin ollut kait millään kiinni laatikossa, tuli ainakin ylös koneen mukana :?:
Vai sainko siitä jonkin systeemin rikki :D
:)

Ei muunnin ole mitenkään kiinni laatikossa, pelkästään muuntimen kaula nojaa laatikon öljypumppuun ja keskiosa killuu niitten kolmen spoorin varassa. Laatikon puolessa on lisäksi stefa, johon muuntimen kaula ujuttuu. Laatikkoa takasin moottoriin asentaessa sen pitää olla perhanan kohtisuorassa, on meinaan aika tarkka sovitus momentinmuuntimen keskinyppylän ja "vauhtipyörän" keskireiän välillä. Lepoasennossa kun muunnin roikkuu alaviistoon, niin ilman nostamista kanittaa helposti vastaan ja voi rikkoakin, ainakin stefaa.

Dämmöst :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin