9-5 ollut helvetin laiska, löytyi ainakin yksi syy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

9-5 ollut helvetin laiska, löytyi ainakin yksi syy

Viesti Kirjoittaja nef »

terve!
Viime aikoina saab on tuntunut kun veto oli kadoksissa, ei kokonaan mutta pitää vaihtaa oikein kunnolla alas kun aikoo ohittaa.
Olen miettinyt mikä sielä voisi olla magneettiventtiili, dumppi ...?
Puhdistin dumppiventtiilin ja magneetti venttiilin hyvikseni kattelin alapuolelta turboa koska oli tullut öljyä lohkolle siihen kohtaa.
Huomasin että kompressori"talon" letku joka menee magneettiventiilille oli poikki!!! Ei ihan kokonaan, se oli kiinni yhdessä reunassa että kun katteli ylhäältä niin se näytti kun se olisi ollut kiinni muuten reikä oli ihan avoin.

Panin kiinni ja kokeilin ja meno tuntuu heti paremmalta.

Mistäköhän saisi uusia letkuja ja minkä kokoisia ne on. Piti ottaa magneettiventtiili irti tuista ja panna paluu putkeen nippusiteellä kiinni että letku riitti "kompressorille".
Muutenkin ne letkut ovat aika löysällä kiinni siellä painekellossa ja alhaalla (ei letkuklemmareita tai muu viritys), en tiedä oliko garretissa eri halkisijat putkissa kun nykyisessä mitsussa???

Muuten niin motonetin tulpat 9-5:n ovat väärää mallia ne on 6. lämpöluokka kun pitäisi olla 7. (ainakin manuaalin mukaan) kun vaihtoi oikeisiin niin pelittää paremmin.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Pätkä letkua mukaan ja paikalliseen kumi/teollisuusalan liikkeeseen hakeen vastaavaa. Kannattaa ottaa reilu kerä niin hyvä vaihdella sitten myöhemminkin niitä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Oikeat tulpat 2,3t:hen ovat NGK BCPR7ES-11. Myivätkö Motonetista väärät tulpat?
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

näin siellä lukee
NGK SYTYTYSTULPPA SAAB 9-5
Japanilainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
9-5 2,0t-110kW BCPR6ES-11 (B205E). . . . . . . . . . . . . 11-1106
9-5 2,3t-125kW --00 BCPR6ES-11 (B235E). . . . . . . . . . . 11-1106
9-5 2,3Aero --00 PRF7H-10 (B235R)
9-5 2,3Aero 00-- PRF6H-10 (B235R)
9-5 3,0V6t-147kW BKR7ES-11 (B308E)
Saab suosittelee NGK-tulppia DI-suorasytytysmoottoreihin
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Urkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 16, 2004 01:50

Viesti Kirjoittaja Urkki »

Itse vein 9-5 2.3t -98 taannoin merkkihuoltoon nykimisongelmien takia, jotka paljastuivat lopulta kampiakselin asentoanturista johtuviksi.

Tällöin huollossa vaihdettiin tulpat alkuperäisestä 7-luokasta 6:een. Kuulemma valmistajalta (?) tullut suositus jos nykimistä esiintyy.. Kun anturi on vaihdettu niin käy nätisti niilläkin (6), tosin viimeistään kilometrien tullessa vastaan vaihdan ne "seiskat" tilalle.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

9-5T kirjoitti:
LR kirjoitti:Oikeat tulpat 2,3t:hen ovat NGK BCPR7ES-11. Myivätkö Motonetista väärät tulpat?
Käsittääkseni eivät ole oikeat mutta en muista jokaista vuosimallia ulkoa.
Suurimpaan osaan ovat oikeat (poikkeuksiakin löytyy), ainakin Saabin varaosanumeroiden perusteella seiskat löytyvät paketista.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Onko suosituksena sitten BCPR6ES-11?

EDIT: tuo pitää varmasti paikkaansa. Ainakin vanhempiin on laitettu seiskoja...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis kumminpäin? Mulla on aika ensimmäisiä 9-5:sia (ko.11/97), eli seiskat on nyt ja tuntuisi niillä pelaavan ihan ok.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

NGK:n partfinder tarjoaa seiskaa, mutta sieltä ei kylläkään näytä löytyvän 2.0-litraista konetta ollenkaan. Aeroon tarjotaan BCPR6ES ja alkuperäinen tulppa on ilmeisesti Laser platinium PFR6H-10. Iridium IX on ilmeisesti vielä parempi/kalliimpi kynttilä, onkohan kukaan kokeillut niitä..? http://www.ngksparkplugs.com/apps/car_truck_suv/

Eski
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Ohjekirjassa vm.-99 lukee 7-malli kaikille saabin rivi moottoreille.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kirjoissa lukee kaikenlaista joo, sen olen huomannut....

Fiksu mies valitsee kuitenkin lämpöarvonsa (maltillisesti) ajotapansa ja -olosuhteittensa mukaan. Aikuisten oikeesti nuo tulpan speksit, vastus/kierteenkoko/mitta/elektrodimateriaali ovat ainoat joita kannattaa tuijottaa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

mulla oli ainaski 2,0t:ssä seiskat ja hienosti pelasi. Tosin siinä oli Nordicin viri ja sieltä nimenomaan suositeltiin seiskoja. Mene ja tiedä.

9-5 Nordic
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

9000CD23T:n antamassa sivussa näyttäisi olevan 6-tulppa ja Eskin NGK:n tulppahaussa 7-tulppa normaaliin B235-koneeseen. Onkohan näin, että jos ei ole "viritetty" ja "normaalia" ajoa, niin kuutonen? Jos taas "viritetty" tai enimmäkseen "urheilullinen" ajotyyli, niin seiska.
Vastaa Viestiin