
Turbon huoltoa
Turbon huoltoa
Pystyykö turboa mitenkään itse huoltaa? Putsata yms... 

Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Miksi?Frostgrey kirjoitti:Se tarvitsisi yleensä myös tasapainottaa

Ei ainakaan noiden T8:n Garretteja tarvinnut tasapainottaa, hyvin pelasivat sellaisenaankin, jos oli ropellit ehjät, eihän se tasapainotus miksikään ole muuttunut?
Tai no toki kannattaisi, sillä jos on ollut epätasapainossa niin on syönyt ne helat nopeammin, mutta välttävä tulee ilmankin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eipä sitä tarvitse tasapainottaa, jos ei ole mennyt jostain syystä alunperin pois tasapainosta, osumia siivissä tmv. Kun vain merkkaa purkaessa ja kasaa samoihin asentoihin, niin ei se tasapaino mihinkään katoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Useimmissa puhaltimissa nuo painotetaan erikseen (siis turbiini ja kompura siipi) sitten linjalla lätkitään vain palikkaa nippuun. Massatuotantoa nääs.jcarlson kirjoitti:Eipä sitä tarvitse tasapainottaa, jos ei ole mennyt jostain syystä alunperin pois tasapainosta, osumia siivissä tmv. Kun vain merkkaa purkaessa ja kasaa samoihin asentoihin, niin ei se tasapaino mihinkään katoa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Minulla on hyllyssä ollut pahan päivän varalle Popular Mechanics -lehdessä keväällä 1991 julkaistu turbonkorjausohje. Vielä ei ole ollut tarvetta. Skannasinpa kuitenkin näytille:
http://www.jus.liitin.net/turbo.pdf
http://www.jus.liitin.net/turbo.pdf
Viimeksi muokannut jus, To Loka 09, 2008 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No niin alkoihan niitä omatoimisia kunnostajia löytyä
Ostin hiljan LR:ltä T25sen projekti ahtimeksi. Sinänsä ei vaatine taikuria jos ei sitten kompastu johonkin käytännön pikku juttuun. Te jotka olette rempan tehneet niin laittakaahan hiukan detaljimpi selostus kuin auki ja kasaan päinvastaisessa järjestyksessä
Toi jus:in PDF vaikutti ihan hyvältä.

Ostin hiljan LR:ltä T25sen projekti ahtimeksi. Sinänsä ei vaatine taikuria jos ei sitten kompastu johonkin käytännön pikku juttuun. Te jotka olette rempan tehneet niin laittakaahan hiukan detaljimpi selostus kuin auki ja kasaan päinvastaisessa järjestyksessä

Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jos olet leikkinyt leegoilla lapsuudessasi niin luulisi homman onnistuvan;
ensin merkitset pistepuikolla missä kohdassa nuo laipat ovat toisiinsa nähden, seuraavaksi lyöt osiksi sen käyttämällä asianmukaisa työkaluja, toteat että pakopesä on (todennäköisesti) ehjä, akseli ei ole kulunut syville urille eikä siivistä puutu suuria paloja.
Jos kaikki vaikuttaisi olevan ok, putsaa akselista, öljyrenkaiden urista ja kaikkialta muualtakin karsta pois. Asennat uuset osat paikoilleen, kasaat aparaatin ja takuulla toimii.
Jos siivestä on lentänyt isompi pala (ei siis tehtaalla tasapainoitettaessa napsastu siivu) pois niin nappaa vastakkaiselta puolelta samanlainenn kohta myös pois.
Ja jos haluaa tehdä ns. budjettiremontin niin ei muuta kun turbo auki ja täydellinen putsaus ja takaisinkasaus, ne öljyrenkaat joita olen itse vaihtanut, eivät olleet kuluneet paljoakaan, olivat ainoastaan vaan palaneet kiinni karstan vuoksi, ja tietenkin myös ehtyneen joustovoimansa vaikutuksesta.
Mutta kyllä tuollainenkin hetken pelaa, mikäli helat eivät ole soikeat
Korjaamaton ei ole sellainenkaan turbo jonka pakopesä on halki, valurautahitsaukset eivät vaan tahdo kestää kauaa.
Suurin kynnys turbonkorjaukselle onkin about 350tkm ajettu yksilö jonka akseli on väljä ja siivet "kevennetyt", turbohuollossa ilmoittivat täysin järkyttävän hinnan tuolle akselille + propelleille, tietenkin tahallaan ettei bisnes kärsi
Täytyykin etsiä jokin kanava jonka kautta saisi noita akseleita ettei joka jannun tarvitsisi kuulla samaa kitinää turbohuolloissa; "ei tälle voi tehä mitään, halvempi ostaa uusi", eli ts. heidän em. tavoin korjaamansa, ainoa ero on että ulkonäköseikkojen vuoksi hiekkapuhaltavat ulkokuoren
Ja en tod. jaksa uskoa etteikö muka GT17:ää saisi kuntoon, ei voi ola mitään eroa muihin malleihin, saattaa olla muita jopa helpompi kunnostaa
Vanhan turbon tasapainotus on yhtä hienostelua, sellaista kökköä niihin pakosiipiin kuitenkin palaa kiinni ettei ole tasapainossa kuin maks 10mi.
ensin merkitset pistepuikolla missä kohdassa nuo laipat ovat toisiinsa nähden, seuraavaksi lyöt osiksi sen käyttämällä asianmukaisa työkaluja, toteat että pakopesä on (todennäköisesti) ehjä, akseli ei ole kulunut syville urille eikä siivistä puutu suuria paloja.
Jos kaikki vaikuttaisi olevan ok, putsaa akselista, öljyrenkaiden urista ja kaikkialta muualtakin karsta pois. Asennat uuset osat paikoilleen, kasaat aparaatin ja takuulla toimii.
Jos siivestä on lentänyt isompi pala (ei siis tehtaalla tasapainoitettaessa napsastu siivu) pois niin nappaa vastakkaiselta puolelta samanlainenn kohta myös pois.
Ja jos haluaa tehdä ns. budjettiremontin niin ei muuta kun turbo auki ja täydellinen putsaus ja takaisinkasaus, ne öljyrenkaat joita olen itse vaihtanut, eivät olleet kuluneet paljoakaan, olivat ainoastaan vaan palaneet kiinni karstan vuoksi, ja tietenkin myös ehtyneen joustovoimansa vaikutuksesta.
Mutta kyllä tuollainenkin hetken pelaa, mikäli helat eivät ole soikeat

Korjaamaton ei ole sellainenkaan turbo jonka pakopesä on halki, valurautahitsaukset eivät vaan tahdo kestää kauaa.
Suurin kynnys turbonkorjaukselle onkin about 350tkm ajettu yksilö jonka akseli on väljä ja siivet "kevennetyt", turbohuollossa ilmoittivat täysin järkyttävän hinnan tuolle akselille + propelleille, tietenkin tahallaan ettei bisnes kärsi

Täytyykin etsiä jokin kanava jonka kautta saisi noita akseleita ettei joka jannun tarvitsisi kuulla samaa kitinää turbohuolloissa; "ei tälle voi tehä mitään, halvempi ostaa uusi", eli ts. heidän em. tavoin korjaamansa, ainoa ero on että ulkonäköseikkojen vuoksi hiekkapuhaltavat ulkokuoren

Ja en tod. jaksa uskoa etteikö muka GT17:ää saisi kuntoon, ei voi ola mitään eroa muihin malleihin, saattaa olla muita jopa helpompi kunnostaa

Vanhan turbon tasapainotus on yhtä hienostelua, sellaista kökköä niihin pakosiipiin kuitenkin palaa kiinni ettei ole tasapainossa kuin maks 10mi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
hirveitä hintoja!mikkoimp kirjoitti:joskus aikoinani kyselin ja oli luokkaa 300e-->gls kirjoitti:onko mitään hajua että minkä verran maksais jos käyttäis liikkeessä huollettavana?
tuntuu kädellä kokeilemalla että tuosta t03:sesta alkaa oleen laakerit väljät..

mites paljon tuosta akselin päästä kokeilemalla saa olla välystä näppituntumalla? saako välys tuntua kun nitkuttaa akselia ylös-alas? ohjekirjan mukaan se oli jotain 0,2mm..
entä vaikuttaako öljynpaine asiaan?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Radiaalista eli poikittaista (ylös-alas) välystä on tuossa t03:ssa jonkin verran uutenakin, se ei ole hälyttävää ellei sitä ole todella paljon. Aksiaalista eli pitkittäistä (eteen-taakse) sen sijaan ei pitäisi juuri remontoidussa tuntua ollenkaan, mutta jos sitä hitusen on niin ei se vielä vaarallista ole. Pitkittäinen on kuitenkin se "vaarallisempi" välys näistä kahdesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com