Turbon huoltoa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Turbon huoltoa

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Pystyykö turboa mitenkään itse huoltaa? Putsata yms... :)
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pystyy, ostat siihen korjaussarjan (hinta about 50-120e), purat sen ja vaihdat helat ja ne öljyrenkaat, ynnä muut hilppeet. Jos siivistä ei ole tavaraa paljoa lähtenyt niin ei muutakuin nippuun vaan ja hyvä tulee ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

onko mitään hajua että minkä verran maksais jos käyttäis liikkeessä huollettavana?

tuntuu kädellä kokeilemalla että tuosta t03:sesta alkaa oleen laakerit väljät.. :(
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

gls kirjoitti:onko mitään hajua että minkä verran maksais jos käyttäis liikkeessä huollettavana?

tuntuu kädellä kokeilemalla että tuosta t03:sesta alkaa oleen laakerit väljät.. :(
joskus aikoinani kyselin ja oli luokkaa 300e-->
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Se tarvitsisi yleensä myös tasapainottaa :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Se tarvitsisi yleensä myös tasapainottaa :roll:
Miksi? :lol:
Ei ainakaan noiden T8:n Garretteja tarvinnut tasapainottaa, hyvin pelasivat sellaisenaankin, jos oli ropellit ehjät, eihän se tasapainotus miksikään ole muuttunut?
Tai no toki kannattaisi, sillä jos on ollut epätasapainossa niin on syönyt ne helat nopeammin, mutta välttävä tulee ilmankin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä sitä tarvitse tasapainottaa, jos ei ole mennyt jostain syystä alunperin pois tasapainosta, osumia siivissä tmv. Kun vain merkkaa purkaessa ja kasaa samoihin asentoihin, niin ei se tasapaino mihinkään katoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Mistä kannattaisi ostaa tarvikkeet tuohon huoltoon? Jos vaikka talvella pistäisi tuon T8 Garretin palasiksi, siis purkamalla :wink: .
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

jcarlson kirjoitti:Eipä sitä tarvitse tasapainottaa, jos ei ole mennyt jostain syystä alunperin pois tasapainosta, osumia siivissä tmv. Kun vain merkkaa purkaessa ja kasaa samoihin asentoihin, niin ei se tasapaino mihinkään katoa.
Useimmissa puhaltimissa nuo painotetaan erikseen (siis turbiini ja kompura siipi) sitten linjalla lätkitään vain palikkaa nippuun. Massatuotantoa nääs.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla on hyllyssä ollut pahan päivän varalle Popular Mechanics -lehdessä keväällä 1991 julkaistu turbonkorjausohje. Vielä ei ole ollut tarvetta. Skannasinpa kuitenkin näytille:
http://www.jus.liitin.net/turbo.pdf
Viimeksi muokannut jus, To Loka 09, 2008 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
99tbo
"Aero"
Viestit: 337
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

pari oon purkanu ja laakeroinu itse eikä oo painotettu ja on toiminu kuin pitääkin
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

No niin alkoihan niitä omatoimisia kunnostajia löytyä :)

Ostin hiljan LR:ltä T25sen projekti ahtimeksi. Sinänsä ei vaatine taikuria jos ei sitten kompastu johonkin käytännön pikku juttuun. Te jotka olette rempan tehneet niin laittakaahan hiukan detaljimpi selostus kuin auki ja kasaan päinvastaisessa järjestyksessä :D Toi jus:in PDF vaikutti ihan hyvältä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos olet leikkinyt leegoilla lapsuudessasi niin luulisi homman onnistuvan;
ensin merkitset pistepuikolla missä kohdassa nuo laipat ovat toisiinsa nähden, seuraavaksi lyöt osiksi sen käyttämällä asianmukaisa työkaluja, toteat että pakopesä on (todennäköisesti) ehjä, akseli ei ole kulunut syville urille eikä siivistä puutu suuria paloja.
Jos kaikki vaikuttaisi olevan ok, putsaa akselista, öljyrenkaiden urista ja kaikkialta muualtakin karsta pois. Asennat uuset osat paikoilleen, kasaat aparaatin ja takuulla toimii.
Jos siivestä on lentänyt isompi pala (ei siis tehtaalla tasapainoitettaessa napsastu siivu) pois niin nappaa vastakkaiselta puolelta samanlainenn kohta myös pois.
Ja jos haluaa tehdä ns. budjettiremontin niin ei muuta kun turbo auki ja täydellinen putsaus ja takaisinkasaus, ne öljyrenkaat joita olen itse vaihtanut, eivät olleet kuluneet paljoakaan, olivat ainoastaan vaan palaneet kiinni karstan vuoksi, ja tietenkin myös ehtyneen joustovoimansa vaikutuksesta.
Mutta kyllä tuollainenkin hetken pelaa, mikäli helat eivät ole soikeat :wink:

Korjaamaton ei ole sellainenkaan turbo jonka pakopesä on halki, valurautahitsaukset eivät vaan tahdo kestää kauaa.
Suurin kynnys turbonkorjaukselle onkin about 350tkm ajettu yksilö jonka akseli on väljä ja siivet "kevennetyt", turbohuollossa ilmoittivat täysin järkyttävän hinnan tuolle akselille + propelleille, tietenkin tahallaan ettei bisnes kärsi :wink:
Täytyykin etsiä jokin kanava jonka kautta saisi noita akseleita ettei joka jannun tarvitsisi kuulla samaa kitinää turbohuolloissa; "ei tälle voi tehä mitään, halvempi ostaa uusi", eli ts. heidän em. tavoin korjaamansa, ainoa ero on että ulkonäköseikkojen vuoksi hiekkapuhaltavat ulkokuoren :)

Ja en tod. jaksa uskoa etteikö muka GT17:ää saisi kuntoon, ei voi ola mitään eroa muihin malleihin, saattaa olla muita jopa helpompi kunnostaa :wink:
Vanhan turbon tasapainotus on yhtä hienostelua, sellaista kökköä niihin pakosiipiin kuitenkin palaa kiinni ettei ole tasapainossa kuin maks 10mi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mikkoimp kirjoitti:
gls kirjoitti:onko mitään hajua että minkä verran maksais jos käyttäis liikkeessä huollettavana?

tuntuu kädellä kokeilemalla että tuosta t03:sesta alkaa oleen laakerit väljät.. :(
joskus aikoinani kyselin ja oli luokkaa 300e-->
hirveitä hintoja! 8O

mites paljon tuosta akselin päästä kokeilemalla saa olla välystä näppituntumalla? saako välys tuntua kun nitkuttaa akselia ylös-alas? ohjekirjan mukaan se oli jotain 0,2mm..

entä vaikuttaako öljynpaine asiaan?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Radiaalista eli poikittaista (ylös-alas) välystä on tuossa t03:ssa jonkin verran uutenakin, se ei ole hälyttävää ellei sitä ole todella paljon. Aksiaalista eli pitkittäistä (eteen-taakse) sen sijaan ei pitäisi juuri remontoidussa tuntua ollenkaan, mutta jos sitä hitusen on niin ei se vielä vaarallista ole. Pitkittäinen on kuitenkin se "vaarallisempi" välys näistä kahdesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin