mineraaliöljy 10-30 ja T16 kone

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

mineraaliöljy 10-30 ja T16 kone

Viesti Kirjoittaja rmeller »

mitä on odotettavissa jos Aero -86:n T16 koneeseen kaatelee Mobilin 10-30 mineraaliöljyt? Sattuisi tynnyristä ainetta löytymään, joku pelotteli venttiilien alkavan naputtamaan, voiko pitää paikkansa? Onko muita merkittäviä vaaroja? Öljynvaihtoväliähän pitää kyllä lyhentää varmaan reilusti mutta mutta...

t. Rami
****
VAG
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en tosiaan näe mitään syytä moista sinne laittaa!!!!!!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enpä tunkisi mineraaleja turbokoneeseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

aika selviä mielipiteitä, pitänee uskoa. Mutta voiko tuossa venttiilien nakuttamisväitteessä olla mitään perää?

t. Rami
****
VAG
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saattaahan se olla, ettei vääränlainen öljylaatu kunnolla toimi hydraulisten venttiilinpainimien kanssa. Aika jäykkää kylmänähän tuo on, eli voi olla ettei nouse kylmänä kunnolla kanteen täyttämään painimia jolloin naputtelee kunnes lämpiää..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Muuten kävis mutta ei kestä turbon kuumuutta laakerit
menevät kun öljy palaa pieksi
Ari 1622
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

On aikas väärä paikka säästää öljynvaihdoissa, hydrauliset nostajat eivät tykkää mineraaleista juurikaan. Tuskin kummoisia laatuluokituksia öljypääläristä löytyy, vanhaan harraste-toyotaani ostin eilen 10W-30 (Neste) (mineraali) öljyä ja purkissa nimenomaan luki "ahtamattomiin bensiinimoottoreihin". Laita suosiolla tunnettujen merkkien synteettisiä tai täyssynteettisiä öljyjä. Synteettiset taitavat olla nykyisellään edesmenneitä "osasynteettisiä" öljyjä.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Totta ja asiaa puhut Jusau.

Menestystä myös Diploomityöhösi.

Kun valmistut teemme dibbadabba kemut.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyl se 10W30 kelpaa sisäänajoöljyksi moottorirempan jälkeen tai sitten vapariin kesällä. Mie en ole rikas tai muutenkaan täydellisyyden tavoittelija, silti ajan Mobilin 5W50 synteettisillä ympärivuoden tolla 900:lla. 99:iin tulee kanssa kunnon öljyt, kunhan tässä kerkeen vaihtamaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mineraaliöljy saattaa esimerkiksi karstoittua turboon ja se ol siinä. Savua tiedossa.

Jos ajelee ilman paineita niin sitten ei ongelmia, koska turbo ei lämpene kuin leivinuuni. Pakolämpöjä pitäisi kyllä säästellä joka tapauksessa.

T. Pasi
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Firges9000 kirjoitti:Menestystä myös Diploomityöhösi.
Danke, syyskuussa pitäisi viimein olla paperit kourassa.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Yksi kokemus mineraaliöljyistä. Viisi vuotta olin käyttänyt ruohonleikkurissa mineraaliöljyä ja vaihtanut ne vuosittain. Käyttötunteja koneelle on kertynyt yhteensä noin 50 tuntia. Koneella on ollut tapana pöläyttää tummat pakokaasut kierrosluvun käydessä alhaalla esimerkiksi rasitustilanteessa.

Viime keväänä tarkistin viisivuotishuoltona sytytystulpan, joka oli hyvin karstoittunut. Vaihdoin sen. En viitsinyt lähteä ostamaan öljyä erikseen ruohonleikkuriin, vaan käytin ylijäänyttä Rally Formulaa. Nytpä ei enää pöläyttelekään pakokaasuja vaikka miten kaasuttelisi.

Jos mineraaliöljy käyttäytyy matalaviritteisessä ruohonleikkurinmoottorissä edellä kuvatulla tavalla, niin jokainen voi itse miettiä miten se käyttäytyisi korkeaviritteisessä turbomoottorissa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin