Panhard-tanko ja kolinaa
Panhard-tanko ja kolinaa
Kenelläkään faktatietoa että kumpi pää tulee kumpaankin.
Tangossahan on erilaiset puslat päissä, pidempi ja lyhyempi pusla.
Sitten toinen asia. Perä tuntuu irtonaiselta ja tuntuu että menee urissa.
Eilen tarkistin että panhard-tanko on varmasti kiinni. Siihen on vaihdettu puslat n. 1kk sitte.
Ja kun kääntyy jyrkästi niin takaa, luultavasti kuskinpuolelta kuuluu paukkuva ääni.
Olisko sitte mahdollista että tanko on väärin päin.
Kiristys on suoritettu takarenkaat maassa.
Tangossahan on erilaiset puslat päissä, pidempi ja lyhyempi pusla.
Sitten toinen asia. Perä tuntuu irtonaiselta ja tuntuu että menee urissa.
Eilen tarkistin että panhard-tanko on varmasti kiinni. Siihen on vaihdettu puslat n. 1kk sitte.
Ja kun kääntyy jyrkästi niin takaa, luultavasti kuskinpuolelta kuuluu paukkuva ääni.
Olisko sitte mahdollista että tanko on väärin päin.
Kiristys on suoritettu takarenkaat maassa.
Täytyypä tarkistaa.
Tosin eilen kattelin paikkoja läpi enkä huomannut mitään normaalista poikkeavaa.
Tuossa äsken kun kävin syömässä niin kuuntelin ääntä tarkemmin ja se kuulostaa nopealta kolinalta.
Tuli mieleen ettei vaan ole pitkittäistankojen puslat päässeet niin huonoon kuntoon että tanko pääsee "elämään".
Tosin eilen kattelin paikkoja läpi enkä huomannut mitään normaalista poikkeavaa.
Tuossa äsken kun kävin syömässä niin kuuntelin ääntä tarkemmin ja se kuulostaa nopealta kolinalta.
Tuli mieleen ettei vaan ole pitkittäistankojen puslat päässeet niin huonoon kuntoon että tanko pääsee "elämään".
Re: Panhard-tanko ja kolinaa
Speedpartsin mukaan alas akselille menee pidempi ja koriin kontin pohjaan lyhyempi pusla.hene- kirjoitti:Kenelläkään faktatietoa että kumpi pää tulee kumpaankin.
Tangossahan on erilaiset puslat päissä, pidempi ja lyhyempi pusla.
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml
99:ssäkin on 76- eteenpäin eri osanumerot tangon eri päihin.
Viimeksi muokannut jus, To Heinä 28, 2005 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Panhard-tanko ja kolinaa
Ah, no niin. Kiitoksia!jus kirjoitti: Speedpartsin mukaan alas akselille menee pidempi ja koriin kontin pohjaan lyhyempi pusla.
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml
99:ssäkin on eri osanumerot tangon eri päihin.
Re: Panhard-tanko ja kolinaa
Aha, en lukenut viestiä kyllin huolellisesti, pahoitteluni väärästä informaatiostajus kirjoitti:Speedpartsin mukaan alas akselille menee pidempi ja koriin kontin pohjaan lyhyempi pusla.hene- kirjoitti:Kenelläkään faktatietoa että kumpi pää tulee kumpaankin.
Tangossahan on erilaiset puslat päissä, pidempi ja lyhyempi pusla.
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml
99:ssäkin on 76- eteenpäin eri osanumerot tangon eri päihin.

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tarkistas kallistuksenvakaajan kiinnityspultit (eli samalla tukivarren pultit).
Just eilen ronkin alustaa kun kuului ihan posketon kolina pienessäkin töyssyssä, etummaiset pultit oli aivan löysällä. Näitä kannattaa tarkistella, pultti on vähän lyhyenpuoleinen, tiedä sitten pitäisikö vakaajan kanssa olla etummaisenkin kiinnityspultin pidempi, takimmainenhan on.
-Ville
Just eilen ronkin alustaa kun kuului ihan posketon kolina pienessäkin töyssyssä, etummaiset pultit oli aivan löysällä. Näitä kannattaa tarkistella, pultti on vähän lyhyenpuoleinen, tiedä sitten pitäisikö vakaajan kanssa olla etummaisenkin kiinnityspultin pidempi, takimmainenhan on.
-Ville
Ainakin ne pitkittäistankojen kuluneet puslat aiheutti mulla kaikenlaista ura- ja sivutuuliherkkyyttä, vetelyä, jne. Olivat tosin jo niin kuluneet että väliin mahtui ruuvimeisseli. Olen tässä jonkin aikaa ihmetellyt miksi mullakin kolisee oikea takanurkka välillä, mihin ei tunnu syytä löytyvän. Ainoa mitä enää keksin on takajarrut, joten voisikohan olla mahdollista, että satkun takajarrupalat pääsisi kolahtelemaan jotenkin?hene- kirjoitti: Tuossa äsken kun kävin syömässä niin kuuntelin ääntä tarkemmin ja se kuulostaa nopealta kolinalta.
Tuli mieleen ettei vaan ole pitkittäistankojen puslat päässeet niin huonoon kuntoon että tanko pääsee "elämään".
Jarrusatuloiden ääni on yleensä semmosta kilinää.
Takapään kolinaa syntyy helposti, jos iskarin alapultti on löysällä. Ajanoloon hakkaa pultin soikeaksi, jos jää löysälle. Suosittelen siis tuon pultin kiristämistä hampaat irvessä -tiukkuuteen.
Mun satku oli yhteen väliin aika levoton peräpäästä. Noloa, mutta totta. Luulenpa löysällä olleiden pyöränpulttien olleen osasyyllinen käytökseen.
Takapään kolinaa syntyy helposti, jos iskarin alapultti on löysällä. Ajanoloon hakkaa pultin soikeaksi, jos jää löysälle. Suosittelen siis tuon pultin kiristämistä hampaat irvessä -tiukkuuteen.
Mun satku oli yhteen väliin aika levoton peräpäästä. Noloa, mutta totta. Luulenpa löysällä olleiden pyöränpulttien olleen osasyyllinen käytökseen.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sattuuhan sitä... Ihmettelin tässä kesän mittaan, että kylläpäs käyttösatku on alkanut puoltamaan oikealle ja oikea eturengaskin kuluu ihan vinoon. Suunnittelin jo ohjausvaihteen (tehostamaton) vaihtamista purkuosaan, jotta saan viimeisetkin väljät pois ohjauksesta, ohjauskulmien suuntausta jne. Kunnes satuin lainaperäkärryä hakemaan mennessäni varmuudeksi katsomaan rengaspaineet... Paineet oli ihan mitä sattuu, joka renkaassa selvästi vähemmän kuin yleensä pidän, plus oikeassa eturenkaassa 0.5 vähemmän kuin vasemmassa. Ei mikään ihme että puolsi ja kului vinoon.Mertmi kirjoitti: Mun satku oli yhteen väliin aika levoton peräpäästä. Noloa, mutta totta. Luulenpa löysällä olleiden pyöränpulttien olleen osasyyllinen käytökseen.
