Panhard-tanko ja kolinaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Panhard-tanko ja kolinaa

Viesti Kirjoittaja hene- »

Kenelläkään faktatietoa että kumpi pää tulee kumpaankin.
Tangossahan on erilaiset puslat päissä, pidempi ja lyhyempi pusla.

Sitten toinen asia. Perä tuntuu irtonaiselta ja tuntuu että menee urissa.
Eilen tarkistin että panhard-tanko on varmasti kiinni. Siihen on vaihdettu puslat n. 1kk sitte.
Ja kun kääntyy jyrkästi niin takaa, luultavasti kuskinpuolelta kuuluu paukkuva ääni.

Olisko sitte mahdollista että tanko on väärin päin.
Kiristys on suoritettu takarenkaat maassa.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Tuohon tanko asiaan en osaa sanoa mitään, mutta siihen kolinaan, ettei tulisi iskareista? Onko kiinnnitys pettäny? Tai mahdollisesti ne vakaajan tangot irronnu? Viittais tuo peräpään vetely vähän siihen suuntaan.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Täytyypä tarkistaa.
Tosin eilen kattelin paikkoja läpi enkä huomannut mitään normaalista poikkeavaa.

Tuossa äsken kun kävin syömässä niin kuuntelin ääntä tarkemmin ja se kuulostaa nopealta kolinalta.
Tuli mieleen ettei vaan ole pitkittäistankojen puslat päässeet niin huonoon kuntoon että tanko pääsee "elämään".
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ymmärtääkseni panhard-tanko on samanlainen molemmista päistään, tai ainakin 99.ssä on näin. Eli pitkittäistangot, alatukivarsien puslat ja iskarit seuraavaksi tutkimusten kohteeksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Ei se ole, ainakaan sitten kun siinä on puslat.
Päihin tulee erilaiset puslat, toinen pusla on "pidempi".

Täytynee tarkistella paikat huolella.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Panhard-tanko ja kolinaa

Viesti Kirjoittaja jus »

hene- kirjoitti:Kenelläkään faktatietoa että kumpi pää tulee kumpaankin.
Tangossahan on erilaiset puslat päissä, pidempi ja lyhyempi pusla.
Speedpartsin mukaan alas akselille menee pidempi ja koriin kontin pohjaan lyhyempi pusla.
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml

99:ssäkin on 76- eteenpäin eri osanumerot tangon eri päihin.
Viimeksi muokannut jus, To Heinä 28, 2005 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Panhard-tanko ja kolinaa

Viesti Kirjoittaja hene- »

jus kirjoitti: Speedpartsin mukaan alas akselille menee pidempi ja koriin kontin pohjaan lyhyempi pusla.
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml

99:ssäkin on eri osanumerot tangon eri päihin.
Ah, no niin. Kiitoksia!
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Panhard-tanko ja kolinaa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:
hene- kirjoitti:Kenelläkään faktatietoa että kumpi pää tulee kumpaankin.
Tangossahan on erilaiset puslat päissä, pidempi ja lyhyempi pusla.
Speedpartsin mukaan alas akselille menee pidempi ja koriin kontin pohjaan lyhyempi pusla.
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml

99:ssäkin on 76- eteenpäin eri osanumerot tangon eri päihin.
Aha, en lukenut viestiä kyllin huolellisesti, pahoitteluni väärästä informaatiosta :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Tarkistas kallistuksenvakaajan kiinnityspultit (eli samalla tukivarren pultit).
Just eilen ronkin alustaa kun kuului ihan posketon kolina pienessäkin töyssyssä, etummaiset pultit oli aivan löysällä. Näitä kannattaa tarkistella, pultti on vähän lyhyenpuoleinen, tiedä sitten pitäisikö vakaajan kanssa olla etummaisenkin kiinnityspultin pidempi, takimmainenhan on.

-Ville
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

hene- kirjoitti: Tuossa äsken kun kävin syömässä niin kuuntelin ääntä tarkemmin ja se kuulostaa nopealta kolinalta.
Tuli mieleen ettei vaan ole pitkittäistankojen puslat päässeet niin huonoon kuntoon että tanko pääsee "elämään".
Ainakin ne pitkittäistankojen kuluneet puslat aiheutti mulla kaikenlaista ura- ja sivutuuliherkkyyttä, vetelyä, jne. Olivat tosin jo niin kuluneet että väliin mahtui ruuvimeisseli. Olen tässä jonkin aikaa ihmetellyt miksi mullakin kolisee oikea takanurkka välillä, mihin ei tunnu syytä löytyvän. Ainoa mitä enää keksin on takajarrut, joten voisikohan olla mahdollista, että satkun takajarrupalat pääsisi kolahtelemaan jotenkin?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jarrusatuloiden ääni on yleensä semmosta kilinää.

Takapään kolinaa syntyy helposti, jos iskarin alapultti on löysällä. Ajanoloon hakkaa pultin soikeaksi, jos jää löysälle. Suosittelen siis tuon pultin kiristämistä hampaat irvessä -tiukkuuteen.

Mun satku oli yhteen väliin aika levoton peräpäästä. Noloa, mutta totta. Luulenpa löysällä olleiden pyöränpulttien olleen osasyyllinen käytökseen. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mertmi kirjoitti: Mun satku oli yhteen väliin aika levoton peräpäästä. Noloa, mutta totta. Luulenpa löysällä olleiden pyöränpulttien olleen osasyyllinen käytökseen. :oops:
Sattuuhan sitä... Ihmettelin tässä kesän mittaan, että kylläpäs käyttösatku on alkanut puoltamaan oikealle ja oikea eturengaskin kuluu ihan vinoon. Suunnittelin jo ohjausvaihteen (tehostamaton) vaihtamista purkuosaan, jotta saan viimeisetkin väljät pois ohjauksesta, ohjauskulmien suuntausta jne. Kunnes satuin lainaperäkärryä hakemaan mennessäni varmuudeksi katsomaan rengaspaineet... Paineet oli ihan mitä sattuu, joka renkaassa selvästi vähemmän kuin yleensä pidän, plus oikeassa eturenkaassa 0.5 vähemmän kuin vasemmassa. Ei mikään ihme että puolsi ja kului vinoon. :oops: Oli sitten jäänyt paineet tarkistamatta, kun jouduin laittamaan kesärenkaat alle tavallista aikaisemmin, kun yksi talvirenkaista meni puhki.
Vastaa Viestiin