99 nyt turbokoneella

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

99 nyt turbokoneella

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kovasti näyttää olevan valloillaan suuri villitys roplata 99:ä,
joten minäkin kerron hieman omasta, juuri eilen käymään saadusta turbo-99:stä...

Kuvia ei valitettavasti vielä ole saatavilla, ehkä sitten ensi viikolla.

Lähtökohtana oli '84 99 johon olin aikaisemmin asentanut ruiskun.
Flekti piti siirtää jäähdyttimen etupuolelle sopivasti modattuna,
valmiiksi modatusta flektistä ja sopivasta putkistosta kiitän nimimerkkiä qaw.

Akkuteline piti runnella ja leikata pois dp:n ja ahtimen tukiraudan tieltä,
puolan kiinnitys sai myös vaihtua(alkuperäinenhän on flektin rungossa).

Eilen sitten kova työ palkittiin ja kone saatiin käyntiin,
yllättäen seos- ja sytkänsäädöt olivat päin p*rsettä,
perstuntumalla seos kohilleen ja ajoituslampulla sytkä
ja eikun koeajolle...

Suureksi yllätykseksi kone tuntuu toimivan melko hyvin ja ahdin herää oikein mukavasti, eikä potkuakaan puutu.
Konehan on ei-APC turbo, eli 7,2 puristeisilla männillä.
Muutenkin ahdin (ja kone) tuntuu olevan hyvässä kunnossa, eipä ainakaan pölläytä kun kaasua runttaa kunnolla.

Koneen näennäisesti hyvä kunto on sinänsä suuri yllätys,
sille en nimittäin mitään muuta tehnyt kuin nappasin kannen pois, tarkistin pytyt ja asensin kannen takaisin koneistettuna.
Moottori sentään oli seissyt pari vuotta irrallaan edellisen omistaja varastossa.

Tänään sitten lähdin ajelemaan ja matka Tapiolasta katkesi Kauniasten Teboilille konehuoneesta tulevan kovan mekkalan saattelemana.
Startin herätteen ja startilta laturille menevän virtapiuhan(satkussa tämä lähtee jakoblokista) eristeet olivan hieroutuneet rikki ja näin yht'äkkiä käynnistäneet startin.
Vaurioilta vältyttiin ja väliaikainen tuliseinän puolelta kiertävä johdotus korjasi ongelman.
Sitten havaitsin jäähdytysnestevuodon joka näytti olevan kannen ja lohkon välisessä liitoksessa ykköspytyn kohdalla,
kansi jälkikiristettiin mutta vuoto ei lakannut.
Lopulta vuoto paikallistettiin ykkös- ja kakkospytyn tulppien väliseen kannen pakkasproppuun joka oli hävyttömän löysästi kiinni,
tulppa kikkailtiin takasin sisään ja lyötiin tulpan ja pakosarjan lämpökilven väliin sopiva kiila.
Vuoto onneksi lakkasi näillä eväillä mutta jatkotoimenpiteisiin on syytä jossain vaiheessa ryhtyä.
Nestevuotoepisodin tiimoilta haluan kiittää nim. jus:ia

Tulipas aikamoinen teksti, hyvä jos joku tähän asti jaksoi lukea...
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hienoa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Hyvähän se on jos 99-kantaa kohtaan nousee kiinnostusta, tämä lienee erinomainen hetki löytää vielä kohtuuruosteettomia yksilöitä ja varmasti maailmassa on tarpeeksi kaasutin-9ysejä, että niitä voi vaikka ruiskuttaa & turbottaa :)

T16 seuraavaksi..?
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Hienoa

Viesti Kirjoittaja Ronska »

petteri75 kirjoitti:T16 seuraavaksi..?
Eikun ruostekorjaus :evil: :lol:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Asiaa 8) Just äsken kävin Turbosta yhden johtonipun laittaan kiinni, kun tehostajan remmiä vaihtaessa jäi irti. BTW: ne on ihan näppäriä ne aukaistavat nippusiteet. No, samalla siinä mittoilin tuota T16V-moottoria, mielessäni mallailin 99:n sitä keulalle ja hiljaa mielessä kuiskailin, että suorasytkä vaan niin jää paremmin tilaa jäähdyttäjän taakse :lol:

Prkl, kyllä se minäki vielä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mukava kuulla että muitakin kiinnostaa 99:n turbottaminen :D

onko tästä tulossa juttua tai kuvia projekti osiolle?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyvältähän se Ronskan konehuone näytti, ainakin tiputtelun tyrehtymisen jälkeen.

Oma ruiskutettu ysiysini kyllä saa olla ihan rauhassa ilman turpoa, kun tonnarissani on turpo.

Kai.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Nyt on muutama kuva räpsitty, lisään niitä sitten tuonne projektiosiolle
kunhan pääsen kotikoneen ääreen...
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Itsellä myöskin tuon -83 turbotus käynnissä.....projekti edennyt viimeisen kuukauden aikana tosi hitaasti työ kiireiden takia :x

No auto seisoo parhaillaan (siis pelkkä raaka kori) pihalla pukkien päällä ja suurin osa ruostevaurioista korjattu. Takaa molemmat iskarin päät vaihdettu (toinen hiukan kesken migin hajottua) ja apparin vetarin tunnelia pitäs vähän paikata.

Ajatuksissa oli että sais konetilan maalattua ja myllyn paikalleen sekä kaikki akselit paikalleen ja mahdollisesti maalattua tän syksyn aikana....talvella olis hyvä rakentaa sitten sisustaa yms.

Kuvia tulee jossakin vaiheessa....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Vastaa Viestiin