99 nyt turbokoneella
99 nyt turbokoneella
Kovasti näyttää olevan valloillaan suuri villitys roplata 99:ä,
joten minäkin kerron hieman omasta, juuri eilen käymään saadusta turbo-99:stä...
Kuvia ei valitettavasti vielä ole saatavilla, ehkä sitten ensi viikolla.
Lähtökohtana oli '84 99 johon olin aikaisemmin asentanut ruiskun.
Flekti piti siirtää jäähdyttimen etupuolelle sopivasti modattuna,
valmiiksi modatusta flektistä ja sopivasta putkistosta kiitän nimimerkkiä qaw.
Akkuteline piti runnella ja leikata pois dp:n ja ahtimen tukiraudan tieltä,
puolan kiinnitys sai myös vaihtua(alkuperäinenhän on flektin rungossa).
Eilen sitten kova työ palkittiin ja kone saatiin käyntiin,
yllättäen seos- ja sytkänsäädöt olivat päin p*rsettä,
perstuntumalla seos kohilleen ja ajoituslampulla sytkä
ja eikun koeajolle...
Suureksi yllätykseksi kone tuntuu toimivan melko hyvin ja ahdin herää oikein mukavasti, eikä potkuakaan puutu.
Konehan on ei-APC turbo, eli 7,2 puristeisilla männillä.
Muutenkin ahdin (ja kone) tuntuu olevan hyvässä kunnossa, eipä ainakaan pölläytä kun kaasua runttaa kunnolla.
Koneen näennäisesti hyvä kunto on sinänsä suuri yllätys,
sille en nimittäin mitään muuta tehnyt kuin nappasin kannen pois, tarkistin pytyt ja asensin kannen takaisin koneistettuna.
Moottori sentään oli seissyt pari vuotta irrallaan edellisen omistaja varastossa.
Tänään sitten lähdin ajelemaan ja matka Tapiolasta katkesi Kauniasten Teboilille konehuoneesta tulevan kovan mekkalan saattelemana.
Startin herätteen ja startilta laturille menevän virtapiuhan(satkussa tämä lähtee jakoblokista) eristeet olivan hieroutuneet rikki ja näin yht'äkkiä käynnistäneet startin.
Vaurioilta vältyttiin ja väliaikainen tuliseinän puolelta kiertävä johdotus korjasi ongelman.
Sitten havaitsin jäähdytysnestevuodon joka näytti olevan kannen ja lohkon välisessä liitoksessa ykköspytyn kohdalla,
kansi jälkikiristettiin mutta vuoto ei lakannut.
Lopulta vuoto paikallistettiin ykkös- ja kakkospytyn tulppien väliseen kannen pakkasproppuun joka oli hävyttömän löysästi kiinni,
tulppa kikkailtiin takasin sisään ja lyötiin tulpan ja pakosarjan lämpökilven väliin sopiva kiila.
Vuoto onneksi lakkasi näillä eväillä mutta jatkotoimenpiteisiin on syytä jossain vaiheessa ryhtyä.
Nestevuotoepisodin tiimoilta haluan kiittää nim. jus:ia
Tulipas aikamoinen teksti, hyvä jos joku tähän asti jaksoi lukea...
joten minäkin kerron hieman omasta, juuri eilen käymään saadusta turbo-99:stä...
Kuvia ei valitettavasti vielä ole saatavilla, ehkä sitten ensi viikolla.
Lähtökohtana oli '84 99 johon olin aikaisemmin asentanut ruiskun.
Flekti piti siirtää jäähdyttimen etupuolelle sopivasti modattuna,
valmiiksi modatusta flektistä ja sopivasta putkistosta kiitän nimimerkkiä qaw.
Akkuteline piti runnella ja leikata pois dp:n ja ahtimen tukiraudan tieltä,
puolan kiinnitys sai myös vaihtua(alkuperäinenhän on flektin rungossa).
Eilen sitten kova työ palkittiin ja kone saatiin käyntiin,
yllättäen seos- ja sytkänsäädöt olivat päin p*rsettä,
perstuntumalla seos kohilleen ja ajoituslampulla sytkä
ja eikun koeajolle...
Suureksi yllätykseksi kone tuntuu toimivan melko hyvin ja ahdin herää oikein mukavasti, eikä potkuakaan puutu.
Konehan on ei-APC turbo, eli 7,2 puristeisilla männillä.
Muutenkin ahdin (ja kone) tuntuu olevan hyvässä kunnossa, eipä ainakaan pölläytä kun kaasua runttaa kunnolla.
Koneen näennäisesti hyvä kunto on sinänsä suuri yllätys,
sille en nimittäin mitään muuta tehnyt kuin nappasin kannen pois, tarkistin pytyt ja asensin kannen takaisin koneistettuna.
Moottori sentään oli seissyt pari vuotta irrallaan edellisen omistaja varastossa.
Tänään sitten lähdin ajelemaan ja matka Tapiolasta katkesi Kauniasten Teboilille konehuoneesta tulevan kovan mekkalan saattelemana.
Startin herätteen ja startilta laturille menevän virtapiuhan(satkussa tämä lähtee jakoblokista) eristeet olivan hieroutuneet rikki ja näin yht'äkkiä käynnistäneet startin.
Vaurioilta vältyttiin ja väliaikainen tuliseinän puolelta kiertävä johdotus korjasi ongelman.
Sitten havaitsin jäähdytysnestevuodon joka näytti olevan kannen ja lohkon välisessä liitoksessa ykköspytyn kohdalla,
kansi jälkikiristettiin mutta vuoto ei lakannut.
Lopulta vuoto paikallistettiin ykkös- ja kakkospytyn tulppien väliseen kannen pakkasproppuun joka oli hävyttömän löysästi kiinni,
tulppa kikkailtiin takasin sisään ja lyötiin tulpan ja pakosarjan lämpökilven väliin sopiva kiila.
Vuoto onneksi lakkasi näillä eväillä mutta jatkotoimenpiteisiin on syytä jossain vaiheessa ryhtyä.
Nestevuotoepisodin tiimoilta haluan kiittää nim. jus:ia
Tulipas aikamoinen teksti, hyvä jos joku tähän asti jaksoi lukea...
Hienoa
Hyvähän se on jos 99-kantaa kohtaan nousee kiinnostusta, tämä lienee erinomainen hetki löytää vielä kohtuuruosteettomia yksilöitä ja varmasti maailmassa on tarpeeksi kaasutin-9ysejä, että niitä voi vaikka ruiskuttaa & turbottaa 
T16 seuraavaksi..?

T16 seuraavaksi..?
Re: Hienoa
Eikun ruostekorjauspetteri75 kirjoitti:T16 seuraavaksi..?


Asiaa
Just äsken kävin Turbosta yhden johtonipun laittaan kiinni, kun tehostajan remmiä vaihtaessa jäi irti. BTW: ne on ihan näppäriä ne aukaistavat nippusiteet. No, samalla siinä mittoilin tuota T16V-moottoria, mielessäni mallailin 99:n sitä keulalle ja hiljaa mielessä kuiskailin, että suorasytkä vaan niin jää paremmin tilaa jäähdyttäjän taakse
Prkl, kyllä se minäki vielä...


Prkl, kyllä se minäki vielä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Itsellä myöskin tuon -83 turbotus käynnissä.....projekti edennyt viimeisen kuukauden aikana tosi hitaasti työ kiireiden takia
No auto seisoo parhaillaan (siis pelkkä raaka kori) pihalla pukkien päällä ja suurin osa ruostevaurioista korjattu. Takaa molemmat iskarin päät vaihdettu (toinen hiukan kesken migin hajottua) ja apparin vetarin tunnelia pitäs vähän paikata.
Ajatuksissa oli että sais konetilan maalattua ja myllyn paikalleen sekä kaikki akselit paikalleen ja mahdollisesti maalattua tän syksyn aikana....talvella olis hyvä rakentaa sitten sisustaa yms.
Kuvia tulee jossakin vaiheessa....

No auto seisoo parhaillaan (siis pelkkä raaka kori) pihalla pukkien päällä ja suurin osa ruostevaurioista korjattu. Takaa molemmat iskarin päät vaihdettu (toinen hiukan kesken migin hajottua) ja apparin vetarin tunnelia pitäs vähän paikata.
Ajatuksissa oli että sais konetilan maalattua ja myllyn paikalleen sekä kaikki akselit paikalleen ja mahdollisesti maalattua tän syksyn aikana....talvella olis hyvä rakentaa sitten sisustaa yms.
Kuvia tulee jossakin vaiheessa....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92