Mikä johto???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Mikä johto???

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tonnarin B-pilarista löytyi ylinmääräinen johto jossa päässä pieni harmaa liitin. Johtojen värit sininen ja ruskea. Johdoissa numerot 752 ja todennäköisesti 791 (on sen verran kulunut että varmuutta ei ole).

Tulevat siitä B-pilaria ylös lattiasta joku 20 cm ja loppuvat siihen ja tosiaan päässä liitin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

89-kytkentäkaaviossa johdot 791 (sininen) ja 792 (ruskea) menevät b-pilarissa oikean puolen turvavyön kiristimelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Onko myös -88 mallissa turvavyön kiristimet? Ja mistä johdot tarkalleen lähtee sinne B-pilarille. Sen tiedän että ne kulkee siellä kynnyslistan alla, mutta lähtöpaikka kiinnostaisi ja myös se voiko noita johtoja käyttää jotenkin hyödyksi eli onko siellä auton käydessä esim. jatkuva virta tai vastaavaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

9-5T kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Onko myös -88 mallissa turvavyön kiristimet? Ja mistä johdot tarkalleen lähtee sinne B-pilarille. Sen tiedän että ne kulkee siellä kynnyslistan alla, mutta lähtöpaikka kiinnostaisi ja myös se voiko noita johtoja käyttää jotenkin hyödyksi eli onko siellä auton käydessä esim. jatkuva virta tai vastaavaa.
-88:ssa voi olla mutta vakioksi kaikkiin tuli paljon myöhemmin.
Ei taida olla. On ainakin oma veikkaus sillä mielestäni se ei ollut missään kiinni kun sitä B-pilarin verhoilua vaihdoin. Huomaako sen jostain käytännössä jos sen pitäisi olla kiinni? Millä puolella sen johdon pitäisi siinä kelassa olla kiinni, kun on vähän ahtaat tilat enempiä irroitella sitä verhoilua uudestaan.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei niissä liittimissä mitään jännitettä voi olla, kun kiristimien kiihtyvyysanturit sisältävä keskusyksikkö puuttuu. Keskikonsolissa lienee sitten johtosarjan toinen pää keskusyksikköä varten, em. johtonumeroiden lisäksi 789A ja 790A sekä 787 (vihreä, virtalukolta ajoasennon virta +54) ja 788 (musta, maa).

Keskusyksikön paikka on etujalkatilassa, konsolin jommankumman puolen sivuverhoilun irrottamalla näkyy. En oikein keksi mitään hyödyntämistapaa noille johdoille keskikonsolista B-pilareihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

jus kirjoitti: Keskusyksikön paikka on etujalkatilassa, konsolin jommankumman puolen sivuverhoilun irrottamalla näkyy. En oikein keksi mitään hyödyntämistapaa noille johdoille keskikonsolista B-pilareihin.
No minulle tulee mieleen yksi hyödyntämistapa, mutta sekin on jo ratkaistu lisäämällä yksi johto takaovelta -> B-pilarin kautta kynnyslistan alla kojelaudan sisään josta kiinnitys erilliseen kytkimeen jolla saa ohjattua takaovien lasien puhaltimia.

Ja tämä kaikki viritys vain sen takia että hankin Mäntykorvelta Kokkolasta tonnariin uudemmat nahkapenkit ja ovipahvit ja niissä on puhaltimet. Joten ajattelin pistää puhaltimet toimintaa kun sellaisia ei ennen ole tonnarissani ollut ja johtoa en näille puhaltimille oven sisältä löytänyt (muistaisin vain lukeneeni jostain että siellä saattaisi johto olla vaikka ei puhallinta olisikaan.)
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihdoin minäkin puhaltavat takaoven verhoilut omaan 87:aan.
Takaovipuhaltimien johdotus löytyi lasinnostinmoottorin johtoon nippusiteellä kiinnitettynä. Siis johdot keskikonsolista lasinnostinnappuloiden luota oviin. Itse jouduin vetämään johdon kuskin penkin alle puolinopeusvastukselle ja takaisin. Hankin 88-autosta asianmukaisen ovipuhallinnappulan ja sen vastuspyörylän.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

jus kirjoitti:Vaihdoin minäkin puhaltavat takaoven verhoilut omaan 87:aan.
Takaovipuhaltimien johdotus löytyi lasinnostinmoottorin johtoon nippusiteellä kiinnitettynä. Siis johdot keskikonsolista lasinnostinnappuloiden luota oviin. Itse jouduin vetämään johdon kuskin penkin alle puolinopeusvastukselle ja takaisin.
No pitänee tutkia tarkemmin. Onko siinä liitin valmiina?

Oveen on nyt vedetty yksi ylinmääräinen johto ja todennäköisesti sillä tulen erillisen kytkimen kanssa ohjaamaan noita puhaltimia.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuha kirjoitti:No pitänee tutkia tarkemmin. Onko siinä liitin valmiina?
Juujuu, senkun vaan tökkäsi puhallinmoottorin liittimeen kiinni.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/ovipahvi.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/ovipuhallin2.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

No jos siellä kerran johto on jo valmiina niin mistä toinen pää tulee ja milloin puhallin on päällä :arrow: tuskin se siellä koko aikaa hurisee. Ja mikä on tämä puolinopeusvastus??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jus kirjoitti:Siis johdot keskikonsolista lasinnostinnappuloiden luota oviin. Itse jouduin vetämään johdon kuskin penkin alle puolinopeusvastukselle ja takaisin. Hankin 88-autosta asianmukaisen ovipuhallinnappulan ja sen vastuspyörylän.
Tuha kirjoitti:No jos siellä kerran johto on jo valmiina niin mistä toinen pää tulee ja milloin puhallin on päällä :arrow: tuskin se siellä koko aikaa hurisee. Ja mikä on tämä puolinopeusvastus??
88 ja 89-mallisessa ikkunanappien etupuolelle, kattoluukkunapin viereen tulee ovipuhaltimien katkaisija. Sinä on kolme asentoa kuten ikkunanapeissakin (pl kuskin nappi, jossa on neljä), asennot tosin eivät ole palatuvia kuten ikkunanapeissa. Napin low-asennossa virta puhallinmoottoreille kulkee alennusvastuksen kautta, lopputuloksena alempi jännite, puhallinmoottorin pienempi pyörintänopeus, heikompi puhallus. Napin high-asennossa virta kulkee suoraan ovipuhallinmoottoreille, saadaan isompi puhallus ja enemmän meteliä.

Nappi ja vastus ja vastuksen johdot pitää jälkiasenukseen hankkia erikseen. Liitin nappia varten löytyy keskikonsolista ikkunanappien johtojen läheltä (liittimeen pitää lisätä alennusvastuksen johdon liittimet).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mistä tuon napin ja alennusvastuksen saisi hommattua?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuha kirjoitti:Mistä tuon napin ja alennusvastuksen saisi hommattua?
Itse tartuin KePössä olleeseen ilmoitukseen, joku myi illmastoitua 88-tonnaria osina. Saattoi olla purkaamo tai joku muu, joka toi Ruotsista autoja osiksi myytäväksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

9-5T kirjoitti: Noin vanhassa ei välttämättä ole kaikkia piuhoja mutta -89 pitäisi jo löytyä täydelliset piuhat ovista. Jos siellä on piuhat ne on teipattu piiloon.
Valmiit piuhat löytyivät sittenkin ja niitä todennäköisesti jatkossa hyödynnän niiden alkuperäistarkoituksessaan.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin