Hihnapyörä/kiristinpyörä kilisee
Hihnapyörä/kiristinpyörä kilisee
Jep, eli eilen katkesi matkalla laturinhihna. Vaihdettuani ja kotiin ajettuani (80km) pysäköidessä kuului kuin joku leikkaisi hyvää vauhtia kiinni.
Tänään kun starttasin, ei ensin kuulunut mitään, mutta kun ohjaustehostin toimi suuremmalla teholla, kuului taas tuo leikkaava ääni ja sen jälkeen rupesi joku otsikossa mainituista pyöristä kilisemään jatkuvasti.
Aiemmin, ennen tapaturmaa, sai paikat vinkumaan käännellessä ohjauspyörää tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa.
Onkohan kyseessä kampiakselin hihnapyörä vai kiristinpyörä? Vai kenties joku muu? Mihin nuo oireet täsmäisivät?
Tänään kun starttasin, ei ensin kuulunut mitään, mutta kun ohjaustehostin toimi suuremmalla teholla, kuului taas tuo leikkaava ääni ja sen jälkeen rupesi joku otsikossa mainituista pyöristä kilisemään jatkuvasti.
Aiemmin, ennen tapaturmaa, sai paikat vinkumaan käännellessä ohjauspyörää tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa.
Onkohan kyseessä kampiakselin hihnapyörä vai kiristinpyörä? Vai kenties joku muu? Mihin nuo oireet täsmäisivät?
Juu se kannattaa tarkistaa! Itseltäni oli mennyt vulkanointi paskaksi ja tästä syystä viime syksynä katkes remmi ja siitä syystä taas keitti ja kansi kieroon, jnejnejne. PRKL
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jos on kiristin pashana, niin se kiristinpumppu kyllä jumppaa kuin "pieni eläin", eli värähtelee silmin nähden, ja kovaa!Kyllönen kirjoitti:Löysäsin kiristinrullan napa?mutteria jolloin kilinä häipyi. Kun mutterin taas kiristää kiinni, alkaa kilinä.
Mielestäni aika selvä tapaus, eli kiristin vaihtoon
Jos kiristinrullan napamutterin löysäämisellä oli jotain vaikutusta, ensin vaihtaisin vain sen rullan, en koko kiristintä (vai tätäkö tarkoititkin, enkä pienessä maistissa sitä vaan tajunnut


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Teemun auto lienee -88, jossa kiristinrullan kireys säädetään manuaalisesti mutteria kääntämällä ja napamutteri lukitsee rullan. Ainoa uusittava osa kiristimessä on siis tuo rulla - huoltoystävällistä ja halpaa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... nyetu1.jpg
Tarjosin Teemulle kokeiltavaksi ehjää käytettyä rullaa.

Tarjosin Teemulle kokeiltavaksi ehjää käytettyä rullaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
OK, oma aikaisempi sepustukseni koski tonttuja, joissa, on yhdellä ja ainoalla moniurahihnalla kaikki apulaitteet.jus kirjoitti:Teemun auto lienee -88, jossa kiristinrullan kireys säädetään manuaalisesti mutteria kääntämällä ja napamutteri lukitsee rullan.
Mutta olen kyllä "jus"in kanssa samoilla linjoilla, rulla vaihtoon ja taas mennään. Taitaa virallinenen huolto-ohjekin kehottaa vaihtamaan kaikki rullat samalla kun hihnakin vaihtuu.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vaihdettiin Kyllösen kanssa kiristinpyörä. Vanha pyörä ei ensi tunnusteluilla ollut paha, mutta hetken kädessä pyörittelyn jälkeen alkoi löytyä pykäliä. Suosiolla siis valmis vaihtoon.
Kun uusi rulla oli paikallaan, mutta hihna kiristämättä, vedettiin hihnasta varmistuaksemme onko hihna kunnolla kaikkien pyörien päällä.
Ihmetys oli suuri, kun moniurakehä kampiakselin pyörällä pyöri sujuvasti hihan mukana. Vikaa siis kumivulkanoinnissa.
Jokseenkin ajokuntoinen tuo kuitenkin on, enää ei vingu rattia kääntäessä. Kampiakselin hihnapyörälle tarjottiin kitkaa lisäävää hihnaspraytä, mutta tuskin saatiin paljon menemään sinne kumivulkanointiin, kun ilmastoinnin hihnapyörä on pyörän keskiöön ruuvattuna ja peittää pääsyn suoraan sivusta.
Kyllösen puolesta kirjoitan: saa tarjota ehjää 87-89-ruiskutonnarin kampiakselin hihnapyörää.
EPC:n mukaan turbomalleissa on -88 eri numerolla tuo kampiakselin pyörä. Mikähän mahtaa olla ero? Ruuvinreiät Hall-anturin reikälevylle ainoastaan ruiskumallin pyörässä?
Kun uusi rulla oli paikallaan, mutta hihna kiristämättä, vedettiin hihnasta varmistuaksemme onko hihna kunnolla kaikkien pyörien päällä.
Ihmetys oli suuri, kun moniurakehä kampiakselin pyörällä pyöri sujuvasti hihan mukana. Vikaa siis kumivulkanoinnissa.
Jokseenkin ajokuntoinen tuo kuitenkin on, enää ei vingu rattia kääntäessä. Kampiakselin hihnapyörälle tarjottiin kitkaa lisäävää hihnaspraytä, mutta tuskin saatiin paljon menemään sinne kumivulkanointiin, kun ilmastoinnin hihnapyörä on pyörän keskiöön ruuvattuna ja peittää pääsyn suoraan sivusta.
Kyllösen puolesta kirjoitan: saa tarjota ehjää 87-89-ruiskutonnarin kampiakselin hihnapyörää.
EPC:n mukaan turbomalleissa on -88 eri numerolla tuo kampiakselin pyörä. Mikähän mahtaa olla ero? Ruuvinreiät Hall-anturin reikälevylle ainoastaan ruiskumallin pyörässä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Koodi
Katsoin koodin hihnapyörästä, joka oli 756843.
EPC löytää koodin 7568439. Tämä hihnapyörä tulee sen mukaan turbomalleihin -87-88 ja minulla on ruisku -88.
Mikähän sekasikiö tuo autoni oikein onkaan...
tuolle "7568439" olisi korvaavana varaosana "9321530", joka löytyy
Motonetistä hintaan 59,90. Pitänee käydä hakemassa.
EPC löytää koodin 7568439. Tämä hihnapyörä tulee sen mukaan turbomalleihin -87-88 ja minulla on ruisku -88.
Mikähän sekasikiö tuo autoni oikein onkaan...
tuolle "7568439" olisi korvaavana varaosana "9321530", joka löytyy
Motonetistä hintaan 59,90. Pitänee käydä hakemassa.