Hihnapyörä/kiristinpyörä kilisee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Hihnapyörä/kiristinpyörä kilisee

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Jep, eli eilen katkesi matkalla laturinhihna. Vaihdettuani ja kotiin ajettuani (80km) pysäköidessä kuului kuin joku leikkaisi hyvää vauhtia kiinni.

Tänään kun starttasin, ei ensin kuulunut mitään, mutta kun ohjaustehostin toimi suuremmalla teholla, kuului taas tuo leikkaava ääni ja sen jälkeen rupesi joku otsikossa mainituista pyöristä kilisemään jatkuvasti.

Aiemmin, ennen tapaturmaa, sai paikat vinkumaan käännellessä ohjauspyörää tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa.

Onkohan kyseessä kampiakselin hihnapyörä vai kiristinpyörä? Vai kenties joku muu? Mihin nuo oireet täsmäisivät?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta se alimmaisen hihnapyörän kumi vulkanointi..!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Juu se kannattaa tarkistaa! Itseltäni oli mennyt vulkanointi paskaksi ja tästä syystä viime syksynä katkes remmi ja siitä syystä taas keitti ja kansi kieroon, jnejnejne. PRKL
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Löysäsin kiristinrullan napa?mutteria jolloin kilinä häipyi. Kun mutterin taas kiristää kiinni, alkaa kilinä.
Mielestäni aika selvä tapaus, eli kiristin vaihtoon :?:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllönen kirjoitti:Löysäsin kiristinrullan napa?mutteria jolloin kilinä häipyi. Kun mutterin taas kiristää kiinni, alkaa kilinä.
Mielestäni aika selvä tapaus, eli kiristin vaihtoon :?:
Jos on kiristin pashana, niin se kiristinpumppu kyllä jumppaa kuin "pieni eläin", eli värähtelee silmin nähden, ja kovaa!

Jos kiristinrullan napamutterin löysäämisellä oli jotain vaikutusta, ensin vaihtaisin vain sen rullan, en koko kiristintä (vai tätäkö tarkoititkin, enkä pienessä maistissa sitä vaan tajunnut :?: :oops: ). Tuo rulla kun maksaa Motonetissä pari-kolmekymmentä juroa, ja koko kiristin, jota ei edes Motonetistä saa, taas lähemmäs (ehkä jopa yli?) pari sataa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Teemun auto lienee -88, jossa kiristinrullan kireys säädetään manuaalisesti mutteria kääntämällä ja napamutteri lukitsee rullan. Ainoa uusittava osa kiristimessä on siis tuo rulla - huoltoystävällistä ja halpaa :-) http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... nyetu1.jpg

Tarjosin Teemulle kokeiltavaksi ehjää käytettyä rullaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:Teemun auto lienee -88, jossa kiristinrullan kireys säädetään manuaalisesti mutteria kääntämällä ja napamutteri lukitsee rullan.
OK, oma aikaisempi sepustukseni koski tonttuja, joissa, on yhdellä ja ainoalla moniurahihnalla kaikki apulaitteet.

Mutta olen kyllä "jus"in kanssa samoilla linjoilla, rulla vaihtoon ja taas mennään. Taitaa virallinenen huolto-ohjekin kehottaa vaihtamaan kaikki rullat samalla kun hihnakin vaihtuu.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihdettiin Kyllösen kanssa kiristinpyörä. Vanha pyörä ei ensi tunnusteluilla ollut paha, mutta hetken kädessä pyörittelyn jälkeen alkoi löytyä pykäliä. Suosiolla siis valmis vaihtoon.

Kun uusi rulla oli paikallaan, mutta hihna kiristämättä, vedettiin hihnasta varmistuaksemme onko hihna kunnolla kaikkien pyörien päällä.

Ihmetys oli suuri, kun moniurakehä kampiakselin pyörällä pyöri sujuvasti hihan mukana. Vikaa siis kumivulkanoinnissa.

Jokseenkin ajokuntoinen tuo kuitenkin on, enää ei vingu rattia kääntäessä. Kampiakselin hihnapyörälle tarjottiin kitkaa lisäävää hihnaspraytä, mutta tuskin saatiin paljon menemään sinne kumivulkanointiin, kun ilmastoinnin hihnapyörä on pyörän keskiöön ruuvattuna ja peittää pääsyn suoraan sivusta.

Kyllösen puolesta kirjoitan: saa tarjota ehjää 87-89-ruiskutonnarin kampiakselin hihnapyörää.

EPC:n mukaan turbomalleissa on -88 eri numerolla tuo kampiakselin pyörä. Mikähän mahtaa olla ero? Ruuvinreiät Hall-anturin reikälevylle ainoastaan ruiskumallin pyörässä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

jus kirjoitti: Ihmetys oli suuri, kun moniurakehä kampiakselin pyörällä pyöri sujuvasti hihan mukana.
Joka aiheutti minulle AHAA-elämyksen: "Ai siinä on magneettikytkin..." :lol:
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Koodi

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Katsoin koodin hihnapyörästä, joka oli 756843.
EPC löytää koodin 7568439. Tämä hihnapyörä tulee sen mukaan turbomalleihin -87-88 ja minulla on ruisku -88.
Mikähän sekasikiö tuo autoni oikein onkaan...

tuolle "7568439" olisi korvaavana varaosana "9321530", joka löytyy
Motonetistä hintaan 59,90. Pitänee käydä hakemassa.
Vastaa Viestiin