Puhaltimen ihmeellinen maailma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Puhaltimen ihmeellinen maailma

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Olen tapellut tuon satkun puhaltimen kanssa jo yli vuoden. No nyt sitten asensin siihen kaupan-uuden puhallinmoottorin.

Ei vaikuttanut näköjään mitään. Yhtä tehoton kuin ennenkin. Niistä keskimmäisistä reijistä heitin koko alipainekellon ja sen läpän mitä ko. kello ohjaa hittoon.

Nyt pystyy kädellä koittaan reitin sieltä konepellin ritilästä puhaltimen "lapoihin" ja toisaalta siitä kolosta missä se puhallin on, on täysin suora reitti keskireikiin. Varmistettu on ja tosiaan sitä läppää ei edes ole siinä. Luulis että siitä keskireiästä tulis väkisinkin kunnolla ilmaa. Mistään ei tule paljon mitään ilmaa, ajoviima tuo enemmän sisään, kuin puhallin.

Onko kellään mitään hajua mihin ne tehot katoo? Ääni on puhaltimessa normaali, ja kyllä pyörii kaikilla kolmella teholla erinomaisesti, kun ottaa sen puhaltimen ulos sieltä kojelaudasta ja pitää kädessä. :cry:
Bv2sella
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 00:19
Paikkakunta: Lemi/Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bv2sella »

Ihan tuli ensimmäisenä semmonen pikkujuttu mieleen kuin että onko mitenkään mahdollista että liittimen napaisuus olisi muuttunut ja puhallin pyörisi väärään suuntaan? Sama vika oli ukon galantissa ja siinä joku aikasempi suhari oli saanu + ja - väärin päin. :roll:
Saabismi iskee salakavalasti!
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Koitin siinä asentaessa että kytkin siihen nippondensoon ne liittimet toisinpäin, mutta sekään ei tuntunut vaikuttavan tehoon.

Voiko koko kojelauta olla alaosasta jotenkin niin rikki että ei synny kunnolla painetta?
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Kyllä siellä ne läpät on ihan tarpeen ja ei niitä hittoon kannata heitellä. Niillä keskireilläkin on läppäsäädin. Syystäkin sillä keskirei'istä tulee suoraan kylmää ilmaa ohi kennon ja ne ovat kiinni valitsimen kahdessa ylimmässä asennossa, ainakin.

Jotain siellä alipainepuolella on pielessä säätimessä tai läpissä.

Tämä on vitsi mutta ei tule mieleen kuin se että jos puhallus on heikko niin korista on tullut "umpio", C-pilarin reiät tukossa :lol: :wink:

Kannattaisi jotenkin käydä ne alipainekellot läpi ja varmistaa että ne todellakin toimii. Käytännössä tuo ei onnistu kuin purkamalla koko yläosa kojetaulusta ja ylimääräsen letkun avulla imemällä niitä alipainekelloja. On saattanut kalvot iän myötä rikkoontua ja varsinkin niitä kylmänä roplatessa talvella.

( ... jätän itse aina talvisin valitsimen ajon jälkeen ikkunoiden sulatusasentoon (eli ylin asento), jotta säädintä ja mekanismia ei tarvitse seuraavan kerran pakkasessa liikkeelle lähtiessä rasittaa )
Viimeksi muokannut HM, Pe Elo 05, 2005 13:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#2274
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

niin joo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Siitä voi toki olla montaa mieltä, että onko sen läpän poisto hyvä vai huono asia. Silloin on ainakin idioottvarmaa että sieltä tulee (pitäisi) ilmaa, mutta sitten hän sitä ei saa kiinni.

Tietysti täytyy muistaa että onhan siinä kojetaulun suuttimessa läppä jonka saa kiinni.

Kuulostaa kyllä oudolta vialta, etenkin jos puhallin pelittää.

Ookko kattonuit että autossasi ei ole ollut enen ilmastointia? Jos siellä vaikka joku takaisin kierrätyksen läppä olisi.
SAAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässä on melko kattavat kuvat ja kaaviot lämmityslaitteesta, puhaltimesta, kennosta ja ilmansuuntauksen alipainejärjestelmästä:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/albun20/
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... shvent.htm
Viimeksi muokannut jus, Pe Loka 13, 2006 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Re: niin joo

Viesti Kirjoittaja saab900c »

kimmoisa kirjoitti: Silloin on ainakin idioottvarmaa että sieltä tulee (pitäisi) ilmaa, mutta sitten hän sitä ei saa kiinni.
Juu. Niin luulin että tuosta keskeltä ainakin nyt pitäis tulla ilmaa, jos kerran käsikin tuli sieltä ihan hyvin, mutta olin väärässä.

Sinä aikana kun olen tuon omistanut ei tuo tuuletus ole ikinä toiminut, eikä korjaamokaan ole saanut sitä toimimaan.

Alipainejärjestelmä myöskään ei ole toiminut ikinä kun olen tuon omistanut, kaikki letkut on ihan haperoa. Sen vuoksi sen yhden läpän irroitin... varmistaakseni ettei alipaineläpät häiritse ilman kulkua siihen keskelle.

Mä en kyllä tajuu et mikä siitä ilmasta syö sen paineen, kun täysin vapaa reitti konepelliltä siihen keskireiälle, kun ei sitä alipaineläppää ole enää siinä, eikä se ilma tunnu vuotavan mistään vikapaikasta ulos.

Sillä kojelaudan läpällä saan tarvittaessa tosiaan suljettua nuo aukot.
Viimeksi muokannut saab900c, Pe Elo 05, 2005 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei siinä voi olla mikään noin pielessä, kokeile nyt kumminkin vielä kerran kääntää ne puhaltimen piuhat! :roll:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

mikkoimp kirjoitti:ei siinä voi olla mikään noin pielessä, kokeile nyt kumminkin vielä kerran kääntää ne puhaltimen piuhat! :roll:
Haluaisin ihan varmistaa... eli siinä kojelaudassa alipainekytkimessä on paikka viidelle piuhalle, ja niistä paikoista mulla menee piuha kahteen ylimpään ja kahteen alimpaan. - Ajattelin että jos ne on joskus aiemman omistajan aikana korjaamolla kytketty pieleen?

Kuuluukos nippondensossa olla sen "ropelin" sellainen valkoinen, jossa on kartion muotoinen keskiosa? - Ajattelin että jos korjaamolla ovat jonkun väärän siihen laittaneet. Mitään muuta ei oikein enää tuu mieleen. (Paitsi koko kojelaudan ylä ja alaosan vaihtaminen.)

Tällä hetkellä puhallin pyörii vastapäivään piuhojen kiinnityskohdan yläpuolelta katsottuna. Sellain että se kovera puoli työntää ilmaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näin ne johdot menee 900i -88:ssa.


Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

saab900c kirjoitti:Kuuluukos nippondensossa olla sen "ropelin" sellainen valkoinen, jossa on kartion muotoinen keskiosa? - Ajattelin että jos korjaamolla ovat jonkun väärän siihen laittaneet. Mitään muuta ei oikein enää tuu mieleen. (Paitsi koko kojelaudan ylä ja alaosan vaihtaminen.)
Sellainen se on, uutena, valkoinen, kartio keskellä. Imee ilmaa keskeltä ja "paiskaa" sen sivuille.
#2274
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Nyt huomasin, että taitaa ne kaikki ilmat vaan mennä lattialle. Se varsi, jota alhaalla oleva alipainekello ohjaa on poikki. Toisesta kohdasta löytyi katkennut letku.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Jos sulla on siellä sitä haperoa letkua paljonkin niin suosittelen että uusit mahdollisimman paljon. Se nimittäin ei ole mieltäylentävää aukoa niitä paikkoja kerta toisensa jälkeen.

Se alimmainen läppä ohjaa jaloille tulevaa ilmaa, eli sitä joko tulee täysillä, vähän tai ei ollenkaan. Toinen ylempänä oleva läppä kelloineen säätää pääseekö kylmää ilmaa keskimmäisistä suuttimista kabiiniin. Lähellä on toinen kello joka säätää mitä laidoilla olevista isoimmista suuttimista sekä tuulilasisuuttimista tulee. Pienten sivusuuttimien ilma tulee alhaalta samasta muovikoppatilasta missä se läppä jalkatilan suuttimille, mutta läppä ei vaikuta niihin. Isompia sivusuuttimia varten on myös omat kellonsa, joilla säädetään puhallusta.

Kyllä se siittä. Tutkit vain ettei tosiaan ole haperoa ja että kellot ja vivut pelittää.
#2274
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Alipainekello

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Tutki toimiiko ilmanohjaimien paineilmaläpät kunonlla. Itse teippasin oikealla puolella olevan muovisäiliön kannen reiät ilmastointiteipillä umpeen ja nyt lähtee kunnon ääni kun säätelee tuuletinta eri asentoihin. Humahdus ja läpät vaan ääntää.
Vastaa Viestiin