og900 spesiaalimalleista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

og900 spesiaalimalleista

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Onkos vanhoista pystärisatkuista ollut paljonkin tehtaalta tulleita erikoismalleja, aerot ja luxit tiedän kyllä, mutta osui silmääni erikoinen satku eilen.

Auto oli valkoinen, siinä oli ilmeisestikin airflow-korisarja, korinvärinen takaspoileri jne.. takaluukussa pelkkä "900". Voikos kyseessä olla jokin erikoismalli vai onko tämä vain jonkun kasaama massastaerottuja? :)

Toinen hieno yksityiskohta oli vanteet, joiden keskikupit olivat avaimella lukittavat, en ole moisiin ennen törmännyt.

Konehuoneeseen en kiireiden johdosta ehtinyt katsoa, mutta puhelinnumerot vaihdettiin, koska olin autosta kiinnostunut (oli vähän ajettu), ja vastapuoli taas ihaili minun satkuani..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Lumikon kanssa samoihin aikoihin = 1986 tuli myös satkusta vastaava versio. Ne on ainakin Lumikon osalta rakenneltu Tampereella etro-Autossa.
# 419 Vesa Pohjalainen
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Okei, ensin luulinkin tuota lumikoksi, kun 2d sedan kerran oli, sitten totesin pystärisatkuksi ja heti oli pakko mennä kauppoja ehdottelemaan :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Mulla on myös ilmeisesti joku spesiaalimalli. Siinä on ruiskukone, automaattiloota, ohjaustehostin, takaniskatuet, "tikapuu"verhoilu penkeissä sekä etu- ja takaspoileri. Myös Lefan kuvauksen kaltaiset vanteet on talvirenkaissa.

Lisäksi omia parannuksia on mm. vaihdevalot eli näyttää mikä pykälä on silmässä, voltti- ja öljynpainemittarit, kuskin oikean käden kyynärnoja, sivuperuutusvalot yms.
Viimeksi muokannut jannes, Ti Elo 09, 2005 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

vaihdevalot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Joo tässä vaan kysyisinb että miten Sä ne vaihdevalot oot sine askarrellu?
SAAB
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Re: vaihdevalot

Viesti Kirjoittaja jannes »

kimmoisa kirjoitti:Terve!

Joo tässä vaan kysyisinb että miten Sä ne vaihdevalot oot sine askarrellu?
Tervepä terve! Sori kun on pitkä vastausaika, mutta ei oo kotona nettiä ja töissä on ollut niin kiire...

Niin, ne valot toimii siis sillä tavalla, että ne näyttää mikä asento kepistä on valittu. Eli R, D, 2 tai 1. P-ja N-asennoilla ei pala mikään valo. Eli valot ei näytä mitä pykälää loota parhaillaan käyttää. Se oliskin jo vähän vaikeampi rakentaa.

Valoja on kolme kpl pystyasennossa, erillisessä paneelissa, voltti-ja öljynpainemittarin välissä:
R: Palaa ylin valo.
D: Palaa keskimmäinen valo.
2: Palaa keskimmäinen ja alin valo.
1: Palaa alin valo.

Paneeli on keskikonsolissa. Valot on merkkilamppuja (n.15mm halk.), joita saa joka varaosaliikkeestä. Itselläni ne on vihreitä, pimeällä ei ota silmiin.

Vaihdekepin juuressa on peruutusvalo/käynnistyksenestokytkin, josta saa R-valon ja D-valon, joka palaa siis D:llä ja 2:lla. 1-valolle on pantu kepin juureen rajakytkin, joka sytyttää valon kepin ollessa 2- ja 1-asennossa. Sähkö valoille tulee peruutusvalolta tai siis siitä esto-/peruutusvalokytkimestä.

Huomasin kytkintä säätäessäni, että sieltä saa D-asennolle indikoinnin, joten pakkohan se oli sitten tehdä. Kun se oli tehty piti tietysti tehdä muillekin asennoille indikointi. P- ja N-asennoillekin sais valot, mutta en katsonut niitä tarpeellisiksi. Myöskin tila paneelissa loppui. LEDeillä sais mahtumaan kaikki valot, mutta noilla merkkilampuilla oli nopeampi toteuttaa. Laiskuus, tuo kaikkien keksintöjen äiti.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

no entäs, oliko kova homma laittaa nuo sivu peruutus valot... ja miten/mitä kautta oot volttimittarin kytkeny?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Sivuperuutusvalosta löytyy tarinaa.

Nimimerkki toms kertonut tarkemmin aiemmin. Itse hänen neuvoillaan ostin osat ja laitoin paikalleen..Eli tietyis vuosimalleis tuo sivuperuutusvalon johto on kai tullut konehuoneelle asti mut mulla se oli jätetty liittimiin kabiiniin jotka tulee sähkökeskukseen kiinni.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Saab900i kirjoitti:no entäs, oliko kova homma laittaa nuo sivu peruutus valot... ja miten/mitä kautta oot volttimittarin kytkeny?
Sivuperuutusvaloille tuli valmiit johdot umpiolle asti, mutta ei ollut kytketty. Myös umpiossa oli valmis lampun paikka, vain plussa puuttui. Porasin umpioon 4 mm reiän, johon laitoin M4 -ruuvin lampun pluskannaksi. Maadoitushan oli jo valmiina. Ruuvin kanta ottaa siis kiinni polttimon keski"nastaan". Ruuvin alla on jousi, jotta lamppu on tiukasti paikoillaan. Ruuvin loppuosa on umpion ulkopuolella, ja siihen on liitetty kaapelikenkällä plussa alkuperäisestä johtosarjasta. Toivottavasti tästä selostuksesta ymmärtää jotain :roll: Kun ei ole digikameraa ei voi ottaa kuvia, josta näkis totetuksen. Aikaa meni ehkä pari tuntia, tosin toteutustavan olin miettinyt jo ennakkoon valmiiksi.

Volttimittarin sähkö on lämmityslaitteen puhaltimen katkaisijasta, se oli lähin paikka, johon tuli virtalukon takaa jännite. Mittari pitäisi kytkeä suoraan laturiin, jotta se näyttäis oikein koko järjestelmän jännitteen. Mutta tuollakin asennustavalla se näytti talvella oireilevan hiilivian. Jännite laski alle 13 volttiin. Tarkistin ja vaihdoin laturin hiilet jo ennen kuin latausvalo alkoi vilkkumaan.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Vastaa Viestiin