kimmoisa kirjoitti:Terve!
Joo tässä vaan kysyisinb että miten Sä ne vaihdevalot oot sine askarrellu?
Tervepä terve! Sori kun on pitkä vastausaika, mutta ei oo kotona nettiä ja töissä on ollut niin kiire...
Niin, ne valot toimii siis sillä tavalla, että ne näyttää mikä asento kepistä on valittu. Eli R, D, 2 tai 1. P-ja N-asennoilla ei pala mikään valo. Eli valot ei näytä mitä pykälää loota parhaillaan käyttää. Se oliskin jo vähän vaikeampi rakentaa.
Valoja on kolme kpl pystyasennossa, erillisessä paneelissa, voltti-ja öljynpainemittarin välissä:
R: Palaa ylin valo.
D: Palaa keskimmäinen valo.
2: Palaa keskimmäinen ja alin valo.
1: Palaa alin valo.
Paneeli on keskikonsolissa. Valot on merkkilamppuja (n.15mm halk.), joita saa joka varaosaliikkeestä. Itselläni ne on vihreitä, pimeällä ei ota silmiin.
Vaihdekepin juuressa on peruutusvalo/käynnistyksenestokytkin, josta saa R-valon ja D-valon, joka palaa siis D:llä ja 2:lla. 1-valolle on pantu kepin juureen rajakytkin, joka sytyttää valon kepin ollessa 2- ja 1-asennossa. Sähkö valoille tulee peruutusvalolta tai siis siitä esto-/peruutusvalokytkimestä.
Huomasin kytkintä säätäessäni, että sieltä saa D-asennolle indikoinnin, joten pakkohan se oli sitten tehdä. Kun se oli tehty piti tietysti tehdä muillekin asennoille indikointi. P- ja N-asennoillekin sais valot, mutta en katsonut niitä tarpeellisiksi. Myöskin tila paneelissa loppui. LEDeillä sais mahtumaan kaikki valot, mutta noilla merkkilampuilla oli nopeampi toteuttaa. Laiskuus, tuo kaikkien keksintöjen äiti.