By-pass

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

By-pass

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Miksi tonnarin by-pass venttiili on toisin päin kuin esim. 9-5:ssa? Kumpi ompi parempi?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

En osaa kysymykseesi vastata, mutta en ole tuohonkaan asiaan ikinä kiinnittänyt huomiota. :? :?

Viisaammat kertokoot....
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistaakseni VAGeissakin on toisin päin kuin OG satkussa.
kumminpäin tontussa on? satkussa on sillain että paine pääsee työntämään mäntää aukipäin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tonnarissa on niin päin, että mäntä on ahtoputkeen päin ja "varsi" on imuputkeen päin.

Siis mitä hemmettiä, voiko tuo venttiili edes toimia toisin päin?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eihän se voikaan toimia toisinpäin, ahtoputken paineen (imusarjan alipaineen avustamana) kuuluu painaa mäntää pois tieltä jotta paine pääsee purkautumaan imuputkeen.
Tuossa 9-5:ssä täytyy olla joku muu rakenne tms.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Toimii toimii! Ei oo väliä kuinka sen kääntää, koska sehän on se pikkuletku joka imee portin auki alipaineella mutta se on tehokkaampi jos mäntä on painepuolella. Itellä 9-5 bypass tontulla koska siinä on uusittu ja kestävämpi mäntä.
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ceeässä kirjoitti:Toimii toimii! Ei oo väliä kuinka sen kääntää, koska sehän on se pikkuletku joka imee portin auki alipaineella mutta se on tehokkaampi jos mäntä on painepuolella. Itellä 9-5 bypass tontulla koska siinä on uusittu ja kestävämpi mäntä.
Ok.

Mulla on kans tuo uudempi by-pass, sattuneesta syystä.
Mutta eikös se ole Aeron eikä 9-5:n, meinaan tuo uusitulla ja kestävämmällä männällä varustettu?
En kyllä tutkinut asentaessa sen tarkemmin, mutta minusta se oli oli muuten rakenteeltaan samanlainen eli mäntä ahtoputkeen päin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Se on muuten ihan saman näköinen, mutta kun vertaa männät niin vanhas on täysin kumista tehty "tulppa" ja toises versios on muoviprikka ja tiiviste sen reunalla. Ulkonäöltään ihan samannäköiset, ainoastaan Bosch numero eroaa. :)
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ceeässä kirjoitti:Se on muuten ihan saman näköinen, mutta kun vertaa männät niin vanhas on täysin kumista tehty "tulppa" ja toises versios on muoviprikka ja tiiviste sen reunalla. Ulkonäöltään ihan samannäköiset, ainoastaan Bosch numero eroaa. :)
Jep näin on, mutta meinasin tuolla rakenteella alkuperästä kysymystä.
pomppo kirjoitti:Miksi tonnarin by-pass venttiili on toisin päin kuin esim. 9-5:ssa? Kumpi ompi parempi?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Oops! :oops: Tota on pohdittu ojan toisella puolellakin (Saab Turbo Club of Sweden), mutta järkevää selitystä ei oo vielä löytynyt. :lol:
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Kertokaa mullekin kummin päin sen nyt sitten laittaa, meinaan mulla se on edellisen omistajan jäljiltä väärinpäin, eli mäntä kohti imupuolta. 8O
Eli kannattaisko mun kääntää se?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Money For Nothing kirjoitti:Kertokaa mullekin kummin päin sen nyt sitten laittaa, meinaan mulla se on edellisen omistajan jäljiltä väärinpäin, eli mäntä kohti imupuolta. 8O
Eli kannattaisko mun kääntää se?
Tonnaristina olen sitä mieltä että mäntä kohti painepuolta.
Kandeis varmaan kysellä tuolta 9-5 puolelta, mitenpäin se on niissä alunperin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

by-pass

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Joskus Rallimiehiltä kuulin että olis reagointi nopeampaa kun kääntää se toisinpäin,,oisko se nyt sitte mäntä painepuolelle..
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Juu, ja jossain "vakio"luokassa joku tiimi oli kasannut vahingossa (tiedä sitten...) by-passin väärinpäin ja sai hylkytuomion sen vuoksi. Olivat jossain sitä asiaa tutkineet ja todenneet, että jotain 2-3 heppaa saivat lisää.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tonnarissa alkuperäissuunta on niin että paine tulee männän "päähän". -93:sta eteenpäin en osaa sanoa, koska Saab, kuten moni muukin merkki käänsi sen jossain vaiheessa. Ero taitaa olla melko olematon, olen itsekin joskus kokeillut toisinpäin, mutten huomannut mitään eroa.
Vastaa Viestiin