Automaattivaihteisto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Äsken ihan ensimmäistä kertaa: lähdin liikennevaloista ja otti kierroksia muttei vetänyt. Katsoin onko :( vaihde ollenkaan päällä. Olihan se. Ei ole koskaan ennen tätä tehnyt. Soittelin sille kaverille joka vaihtoi ne palautusjouset. Hän epäili, että akselitiiviste vuotaa, osiin ei mene juuri mitään mutta iso remppa, arviolta tonnin luokkaa. Onko vastaavia kokemuksia. Kilometrejähän on alle 160 000.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Peter Finn kirjoitti:Äsken ihan ensimmäistä kertaa: lähdin liikennevaloista ja otti kierroksia muttei vetänyt. Katsoin onko :( vaihde ollenkaan päällä. Olihan se. Ei ole koskaan ennen tätä tehnyt. Soittelin sille kaverille joka vaihtoi ne palautusjouset. Hän epäili, että akselitiiviste vuotaa, osiin ei mene juuri mitään mutta iso remppa, arviolta tonnin luokkaa. Onko vastaavia kokemuksia. Kilometrejähän on alle 160 000.
Mmm...Palautusjouset? Tiedätkö tarkemmin mitkä jouset ja mistä? Varmaankin hydrauliikkayksiköstä kaksi isoa jousta.

Mitäköhän akselitiivistettä kaveri meinasi? Keskipakosäätimen tiivisteitä?
Kuka kaveri sulla sen laatikon korjasi.
Eikö auto nyt ota vetoa päälle ollenkaan?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kannattaisipa ensimmäisenä tarkastaa onko laatikossa öljyä, jos ei ole niin mistä löytyy "roiskeet" vai löytyykö ollenkaan. Mikäli laatikosta häviää niin paljon öljyä ettei se toimi enää ollenkaan täytyy jäljet näkyä jossain.
Mikäli oljynpinta on normaalissa, taitaa tulla isompi remontti.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

MacTurbo kirjoitti:Kannattaisipa ensimmäisenä tarkastaa onko laatikossa öljyä, jos ei ole niin mistä löytyy "roiskeet" vai löytyykö ollenkaan. Mikäli laatikosta häviää niin paljon öljyä ettei se toimi enää ollenkaan täytyy jäljet näkyä jossain.
Mikäli oljynpinta on normaalissa, taitaa tulla isompi remontti.
Hyvä huomautus tuo öljymäärä :idea:

Vaikea mennä sanomaan vielä tuosta mahdollisesta remontista ja sen suuruudesta, todennäköisesti vika on pieni, mutta sen korjaus eri asia...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja se kick down vaijerin kiinnitys..!!!!
*mutta todennäköisesti tuo on vaan öljyn vähyyttä*
Öljynpintahan tarkastetaan moottorin ollessa käynnissä
( viileä moottori täytetään +40C asteikolla )
( kuuma moottori täytetään +80C asteikolla )

Ja onhan autossa oikea mittatikku...!!!!!
Värillä on väliä... 8O
Viimeksi muokannut 9000CD23T, To Elo 04, 2005 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Henkka #2283 kirjoitti:Hyvä huomautus tuo öljymäärä :idea:
Perustuu omakohtaiseen kokemukseen :D
Ihmettelin juuri automaatin ostaneena että "kytkin" luistaa pirusti, no laatikosta puuttui noin 1,5 litraa öljyä :lol:

Laatikkoremontin jälkeen voi olla luonnollistakin että öljyä joutuu lisäämään reiluhkosti, koska lauhduttimet jne. ottavat osansa. Varsinkin jos korjausmies on täyttänyt laatikon pyörittämättä :!:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

MacTurbo kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Hyvä huomautus tuo öljymäärä :idea:
Perustuu omakohtaiseen kokemukseen :D
Ihmettelin juuri automaatin ostaneena että "kytkin" luistaa pirusti, no laatikosta puuttui noin 1,5 litraa öljyä :lol:

Laatikkoremontin jälkeen voi olla luonnollistakin että öljyä joutuu lisäämään reiluhkosti, koska lauhduttimet jne. ottavat osansa. Varsinkin jos korjausmies on täyttänyt laatikon pyörittämättä :!:
Jos matolaatikko on ollut irti niin laatikosta häviää n.1L öljyä.
Ja jos se muutenkin on ollut alarajassa niin kyllä tuo määrä jo tuntuu.
( Öljyhän on sitten DEXTRON II laatuluokan täyttävää öljyä )

Ja se suodatin olisi syytä vaihtaa/puhdistaa joskus.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kuulostaa kyllä öljyn vähyydeltä. Pinta on niin alhaalla, että pumppu vetää ilmaa väliin ja nestetoimiset kytkimet eivät saa tarpeeksi käyttöpainetta toimintaa varten. Toisaalta tuo ilman haukkaaminen pitäisi kuulua jonkinmoisena sivuäänenä.

Tikulla on väliä tosiaan. Ennen -89 (jokin kuukausikin oli, en muista) pitäisi olla punainen-keltainen/yhdistelmätikku, riippuen huohotuksesta. Ja tästä eteenpäin vihreätappinen tikku. Jos käyttää uuttaa tikkua vanhassa laatikossa niin öljymäärä jää min-max-asteikon verran liian vähäseksi. Mutta tämän ei pitäisi aiheuttaa em. oireita, itekin vuoden ajellut väärällä tikulla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Mmm...Palautusjouset? Tiedätkö tarkemmin mitkä jouset ja mistä? Varmaankin hydrauliikkayksiköstä kaksi isoa jousta.

Mitäköhän akselitiivistettä kaveri meinasi? Keskipakosäätimen tiivisteitä?
Kuka kaveri sulla sen laatikon korjasi.
Eikö auto nyt ota vetoa päälle ollenkaan?

Palautusjouset oli Turun Metroautosta, kaksi isohkoa jousta, joo.

Nää jouset vaihtoi yksi kaveri Kaarinassa (annan osoitteen yv:llä jos haluat - en tiedä näistä tietosuojajutuista), tosi taitava lajissaan. Hän puhui akselitiivisteestä, joka voi vuotaa. Hän sanoi myös että kannattaa tsekata öljyt, jousien vaihdossa pääsee karkaamaan korkeintaan desilitra kuulemma. Ja että voi olla ihan öljyn puutetta, mitä tietty toivon.

Vaimo on autolla Muumimaailmassa lasten kanssa eikä ole nyt ollut mitään ongelmia. Minä hikoilen toimistossa... 8O
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Öljyt oli kohdallaan. Ei ole toistunut. Jäi mysteeriksi.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olisko siellä järjestelmässä ( matolaatikossa ) ollut vielä ilmaa..?
Vähän kaukaa haettua mutta kuitenkin mahdollista, ainakin omassa
tonnarissa kesti jonkin aikaa ennenkuin matolaatikko oli täysin isku
kunnossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sewe-HKI
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 13:51
Paikkakunta: HKI

Samanlaiset olivat oireet minullakin!!

Viesti Kirjoittaja sewe-HKI »

Ajoin autolla HKI-Riihimäki hakemaan madallusjousia ja pääsinkin hyvin perille reipasta moottoritienopeutta. Auto seisoi hetken tarvikeliikkeen pihalla (Varaosatalo Teemu). Löytyi madallusjousisarja 170€!!

Kotiinpäin auto ei suostunut lähtemäänkään, veto puuttui lähes kokonaan, mutta pakki toimi ongelmitta! Nilkuttaen sain auton parkkiin ja junalla kotiin. Vakuutus korvasi hinauksen lähinpään korjaamoon, mutta koska automaatteja ei juurikaan korjata sain luvun siirtää autoni haluamaani paikkaa eli kaverin pajalle Myllylammelle.

Auto talliin ja laatikko auki...öljyt olivat palaneen oloiset, mutta eivät loppu. A-pakan levyt olivat myöskin palaneen oloiset ja lamellit kuluneet. Purimme kaikki pakat ja kävimme Veikkolassa CARMATIC:n (http://www.carmatic.fi) pakeilla. Holmberg kävi pakat läpi ja yhtä lukuunottamatta kaikki menivät uusiksi. Samalla kolme helaa ja panta joutuivat myöskin uusituksi samoin kuin tiivisteet. Osat sain hiukan edullisemmin kuin olisi saanut ProCarista!! Kaupan päälle tuli hyvin perinpohjainen opastus :-)

Viikonlopun aikana pitäisi saada laatikko kasattua ja autoon paikalle...ja sitten vielä nuo jouset ja iskaritkin asennuttua ;-)

Laatikkorempassa osien hinta kaikkinensa alle 500€, korjaussarja 350€.

Autollani ajettu 235 tkm

sewe
"kitkat"
9000 CSE 2.3t Aut. -95
laatikkohuolia...edelleen

# jäsen 2221#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

SEWELLE,

Hienolta kuulostaa! Varmaankin muistitte vielä mitottaa oikean kokoisen pronssilaakerilevyn öljypumpun juureen?
Se on aikamoisen tärkeä.

Mutta tsemppiä laatikon kanssa! Nyt pelittää varmasti hienosti :!: :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin