En hoksannut että kaipasit tarkempaa selvitystä tuohon kysymykseen, joten tarkennetaan tänne.

Minä siis totesin, että tuo hyppiminen on normaalia..
Eli kuten Vigge sanoi, on anturi varsin kapeakaistainen ja pienetkin heilahtelut seoksessa aiheuttavat suuren muutoksen anturin antamassa jännitteessä. Kaikissa lambda-ohjatuissa seos siis oskilloi jatkuvasti hiukan rikkaan ja hiukan laihan välillä kun ruisku yrittää pysytellä mahdollisimman lähellä ihanteellista seossuhdetta (14.7:1 bensalla).
Tämän huomaa tuijottamalla kierroslukumittaria tarkasti, neula tekee kokoajan pientä liikettä, mitä väsyneempi anturi niin sitä suurempi liike (ja sitä laiskempi taajuus lambdan jännitteellä kun se reagoi hitaammin, 1Hz on hyväkuntoisen normaaliarvo). Kun taas esimerkiksi omassa -89 tonnarissani missä on DI mutta ei lambdaa on tyhjäkäynti lämpimänä täysin tasainen.
Lambda ei ala näyttämään hyödyllisiä arvoja kuin vasta lämmettyään, ja esilämmitetyllä anturilla se kestää tuon n. 30s. Katin jälkeisen lambdan antama arvo on sitten eri asia, käytännössä toimivalla katillahan ei palamattomia hiilivetyjä pitäisi juurikaan enää olla, joten anturi näyttää laihaa. Sen merkitys lienee lähinnä katalysaattorin toiminnan tarkistaminen ja vikavalon ja -koodin antaminen jos arvot eivät ole rajoissa.