Lambaada

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Kurko
"Hölösuu"

Lambaada

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kysytään nyt täältäkin, kun tuolla tonnaripalstalla loppu keskustelut heti alkuunsa.
Siis miksi T5:ssa seilaa happianturi 1 (heti turbon jälkeen) väliä 0-935mv noin 1Hz taajuudella.
Ja tuo anturi no.2 (katin jälkeen) on aika vakaa välillä 10-25mV.
Arvot on OBD:stä sekä scoopilla todettuja itse antureilta. (Ihan samat vaan tuo PÄD piirtää käyrää noin 0.4s myöhässä).
No siis voiko tuo seos-suhde vaihdella tuollai siis 0-935mV lambda anturin arvoo ja ihan tasaisella moottoritie ajolla tai tyhjäkäynnillä vai ohko mun lambaadassa jotain vikaa.
Arvo siis mV rupee nouseen 0-650mV kun käynnistää ihan lineaarisesti vaan sit rupee hyppimään.
Joku vastasi, että sen kuuluukin hyppiä. no okei kaikki OK vaan miksi kuuluu. :?:
Vigge
"Hölösuu"

Re: Lambaada

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kurko kirjoitti:Kysytään nyt täältäkin, kun tuolla tonnaripalstalla loppu keskustelut heti alkuunsa.
Siis miksi T5:ssa seilaa happianturi 1 (heti turbon jälkeen) väliä 0-935mv noin 1Hz taajuudella.
Ja tuo anturi no.2 (katin jälkeen) on aika vakaa välillä 10-25mV.
Arvot on OBD:stä sekä scoopilla todettuja itse antureilta. (Ihan samat vaan tuo PÄD piirtää käyrää noin 0.4s myöhässä).
No siis voiko tuo seos-suhde vaihdella tuollai siis 0-935mV lambda anturin arvoo ja ihan tasaisella moottoritie ajolla tai tyhjäkäynnillä vai ohko mun lambaadassa jotain vikaa.
Arvo siis mV rupee nouseen 0-650mV kun käynnistää ihan lineaarisesti vaan sit rupee hyppimään.
Joku vastasi, että sen kuuluukin hyppiä. no okei kaikki OK vaan miksi kuuluu. :?:
Kun käytössä on tämä "kapeakaista" anturi, millä lambdan arvo A/F 14.7 + - jotain vastaa kohtalaisen suurta jännitemuutosta on täysin normaalia että se "soutaa" ajossa. Muutos sekosessa ei siis tarvitse olle kovin kummonen niin muutos jännitteessä suuri. Jännite-alue 250mv-800mv on vielä suunnilleen A/F 14.7 pinnassa.

Täytyypä vilasta logeista miten oma heiluu, mutta kyllä siellä melkoista huojuntaa on havaittavissa yllä mainituista syistä johtuen...
500whp.net member
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En hoksannut että kaipasit tarkempaa selvitystä tuohon kysymykseen, joten tarkennetaan tänne. :) Minä siis totesin, että tuo hyppiminen on normaalia..

Eli kuten Vigge sanoi, on anturi varsin kapeakaistainen ja pienetkin heilahtelut seoksessa aiheuttavat suuren muutoksen anturin antamassa jännitteessä. Kaikissa lambda-ohjatuissa seos siis oskilloi jatkuvasti hiukan rikkaan ja hiukan laihan välillä kun ruisku yrittää pysytellä mahdollisimman lähellä ihanteellista seossuhdetta (14.7:1 bensalla).
Tämän huomaa tuijottamalla kierroslukumittaria tarkasti, neula tekee kokoajan pientä liikettä, mitä väsyneempi anturi niin sitä suurempi liike (ja sitä laiskempi taajuus lambdan jännitteellä kun se reagoi hitaammin, 1Hz on hyväkuntoisen normaaliarvo). Kun taas esimerkiksi omassa -89 tonnarissani missä on DI mutta ei lambdaa on tyhjäkäynti lämpimänä täysin tasainen.

Lambda ei ala näyttämään hyödyllisiä arvoja kuin vasta lämmettyään, ja esilämmitetyllä anturilla se kestää tuon n. 30s. Katin jälkeisen lambdan antama arvo on sitten eri asia, käytännössä toimivalla katillahan ei palamattomia hiilivetyjä pitäisi juurikaan enää olla, joten anturi näyttää laihaa. Sen merkitys lienee lähinnä katalysaattorin toiminnan tarkistaminen ja vikavalon ja -koodin antaminen jos arvot eivät ole rajoissa.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kiitti tiedoista nyt uskon, että se on kunnossa. :)
Vastaa Viestiin