Testattu on: Tonnari vs. S60 AWD

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
Ihan kiusallani jätin kirjottamatta :lol: :wink:

Tosin itse viestiin, etteipä toi 2.5T nyt niin kova kulkunen ole, etteikö sitä ois mahdotonta jättää, vaikka taitaa ne kiihdytykset aika usein voittaa se, joka lähtee ensimmäisenä kiihdyttämään, siinä toinen arpoo vielä vaihteita/survoo poljinta lattiaan :)

Nimin. 530i:n voittanut, mutta 320i:lle hävinnyt :oops:
Hehe :lol:

Jepulis, pienillä toleransseilla liikutaan. Eikun oltiin siinä tilanteen jälkeen ihan varmoja, ettei se turbovehje ollut. Kun Volvoltakin pukkaa uutta kärryä kokoajan, niin aattelin, että varmastikin oli 2.4:nen nelkulla. Mutta turboksi paljastui. Ja ihan ihmetyksestä ja vertailupohjaa antamaan tän hölmyilyn tänne laitoin :wink: Ja selvennykseksi vielä, että volvolla oli kovempi lähtönopeus ja ohi oli menossa kun tonnari alkoi kiihdyttämään. Rintarinnan mentiin, kunnes kolmosella volvo alkoi vähitellen jäämään. Autojen jonkunasteinen painoerokin selittää jotakin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tobbana
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eikös autokoulussakin opeteta että pitää kiihdyttää ripeästi tavoitenopeuteen, näitä oppeja olen noudattanut ja aina silloin tällöin jotakuta moinen harmittaa kun jäävät taakse. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9000cst
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Henkka #2283 kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:
Ihan kiusallani jätin kirjottamatta :lol: :wink:

Tosin itse viestiin, etteipä toi 2.5T nyt niin kova kulkunen ole, etteikö sitä ois mahdotonta jättää, vaikka taitaa ne kiihdytykset aika usein voittaa se, joka lähtee ensimmäisenä kiihdyttämään, siinä toinen arpoo vielä vaihteita/survoo poljinta lattiaan :)

Nimin. 530i:n voittanut, mutta 320i:lle hävinnyt :oops:

Jepulis, pienillä toleransseilla liikutaan. Eikun oltiin siinä tilanteen jälkeen ihan varmoja, ettei se turbovehje ollut. Kun Volvoltakin pukkaa uutta kärryä kokoajan, niin aattelin, että varmastikin oli 2.4:nen nelkulla. Mutta turboksi paljastui. Ja ihan ihmetyksestä ja vertailupohjaa antamaan tän hölmyilyn tänne laitoin :wink: Ja selvennykseksi vielä, että volvolla oli kovempi lähtönopeus ja ohi oli menossa kun tonnari alkoi kiihdyttämään. Rintarinnan mentiin, kunnes kolmosella volvo alkoi vähitellen jäämään. Autojen jonkunasteinen painoerokin selittää jotakin.
Tässäpä se tulee taas esille saabin murskaava vääntövoima koko kierosalueen, jota volvolla taas ei ole. :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
SledgeHammer
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Raimo Miettinen kirjoitti:Mutta aina on niitä nopeampia autoja. Odottakaas sitä hetkeä, kun jäätte kakkoseksi. Heh!

T: Kokemusta on
Joo, Turbo-Unohan se tonnarin paskan jätti ku tikku paskaan, siinä on vaan 225hp penkitetty, ja turvakaaret sentään :)

Olis mahtava harrastepeli kyllä Turbo-uno
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:

Tuntuu noi Saabit kulkevan kolmosella vielä ihan kivasti. Kaverin 190-heppanen Accord jäi Saabille 100-150 kiihdytyksessä, mutta sen jälkeen menikin nätisti ohi kun piti nelonen vaihtaa, no Saabissa olikin vain 150heppaa :)

Voidaanhan me joku päivä käydä kokeilee miten kulkee :wink:

Ja vielä tohon 9000cst:n kommenttiin. Volvon 2.5T on itse asiassa hemmetin hyvin vääntävä kone, vääntää 2000-4000 oikeen mukavasti, mutta korkeammilla kierroksilla ei sitten tunnukkaan tapahtuvan paljoa enempää ----> isompaa turboa :twisted:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"

SledgeHammer kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Mutta aina on niitä nopeampia autoja. Odottakaas sitä hetkeä, kun jäätte kakkoseksi. Heh!

T: Kokemusta on
Joo, Turbo-Unohan se tonnarin paskan jätti ku tikku paskaan, siinä on vaan 225hp penkitetty, ja turvakaaret sentään :)

Olis mahtava harrastepeli kyllä Turbo-uno
Mutta eikös ne "tietyt kielet" aina puhu tonnarista fiatina (cromana ja unona), joten saabia saabiahan vastaan siinä kisattiin :lol:
Vai eikö sittenkään saabi olekaan fiiatti :?: :?: :idea: Hehe
SS-K Jäsen #2283
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"

Rommitommi kirjoitti:
Tuntuu noi Saabit kulkevan kolmosella vielä ihan kivasti. Kaverin 190-heppanen Accord jäi Saabille 100-150 kiihdytyksessä, mutta sen jälkeen menikin nätisti ohi kun piti nelonen vaihtaa, no Saabissa olikin vain 150heppaa :)

Voidaanhan me joku päivä käydä kokeilee miten kulkee :wink:

Ja vielä tohon 9000cst:n kommenttiin. Volvon 2.5T on itse asiassa hemmetin hyvin vääntävä kone, vääntää 2000-4000 oikeen mukavasti, mutta korkeammilla kierroksilla ei sitten tunnukkaan tapahtuvan paljoa enempää ----> isompaa turboa :twisted:
Juu, niin mullahan toi on automaatti. En tiedä kumpi tossa honukka jutussa oli saabilla askina, mutta käsittääkseni kummassakin neloselle vaihto on siinä 170 pintaan :idea:

Jeha. Mä en oo koskaan harrastanut minkäänlaista etukäteen haastamista tai näitten kanssa tosissaan räppäämistä, tuskin säkään :wink:
Mutta ideana voisi olla kehityskelpoinen. Keräisi muutamia "erilaisia", vaikkapa vain turboja, ja mielenkiinnon pohjalta tyypittäisi.
Mutta myös pienenkin mittakaavan vääntö V vs. S voisi olla myöskin mielenkiintoista 8)
Nimenomaan ohituskiihtyvyyttä, turbojen omaa aluetta, oisi mielenkiintoista testata, sitä kun muuten näkee niin vähän missään muualla kuin liikenteessä...

Tuohon vääntävyyteen näitten välillä en osaa sanoa. Tuommoista Volvoa en ole koskaan edes ajanut. Mitä teknarista kattelin, niin 2.5T:n maksimiväännöt ovat 1500rpm, aika hyvin. Ja kuten moneen kertaan sanottu, toleranssit ovat pirun pieniä ja mitättömät seikat saattavat ratkaista, kuten varmaankin se, että esim. tonnari saattaisi vääntää 20nm enemmän 200rpm korkeemmalle :wink:
Seisaaltaan lähtiessä Volvo varmasti jättäisi, oli se sitten manuskalla tai tomaatilla, siitä olen lähestulkoon aivan varma. Kuskin kämmit tietty erikseen.

Mutta tarkoituksena ei tosiaankaan ole aiheuttaa mitään närää puolin eikä toisin. Tärkeintähän on, että "ruotsalaiset premiumit" etuvedolla ja turbolla pitävät edes vähän yhtä tässä vinkuintialaisten saippualaatikoiden ja paremman segmentin kansoittaneiden takatuuppareiden ajassa :wink:
SS-K Jäsen #2283
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Juu, niin mullahan toi on automaatti. En tiedä kumpi tossa honukka jutussa oli saabilla askina, mutta käsittääkseni kummassakin neloselle vaihto on siinä 170 pintaan :idea:

Jeha. Mä en oo koskaan harrastanut minkäänlaista etukäteen haastamista tai näitten kanssa tosissaan räppäämistä, tuskin säkään :wink:
Mutta ideana voisi olla kehityskelpoinen. Keräisi muutamia "erilaisia", vaikkapa vain turboja, ja mielenkiinnon pohjalta tyypittäisi.
Mutta myös pienenkin mittakaavan vääntö V vs. S voisi olla myöskin mielenkiintoista 8)
Nimenomaan ohituskiihtyvyyttä, turbojen omaa aluetta, oisi mielenkiintoista testata, sitä kun muuten näkee niin vähän missään muualla kuin liikenteessä...

Mutta tarkoituksena ei tosiaankaan ole aiheuttaa mitään närää puolin eikä toisin. Tärkeintähän on, että "ruotsalaiset premiumit" etuvedolla ja turbolla pitävät edes vähän yhtä tässä vinkuintialaisten saippualaatikoiden ja paremman segmentin kansoittaneiden takatuuppareiden ajassa :wink:
Itselläni Saabissa pääsin kolmosella 150kmh mittarinopeuteen, jonka jälkeen tökkäs rajotin 8O Manuaali kyseessä. Saabissa kyllä aika pitkät välit, kun Volvon tomaatissa kolmonen on yhtä pitkä :roll:

Lähinnä leikkimielisenä heittona laitoin ton, että voitas mennä kokeilemaan :wink: Ei ole ollut tapana mitään etukäteisiä "haasteita" kenellekkään asettaa, vaikka välillä motarilla onkin hauska joitain tiettyjä autoja provosoida :twisted:
Tosin ihan mielenkiintosta kokeilua toi vois olla, juurikin testailla kiihtyvyyttä eri vaihteilla :)

Eikä tää nyt ainakaan mulle mitään negatiivisia fiiliksiä ole aiheuttanut, tottahan se on, että Saabit kulkee ja itsehän tällä foorumilla kirjottelen ja vääränmerkkisellä kun ajelen, niin olen jo varautunut siihen, että välillä tulee kylmää kyytiä :D
No hard feelings, autoja nää vaan on :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhen kerran Jyväskylässä piti erehtyä jonkin skodan kutaleen kanssa kilpasille ihan vain viattomasti liikennevaloissa. Miulla on tossa 900i:ssä 7:n ensiö ja pitempi perävälitys, joten 1- ja 2-vaihde riittää sitten aika paljon pidemmälle, kuin monissa muissa henkilöautoissa. Sen sai huomata skodamieskin. Ykkösellä tempaisussa otin auton matkan keulaa, kun skodamiehen piti vaihtaa 2-vaihdetta silmään paljon minua aiemmin. Molemmat veti 2-vaihteella, ja skoda alkoi saavuttaa minua, kunnes sen piti vaihtaa kolmoselle noin 70km/h vauhdissa. Tässä vaiheessa mulla riitti vielä kierroksia kerättäväksi joten meikäläinen otti taas autonmitan etumatkaa lisää. Sitten olikin jo saavutettu nopeusrajoitus n.80km/h hieman ylittäen. Hölläsin kiihdytyksen jossain 90km/h kohdalla ja vaihdoin jonkin järkevämmän vaihteen pesään, olisko ollut nelonen tms. Skoda veti ohi minua reippaammalla vauhdilla ja äimistelin sen takaluukun merkintää. Joku moniventtiilikone ja turbo se olikin. Silloin nauratti. Meikän 900i 2hlö kyydissä ja matkatavarat paksissa löylytti jotain turbo skoda octaaviaa. :lol:

ps. ilmeisesti se oli 1.8T, kun muita bensaturboja ei näyttäis olevan octaaviasta. Autotalli.fi:n tietojen mukaan sen olis pitänyt löylyttää miut mennen tullen, niin tehoissa (110kW), väännöissä (210Nm), kuin 0-100 kiihtyvyydessä (8,5s). Ehkä kuski ei osannut käyttää kaikkia autonsa resursseja?
:wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ohhoh... kuulin hyvän jutun... "lainattu roidilta"

jotenkuten näin:
"olin tulossa pohjoisesta, kun veneskoskella joku japanilainen ns.sportti tuli sivusta eteen hiukkasen nolosti. no ei siinä mitään vakionopeussäätimessä oli se 90, ja annoin mennä ohi.
No sitte se alko kärkkymään sielä, ja aattelin että menköön.. eihän tässä minnekkään kiire ole. mutta kyllä se taistelijan luonto vaan heräs, kun se rupes ohittamaan.. sen keula oli siinä kuskin kohdassa kun päätin, että eikä muuten mene ohi... se on kuitenki japski. kaasu pohjaan.. kickdown otti tyhjät pois, ja sit alkaa ulina... muutama kierros tyhjää, ja kun pito saatiin, niin tuli se japsi kuulemma kovaa 180 asti, kunnes alko jäädä... ei sitte yrittänytkään enää ohi..."
saabi oli 9000 2.3 CDTA -91
japsista ei tietoa, kun ei kuulemma kiinnostanut
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Joni 9-3
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Joni 9-3 »

Heti alkuun toivon ettei minulle lyödä tiukkapipon leimaa otsaan seuraavan kommenttini johdosta.

Olen huolestuneena seurannut kirjeenvaihtoa kahden eri topicin alla suorituskyky testailuista. Miksi ihmeessä näitä rajuja ylinopeus juttuja ja muita hurjastelu sessioita pitää täällä foorumilla vatvoa. Jutut on kohta samaa tasoa kuin Honda Civic Type-R tai BMW keskusteluissa. Aina löytyy nopeampi ja kovempi auto (ellei joku investoi Bugatti Veyroniin), joten turha sitä on lähteä aina kisaamaan. Tälläkin foorumilla on puhuttu lähes 200 km/h:n nopeuksista ja kerottu miten kaveri on ruvennut jäämään jälkeen. Saattaahan se olla, että viisaampi antaa periksi.

Ei minulla muuta.
Henkka #2283
"Hölösuu"

Joni 9-3 kirjoitti:Heti alkuun toivon ettei minulle lyödä tiukkapipon leimaa otsaan seuraavan kommenttini johdosta.

Olen huolestuneena seurannut kirjeenvaihtoa kahden eri topicin alla suorituskyky testailuista. Miksi ihmeessä näitä rajuja ylinopeus juttuja ja muita hurjastelu sessioita pitää täällä foorumilla vatvoa. Jutut on kohta samaa tasoa kuin Honda Civic Type-R tai BMW keskusteluissa. Aina löytyy nopeampi ja kovempi auto (ellei joku investoi Bugatti Veyroniin), joten turha sitä on lähteä aina kisaamaan. Tälläkin foorumilla on puhuttu lähes 200 km/h:n nopeuksista ja kerottu miten kaveri on ruvennut jäämään jälkeen. Saattaahan se olla, että viisaampi antaa periksi.

Ei minulla muuta.
Olet niin oikeassa, kaikki eivät siihen pysty.
SS-K Jäsen #2283
Henkka #2283
"Hölösuu"

Mertmi kirjoitti:Yhen kerran Jyväskylässä piti erehtyä jonkin skodan kutaleen kanssa kilpasille ihan vain viattomasti liikennevaloissa. Miulla on tossa 900i:ssä 7:n ensiö ja pitempi perävälitys, joten 1- ja 2-vaihde riittää sitten aika paljon pidemmälle, kuin monissa muissa henkilöautoissa. Sen sai huomata skodamieskin. Ykkösellä tempaisussa otin auton matkan keulaa, kun skodamiehen piti vaihtaa 2-vaihdetta silmään paljon minua aiemmin. Molemmat veti 2-vaihteella, ja skoda alkoi saavuttaa minua, kunnes sen piti vaihtaa kolmoselle noin 70km/h vauhdissa. Tässä vaiheessa mulla riitti vielä kierroksia kerättäväksi joten meikäläinen otti taas autonmitan etumatkaa lisää. Sitten olikin jo saavutettu nopeusrajoitus n.80km/h hieman ylittäen. Hölläsin kiihdytyksen jossain 90km/h kohdalla ja vaihdoin jonkin järkevämmän vaihteen pesään, olisko ollut nelonen tms. Skoda veti ohi minua reippaammalla vauhdilla ja äimistelin sen takaluukun merkintää. Joku moniventtiilikone ja turbo se olikin. Silloin nauratti. Meikän 900i 2hlö kyydissä ja matkatavarat paksissa löylytti jotain turbo skoda octaaviaa. :lol:

ps. ilmeisesti se oli 1.8T, kun muita bensaturboja ei näyttäis olevan octaaviasta. Autotalli.fi:n tietojen mukaan sen olis pitänyt löylyttää miut mennen tullen, niin tehoissa (110kW), väännöissä (210Nm), kuin 0-100 kiihtyvyydessä (8,5s). Ehkä kuski ei osannut käyttää kaikkia autonsa resursseja?
:wink:
Nää jutut on aika pienestä kiinni, ja käytännössä välitykset varmasti merkkaavat paljon. Ja tuo nuo ilmoitetut 0-100 kiihtyvyydethän perustuvat nappivaihtoihin ja harjoitteluun...

Satku vs. Skoda 5-0 :lol:
SS-K Jäsen #2283
lintta go go
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Henkka #2283 kirjoitti:Nää jutut on aika pienestä kiinni,
Jopa niin pienestä että toinen ei tiedä olevansa kisassa ollenkaan
:oops: :oops:
:D Sehän voi olla esm toisen ajotapa, isältä peritty 8) 8) urr heilullinen tyyli :lol: :lol: ja toinen reppana autossaan luulee että toi kisaa, vaikka kabiinissa viereisessä autossa ajatellaan että mikä #¤&%%&"** törttö se tossa ajelee 8O
Vastaa Viestiin