Flekti ei käynnisty, mikä vikana?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Flekti ei käynnisty, mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja TT »

Tänään iski ongelma kehä1:n ruuhkissa eli flekti ei käynnisty vaikka lämmöt nousee punaisen rajalle. Ilmastoinnin kytkemällä flekti kuitenkin pyörähtää eli lämmöt saa alas.

Kysymys kuuluukin, että onkohan se termostaattikytkin ko tapauksessa ainoa mahdollinen syyllinen vai onko tuossa jäähdytysjärjestelmässä vielä muitakin osia, joiden vika voi johtaa siihen, että flekti pysyy mykkänä kun moottorin lämmöt nousee.

Tuli vain mieleen, että ohjaako ilmastointi jotenkin flektiä suoraan vai meneekö ohjaus saman sulakkeen ja releen kautta, mitä termostaattikytkin käyttää?
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Nyt en ole varma onko tonnaria kahdella flektillä vai pelkästään yhdellä.

Mutta jos on vain yhdellä niin silloinhan ainakin flekti toimii, ja vikaa voi siis hakea jäähdyttäjän vasemmassa reunassa ihmettelyasennosta katsoen olevasta lämpökytkimestä. Siihen tulee kaksi johtoa, voit kokeilla jos flekti käynnistyy kun kytket ne suoraan yhteen. Jos käynnistyy niin lämpökytkin on sökö, ja eikun uutta ostamaan. Jotta vettä ei menisi liikaa hukkaan, niin löysää vanhaa ensin vähän, sitten uusi toisessa kädessä uudella tiivisteellä, ja toisella ruuvaat vanhan irti ja nopea vaihto ja uusi kiinni.

EDIT:
Itse kun vaihdoin kytkimen niin sain ensin väärällä lämpöarvolla olevan, ja flekti käynnistyi todella myöhään, eli kannattaa olla tarkkana että saa oikean osan samantien. Arvot pitäisi kai olla: päälle 92'C ja pois 87'C, joku korjaa mikäli muistin väärin.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Automaatti ja ilmastointi, niin flektillä on kaksi pyörimisnopeutta.

Jos vaihtaa sen lämpökytkimen niin kannattaa mennä alakautta pohjamuovien läpi liittimeen käsiksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Moi,

Onkohan kukaan hommanut motonetistä ko varaosaa. Luettelossa on tuon kaksijohtimisen anturin kohdalla vm89-94, onko 95 eteenpäin tuo vielä muuttunut?
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

hasha kirjoitti:Nyt en ole varma onko tonnaria kahdella flektillä vai pelkästään yhdellä.
Lämpimiin maihin on viety kahdella flektillä varustettuja tonnareita.
Mitkä sitten ovat näitä lämpimiä maita, sitä en tiedä.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Motonetin kaksinopeuksinen kytkin ei kestä kuumuutta, sen pakeliittieriste (tms) sulaa samoin kuin johtojen kuoret. Suosittelen hankkimaan alkuperäisen varaosan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Motonetin kaksinopeuksinen kytkin ei kestä kuumuutta, sen pakeliittieriste (tms) sulaa samoin kuin johtojen kuoret. Suosittelen hankkimaan alkuperäisen varaosan.
Oisit aikasemmin kertonut...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Motonetin kaksinopeuksinen kytkin ei kestä kuumuutta, sen pakeliittieriste (tms) sulaa samoin kuin johtojen kuoret. Suosittelen hankkimaan alkuperäisen varaosan.
Oisit aikasemmin kertonut...
Eipä ollut asiasta tietoa aiemmin, appiukko raportoi näin käyneen, vaihdoin sen tonttuun kesäkuussa Motonetin kytkimen.
Mötikän muoviosat olivat sulaneet lähes siihen metalliin asti ja johdoista oli kadonnnut kuoret.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Kiitoksia neuvoista, täytyy käydä sitten ostamassa tuollainen kun se kuitenkin omasta löytyy.

Piti vain varmistaa kun pari kertaa on motonetista saanut kaikkien vakuutteluiden jälkeen kuitenkin sopimattomia varaosia Saabeihin, vaikka tällä kertaa täytynee etsiä alkuperäinen osa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

TT kirjoitti:Kiitoksia neuvoista, täytyy käydä sitten ostamassa tuollainen kun se kuitenkin omasta löytyy.

Piti vain varmistaa kun pari kertaa on motonetista saanut kaikkien vakuutteluiden jälkeen kuitenkin sopimattomia varaosia Saabeihin, vaikka tällä kertaa täytynee etsiä alkuperäinen osa.
Suositelen alkuperäistä osaa vaikka maksaa takuulla enemmän, noissa 10 vuoden ikäisissä kytkimissä ei ole näkynyt merkkiäkään lämpenemisestä/sulamisesta.
En tiedä olisiko se Motonetin versio mennyt oikosulkuun tms, ainakin sen johtojen eriste on sellaista tosi pehmeää ja lötröä kumia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

peinu kirjoitti:Automaatti ja ilmastointi, niin flektillä on kaksi pyörimisnopeutta.

Jos vaihtaa sen lämpökytkimen niin kannattaa mennä alakautta pohjamuovien läpi liittimeen käsiksi.
Mulla on ACC, mutta manuaaliaski, siitä huolimatta vain 1-nopeuksinen flekti. Ihmettelivät tätä Laakkosella Konalassa ja väittivät että aina jos on ilmastointi, niin on 2 nop.
Releboxissa on kyllä paikka 2.nop. releelle.
Mullakin nousee lämpimällä mittari lähelle punaista, eli tuonne kello kymmeneen pahimmillaan.
Mitenkäs kollegoilla lämpömittarin viisari? pysyykö puolessavälissä?
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Mitä nyt on kokemuksia high tech larsasta ja mesestä vuosimallia miekka ja pronssikypärä, niin suosiolla ollaan oikoseen kytketty jotta koko ajan pyörii. :lol:

Ko. automalleissa ollut se varmatoimisempi viritys. :lol:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jarmop kirjoitti:
peinu kirjoitti:Automaatti ja ilmastointi, niin flektillä on kaksi pyörimisnopeutta.

Jos vaihtaa sen lämpökytkimen niin kannattaa mennä alakautta pohjamuovien läpi liittimeen käsiksi.
Mulla on ACC, mutta manuaaliaski, siitä huolimatta vain 1-nopeuksinen flekti. Ihmettelivät tätä Laakkosella Konalassa ja väittivät että aina jos on ilmastointi, niin on 2 nop.
Releboxissa on kyllä paikka 2.nop. releelle.
Mullakin nousee lämpimällä mittari lähelle punaista, eli tuonne kello kymmeneen pahimmillaan.
Mitenkäs kollegoilla lämpömittarin viisari? pysyykö puolessavälissä?
Tarkoitin, että pitää olla sekä automaatti että ilmastointi. Ei automaatti tai ilmastointi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Automaatti ja ilmastointi, niin flektillä on kaksi pyörimisnopeutta.
Ei välttämättä, vm1991 vapari-tomaatissa jossa on manuaalinen ilmastointi, on vain yksinopeuksinen puhallin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Oliko siinä motonetin anturissa täsmälleen alkuperäisen kaltainen kaksinapainen liitin vai sellainen tuplakokoinen, josta vain kaksi "napaa" käytössä?

Alkuperäinen tosiaan maksaa 4 kertaa enemmän kuin tarvike niin ei viitsisi laittaa lähes 70Eur menemään kun ei ole 100% varma, että ko osassa on vika...
Vastaa Viestiin