Flekti ei käynnisty, mikä vikana?
Flekti ei käynnisty, mikä vikana?
Tänään iski ongelma kehä1:n ruuhkissa eli flekti ei käynnisty vaikka lämmöt nousee punaisen rajalle. Ilmastoinnin kytkemällä flekti kuitenkin pyörähtää eli lämmöt saa alas.
Kysymys kuuluukin, että onkohan se termostaattikytkin ko tapauksessa ainoa mahdollinen syyllinen vai onko tuossa jäähdytysjärjestelmässä vielä muitakin osia, joiden vika voi johtaa siihen, että flekti pysyy mykkänä kun moottorin lämmöt nousee.
Tuli vain mieleen, että ohjaako ilmastointi jotenkin flektiä suoraan vai meneekö ohjaus saman sulakkeen ja releen kautta, mitä termostaattikytkin käyttää?
Kysymys kuuluukin, että onkohan se termostaattikytkin ko tapauksessa ainoa mahdollinen syyllinen vai onko tuossa jäähdytysjärjestelmässä vielä muitakin osia, joiden vika voi johtaa siihen, että flekti pysyy mykkänä kun moottorin lämmöt nousee.
Tuli vain mieleen, että ohjaako ilmastointi jotenkin flektiä suoraan vai meneekö ohjaus saman sulakkeen ja releen kautta, mitä termostaattikytkin käyttää?
Nyt en ole varma onko tonnaria kahdella flektillä vai pelkästään yhdellä.
Mutta jos on vain yhdellä niin silloinhan ainakin flekti toimii, ja vikaa voi siis hakea jäähdyttäjän vasemmassa reunassa ihmettelyasennosta katsoen olevasta lämpökytkimestä. Siihen tulee kaksi johtoa, voit kokeilla jos flekti käynnistyy kun kytket ne suoraan yhteen. Jos käynnistyy niin lämpökytkin on sökö, ja eikun uutta ostamaan. Jotta vettä ei menisi liikaa hukkaan, niin löysää vanhaa ensin vähän, sitten uusi toisessa kädessä uudella tiivisteellä, ja toisella ruuvaat vanhan irti ja nopea vaihto ja uusi kiinni.
EDIT:
Itse kun vaihdoin kytkimen niin sain ensin väärällä lämpöarvolla olevan, ja flekti käynnistyi todella myöhään, eli kannattaa olla tarkkana että saa oikean osan samantien. Arvot pitäisi kai olla: päälle 92'C ja pois 87'C, joku korjaa mikäli muistin väärin.
Mutta jos on vain yhdellä niin silloinhan ainakin flekti toimii, ja vikaa voi siis hakea jäähdyttäjän vasemmassa reunassa ihmettelyasennosta katsoen olevasta lämpökytkimestä. Siihen tulee kaksi johtoa, voit kokeilla jos flekti käynnistyy kun kytket ne suoraan yhteen. Jos käynnistyy niin lämpökytkin on sökö, ja eikun uutta ostamaan. Jotta vettä ei menisi liikaa hukkaan, niin löysää vanhaa ensin vähän, sitten uusi toisessa kädessä uudella tiivisteellä, ja toisella ruuvaat vanhan irti ja nopea vaihto ja uusi kiinni.
EDIT:
Itse kun vaihdoin kytkimen niin sain ensin väärällä lämpöarvolla olevan, ja flekti käynnistyi todella myöhään, eli kannattaa olla tarkkana että saa oikean osan samantien. Arvot pitäisi kai olla: päälle 92'C ja pois 87'C, joku korjaa mikäli muistin väärin.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Lämpimiin maihin on viety kahdella flektillä varustettuja tonnareita.hasha kirjoitti:Nyt en ole varma onko tonnaria kahdella flektillä vai pelkästään yhdellä.
Mitkä sitten ovat näitä lämpimiä maita, sitä en tiedä.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Oisit aikasemmin kertonut...ng900aero kirjoitti:Motonetin kaksinopeuksinen kytkin ei kestä kuumuutta, sen pakeliittieriste (tms) sulaa samoin kuin johtojen kuoret. Suosittelen hankkimaan alkuperäisen varaosan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Eipä ollut asiasta tietoa aiemmin, appiukko raportoi näin käyneen, vaihdoin sen tonttuun kesäkuussa Motonetin kytkimen.peinu kirjoitti:Oisit aikasemmin kertonut...ng900aero kirjoitti:Motonetin kaksinopeuksinen kytkin ei kestä kuumuutta, sen pakeliittieriste (tms) sulaa samoin kuin johtojen kuoret. Suosittelen hankkimaan alkuperäisen varaosan.
Mötikän muoviosat olivat sulaneet lähes siihen metalliin asti ja johdoista oli kadonnnut kuoret.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suositelen alkuperäistä osaa vaikka maksaa takuulla enemmän, noissa 10 vuoden ikäisissä kytkimissä ei ole näkynyt merkkiäkään lämpenemisestä/sulamisesta.TT kirjoitti:Kiitoksia neuvoista, täytyy käydä sitten ostamassa tuollainen kun se kuitenkin omasta löytyy.
Piti vain varmistaa kun pari kertaa on motonetista saanut kaikkien vakuutteluiden jälkeen kuitenkin sopimattomia varaosia Saabeihin, vaikka tällä kertaa täytynee etsiä alkuperäinen osa.
En tiedä olisiko se Motonetin versio mennyt oikosulkuun tms, ainakin sen johtojen eriste on sellaista tosi pehmeää ja lötröä kumia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mulla on ACC, mutta manuaaliaski, siitä huolimatta vain 1-nopeuksinen flekti. Ihmettelivät tätä Laakkosella Konalassa ja väittivät että aina jos on ilmastointi, niin on 2 nop.peinu kirjoitti:Automaatti ja ilmastointi, niin flektillä on kaksi pyörimisnopeutta.
Jos vaihtaa sen lämpökytkimen niin kannattaa mennä alakautta pohjamuovien läpi liittimeen käsiksi.
Releboxissa on kyllä paikka 2.nop. releelle.
Mullakin nousee lämpimällä mittari lähelle punaista, eli tuonne kello kymmeneen pahimmillaan.
Mitenkäs kollegoilla lämpömittarin viisari? pysyykö puolessavälissä?
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Tarkoitin, että pitää olla sekä automaatti että ilmastointi. Ei automaatti tai ilmastointi.jarmop kirjoitti:Mulla on ACC, mutta manuaaliaski, siitä huolimatta vain 1-nopeuksinen flekti. Ihmettelivät tätä Laakkosella Konalassa ja väittivät että aina jos on ilmastointi, niin on 2 nop.peinu kirjoitti:Automaatti ja ilmastointi, niin flektillä on kaksi pyörimisnopeutta.
Jos vaihtaa sen lämpökytkimen niin kannattaa mennä alakautta pohjamuovien läpi liittimeen käsiksi.
Releboxissa on kyllä paikka 2.nop. releelle.
Mullakin nousee lämpimällä mittari lähelle punaista, eli tuonne kello kymmeneen pahimmillaan.
Mitenkäs kollegoilla lämpömittarin viisari? pysyykö puolessavälissä?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Oliko siinä motonetin anturissa täsmälleen alkuperäisen kaltainen kaksinapainen liitin vai sellainen tuplakokoinen, josta vain kaksi "napaa" käytössä?
Alkuperäinen tosiaan maksaa 4 kertaa enemmän kuin tarvike niin ei viitsisi laittaa lähes 70Eur menemään kun ei ole 100% varma, että ko osassa on vika...
Alkuperäinen tosiaan maksaa 4 kertaa enemmän kuin tarvike niin ei viitsisi laittaa lähes 70Eur menemään kun ei ole 100% varma, että ko osassa on vika...