Nokkaketjuko jo vaihtoon?
löysin tämän valmiin viestiketjun oikealla otsikolla joten:
haluaisin saada selvyyden mikä on työmäärä ketjun vaihdossa B-MOOTTORIIN (näitähän oli satkuissa vm 80 asti ja tuplayseissä vm81 asti).
mulla on tuplaysissä B-moottori (vm 78 ) jossa ketju pitää hervotonta ääntä, paikallisessa saab-huollossa yrittivät venttiilikopan aukon kautta kiristää, ei kuulemma onnistu. mulle on moni saabisti taas sanonut että varmasti onnistuu. ilmeisesti kuitenkin tehtiin se niin tai näin, niin kannattaisi myös se ketju VAIHTAA, eikä pelkästään kiristin palauttaa alkuasentoon?
onko jollain varmaa tietoa siitä missä etelä-suomessa joku tekisi kohtuuhintaan tuollaisen ketjuremontin B-moottoriin?
onko kellään koskaan katkennut B-moottorisen ketju? onko mun siis syytä pelätä sellaista, kun ko. auto nyt sattuu olemaan ainoa toimiva auto millä pääsen käymään töissä?
haluaisin saada selvyyden mikä on työmäärä ketjun vaihdossa B-MOOTTORIIN (näitähän oli satkuissa vm 80 asti ja tuplayseissä vm81 asti).
mulla on tuplaysissä B-moottori (vm 78 ) jossa ketju pitää hervotonta ääntä, paikallisessa saab-huollossa yrittivät venttiilikopan aukon kautta kiristää, ei kuulemma onnistu. mulle on moni saabisti taas sanonut että varmasti onnistuu. ilmeisesti kuitenkin tehtiin se niin tai näin, niin kannattaisi myös se ketju VAIHTAA, eikä pelkästään kiristin palauttaa alkuasentoon?
onko jollain varmaa tietoa siitä missä etelä-suomessa joku tekisi kohtuuhintaan tuollaisen ketjuremontin B-moottoriin?
onko kellään koskaan katkennut B-moottorisen ketju? onko mun siis syytä pelätä sellaista, kun ko. auto nyt sattuu olemaan ainoa toimiva auto millä pääsen käymään töissä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kieltämättä seiskaykkösesi ketju piti aika kovaa metakkaa, eli vaihto voisi olla aiheellista suorittaa mahd. pian.
Oleko käynyt kysäisemässä sieltä paikasta josta ostin tuon 90:n, se paikka taisi olla enemmänkin korjaamo kuin autoliike?
Entäs se T. Värjölä siellä Tikkurilan Nesteellä, Petteri75 kehui miehen ammattitaitoa hyväksi ja hinnoittelua kohtuulliseksi.
Oleko käynyt kysäisemässä sieltä paikasta josta ostin tuon 90:n, se paikka taisi olla enemmänkin korjaamo kuin autoliike?
Entäs se T. Värjölä siellä Tikkurilan Nesteellä, Petteri75 kehui miehen ammattitaitoa hyväksi ja hinnoittelua kohtuulliseksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Liittyen alkuperäiseen kysymykseen;
Vaihdoin lauantaina nokkaketjun 8-v koneeseen (900 gli -84). Onnistui ihan ok enkä irroittanut konetta autosta vaikka korjausopas sanoi että pitäisi.
Oli vain yhtenäinen ketju, piti käyttää koppa ja öljypumppu irti ja nyt ei nosta öljynpaineita. Täytin yläkanavan öljyllä kirjan ohjeen mukaan ja pyörittelin startilla, mutta painevalo vaan palaa. Kone kyllä käynnistyy hyvin ja käy ok, ei vaan viitsinyt enemmälti käytellä kun kilinä on kova, ei ilmeisesti ole paineita.
Olisiko jollain ohjeita jatkoon?
Piti jättää ensimmäistä kertaa saba pajalle rempan jälkeen ja tulla veljen saapilla kotiin, kyllä syö miestä....
Vaihdoin lauantaina nokkaketjun 8-v koneeseen (900 gli -84). Onnistui ihan ok enkä irroittanut konetta autosta vaikka korjausopas sanoi että pitäisi.
Oli vain yhtenäinen ketju, piti käyttää koppa ja öljypumppu irti ja nyt ei nosta öljynpaineita. Täytin yläkanavan öljyllä kirjan ohjeen mukaan ja pyörittelin startilla, mutta painevalo vaan palaa. Kone kyllä käynnistyy hyvin ja käy ok, ei vaan viitsinyt enemmälti käytellä kun kilinä on kova, ei ilmeisesti ole paineita.
Olisiko jollain ohjeita jatkoon?
Piti jättää ensimmäistä kertaa saba pajalle rempan jälkeen ja tulla veljen saapilla kotiin, kyllä syö miestä....
kyllä siinä ohjuritapit oli paikoillaan, arvelin niiden riittävän. Olen käyttänyt pumpun joskus irti kampiaksin stefan vaihdon takia ja silloin sujui ongelmitta.
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
Vaihdoin lauantaina nokkaketjun 8-v koneeseen (900 gli -84). Onnistui ihan ok enkä irroittanut konetta autosta vaikka korjausopas sanoi että pitäisi.
Oiskohan tuossa käynyt niin, että öljysihdin putki ei ole mennyt jakokopassa olevaan reikään. Kokemusta sellaisesta on. Ei auta muuta kuin homma uusiksi ja tehdä pellistä sellainen haarukka jolla voi ohjata putken kohdalleen.
B-moottorin jakoketjun vaihdosta täällä on joskus puhutta ennenkin. Ei onnistu kuin moottori irrottamalla, sillä ketjunkirististä ei saa muuten palautettua alkuasentoonsa. Jakokoppa lähtee sylinterikannen ja vaihdelaatikon välistä kyllä irti, ettei syl.kanrtta tarvi irrotella.
Onhan niitä ketjuja kuulemma vaihdettuy yläkautta, mutta ketju jää tiukalle ja seurauksena palaneita nokka-akselin laakerointeja ja rikkoutuneita ketjunkiristimiä.
Oiskohan tuossa käynyt niin, että öljysihdin putki ei ole mennyt jakokopassa olevaan reikään. Kokemusta sellaisesta on. Ei auta muuta kuin homma uusiksi ja tehdä pellistä sellainen haarukka jolla voi ohjata putken kohdalleen.
B-moottorin jakoketjun vaihdosta täällä on joskus puhutta ennenkin. Ei onnistu kuin moottori irrottamalla, sillä ketjunkirististä ei saa muuten palautettua alkuasentoonsa. Jakokoppa lähtee sylinterikannen ja vaihdelaatikon välistä kyllä irti, ettei syl.kanrtta tarvi irrotella.
Onhan niitä ketjuja kuulemma vaihdettuy yläkautta, mutta ketju jää tiukalle ja seurauksena palaneita nokka-akselin laakerointeja ja rikkoutuneita ketjunkiristimiä.
Vaihdoin lauantaina nokkaketjun 8-v koneeseen (900 gli -84). Onnistui ihan ok enkä irroittanut konetta autosta vaikka korjausopas sanoi että pitäisi.
Oiskohan tuossa käynyt niin, että öljysihdin putki ei ole mennyt jakokopassa olevaan reikään. Kokemusta sellaisesta on. Ei auta muuta kuin homma uusiksi ja tehdä pellistä sellainen haarukka jolla voi ohjata putken kohdalleen.
B-moottorin jakoketjun vaihdosta täällä on joskus puhutta ennenkin. Ei onnistu kuin moottori irrottamalla, sillä ketjunkirististä ei saa muuten palautettua alkuasentoonsa. Jakokoppa lähtee sylinterikannen ja vaihdelaatikon välistä kyllä irti, ettei syl.kanrtta tarvi irrotella.
Onhan niitä ketjuja kuulemma vaihdettuy yläkautta, mutta ketju jää tiukalle ja seurauksena palaneita nokka-akselin laakerointeja ja rikkoutuneita ketjunkiristimiä.
Oiskohan tuossa käynyt niin, että öljysihdin putki ei ole mennyt jakokopassa olevaan reikään. Kokemusta sellaisesta on. Ei auta muuta kuin homma uusiksi ja tehdä pellistä sellainen haarukka jolla voi ohjata putken kohdalleen.
B-moottorin jakoketjun vaihdosta täällä on joskus puhutta ennenkin. Ei onnistu kuin moottori irrottamalla, sillä ketjunkirististä ei saa muuten palautettua alkuasentoonsa. Jakokoppa lähtee sylinterikannen ja vaihdelaatikon välistä kyllä irti, ettei syl.kanrtta tarvi irrotella.
Onhan niitä ketjuja kuulemma vaihdettuy yläkautta, mutta ketju jää tiukalle ja seurauksena palaneita nokka-akselin laakerointeja ja rikkoutuneita ketjunkiristimiä.
Joo niin siinä varmaan kävi. Sain jo toisaaltakin tuollaisen ohjeen ja se putken tiivisterengaskin olisi nyt uusi. Jospa sitä taas viikonloppuna pajalle....Oiskohan tuossa käynyt niin, että öljysihdin putki ei ole mennyt jakokopassa olevaan reikään. Kokemusta sellaisesta on. Ei auta muuta kuin homma uusiksi ja tehdä pellistä sellainen haarukka jolla voi ohjata putken kohdalleen.
Kiitokset ohjeista.
tässä pari kuvaa B-koneen jakopäästä:
[img][img]http://i12.photobucket.com/albums/a237/ ... njakop.jpg[/img][/img]
tässä kiristin osina, sisältä puuttuu jousi:
[img][img]http://i12.photobucket.com/albums/a237/ ... c00107.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i12.photobucket.com/albums/a237/ ... njakop.jpg[/img][/img]
tässä kiristin osina, sisältä puuttuu jousi:
[img][img]http://i12.photobucket.com/albums/a237/ ... c00107.jpg[/img][/img]
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Niistä öljynpaineista...
Kaverin satkusta hävis paineet ku laitettiin toinen hihnapyörä sinne kampiakselin päähän ( entinen omistaja oli ottanut talteen ..?!) Noh sieltä sitten remontin tiimellyksessä oli lähtenyt irti/ei ollut mennyt paikalleen ilmeisesti öljypumppua käyttävä ratas.
Ei muuta kun hihnapyörä uudestaan irti ja se koppa siitä alta auki ja ratas takaisin paikalleen ja öljynpaineet nousi jälleen...
En tiedä auttoko mitenkään mutta tuli vaan mieleen...
Kaverin satkusta hävis paineet ku laitettiin toinen hihnapyörä sinne kampiakselin päähän ( entinen omistaja oli ottanut talteen ..?!) Noh sieltä sitten remontin tiimellyksessä oli lähtenyt irti/ei ollut mennyt paikalleen ilmeisesti öljypumppua käyttävä ratas.
Ei muuta kun hihnapyörä uudestaan irti ja se koppa siitä alta auki ja ratas takaisin paikalleen ja öljynpaineet nousi jälleen...
En tiedä auttoko mitenkään mutta tuli vaan mieleen...
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro