Samperin solex...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Samperin solex...

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuoreimman perheenjäsenen, 90:n kanssa on hieman vastoinkäymistä. Ruiskun osista puuttuu vielä painevaraaja(paineakku) ja olishan tuo kiva saada toimimaan kaasarillakin aluksi.

Oireet: Kaasarin pohjassa olevan magneettiventtiilin johdon paikallaan ollessa tyhjäkäynti on 2000-2200 kierrosta, johto irti n.1000 kierrosta.
Auto käynnistyy hyvin, ei alipainesäätimen vaihdon jälkeen nyhdä, kiihtyy ja kulkee niinkun tuollaisen pitääkin. Päästötkin olivat ihan ok, CO oli vajaata 3 ja HC jotain 250 kieppeitä... itse ongelmaan:

Ei kulje sitten itkienkään alle 15L/100km, ei vaikka sytytysennakkoakin on tutkittu ja säädelty... ja jopa jakopään ajoituskin tarkistettu.


Antakaas vinkkiä jos on.. nin ja annetaan painevaraajaa vastaan kaasari&imusarja+ 50kg sekalaista saab osaa.. :)


Edit: ja rahat on loppu, pullotkin on viety jo kauppaan.. ja sikahhii pitäs tappoo.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei se painevaraaja ole välttämätön. Jotain hämminkiä lienee kaasarissa? Eikös tuo johto mene sille "tyhjäkäynti" ventiilille eli virrat päällä pitäisi sinne mennä jännite. Eli tyhjä käynnillä kun nappasee tuon johdon irti niin auton pitäis sammua?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

V-M kirjoitti:Ei se painevaraaja ole välttämätön.
Eihän se olekaan, on tosin rasittavaa mennä käynnistelemään hetken seissyttä konetta kun tuppaa käymään heikonlaisesti...

nim. paineenvaraaja odottaa edelleen hyllyssä :lol:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin juu 8) tarkoitus ei ollut sotkee kauppoja... mutta hyvin se toimii ilmankin (suurimmassa osassa ruisku autoja ei tuota varaajaa ole) vaan virrat kun laittaa päälle niin pumppu surahtaa ja systeemissä on paineet kuten pitääki. Vaa ei se tietty ihan tarpeeton ole tasoitaahan se noita järjestelmän paineen vaihteluita. :wink:
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Juu, tiedän että toimii jotenkuten ilman painevaraajaakin, etenkin jos järjestelmä on muuten tiivis... arvelin vaan tehdä kerralla loppuun asti valmiiksi kerralla. Nämä väliaikaisratkaisut on nähty minun osalla niin moneen kertaan.. että ne on pysyviä vaikka kuinka takkuaisi ja hermo käryäisi.. :D


Ja niin minunkin mielestä pitäs sammua jos se piuha otetaan siltä venttiililtä irti... mut kun ei. :|

Niin joo, syttyvehkeet on muutenkin käyti läpi ja saatu ne harvat sytytyskatkot pois, vaikka kelpasi päästöihin niiden kanssakkin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Myrkky kirjoitti:Ja niin minunkin mielestä pitäs sammua jos se piuha otetaan siltä venttiililtä irti... mut kun ei. :|
Sehän sulkee ja avaa sitä tyhjäkäynti kanavaa eli jostain se pääsee ohi? Ettei vain olis väärän mallinen "solenoidi" laitettu paikalleen? Testaa sen ventiilin toiminta irrallaan ja katso sinne "pesään" onko vastin pinnat oikeenlaiset.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

V-M kirjoitti: Ettei vain olis väärän mallinen "solenoidi" laitettu paikalleen?
Eipä jaksaisi sekään ihmetyttää, kun jonkun "Ranen" jäljiltä pyöri lämpärin moottorikin väärään suuntaan sekä flektin piuhat oli vedettu koppiin kun oli vaihdettu vanhempi flekti eikä liitin suoraan käynyt... ja ne piuhat olivat jotain karrelle palanutta hiuksenohutta kajaripiuhaa.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Samperin solex...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en jaksanu uutta aihetta tehdä ja tää liippaa tarpeeksi läheltä...siskon noppa toimii hyvin mutta lämpimänä kone käy 1500-2000rpm. missä vika....

ryypyn vipu painettu alas...eli ihan normi ajossa on tuo tyhjäkäynti kierrosluku...katsastus lähestyy...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Samperin solex...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tutkittua....se ryyppy ei mee pohjaan asti eli jää päälle....siitä johtuu suuri tyhjäkäynti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin