"Potun" asennus tonnariin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

ng900aero kirjoitti:No paraniko kulkupuoli tuolla "potulla" ? Kuinka ylhäällä noin iso ahdin herää Saabissa?
Kyllähän tuo ainakin 2.3 saappaassa herää "alhaalta".
Tuolla jotain juttua aiheesta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23415
Ahdin ei ole mikään kovin suuri, verrattuna esim TD04:een, luokkaa 15-20%. Toki jos tämän ahtimen ottaa sillä A/R 0.86 pakopesällä niin sitte tuo raja nousee ylemmäs ja viive kasvaa.

Oman kikotimen kulkupuolen parannus oli
17% 130-140km/h välillä
27% 14-150 välillä

Alapää sunnilleen sama, 0.2s pudotus 80-120 välille.
#1730
500whp.net member
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

paskat mää jaksa ressata et mite se sinne keulalle menee...tilataan pottu ja laitetaan se sinne P*KL :twisted:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hane_81 kirjoitti:paskat mää jaksa ressata et mite se sinne keulalle menee...tilataan pottu ja laitetaan se sinne P*KL :twisted:
Kyllähän se sinne menee, varaat pari päivää repullisen osia ja vara-askin päreitä. Rahalla myös saa ja hevosella pääsee, jos oma aika on suhteessa rahaa kalliimpaa. Potun asennus teetettynä maksaa 600-800E.
Nyrkkipajat sitten erikseen...
#1730
500whp.net member
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

No niin päivä taas rävelletty ja jotain pientä taas saatu aikaiseksi.

- aktuaattori siirretty
- uusi turbo "valeena" paikoillaan
- öljyn paluuputki modattu (laippa vaihdettu)
- uusien oljy/vesiletkujen sovitus tehty (kaksi letkua uusiksi) :cry:
- yksi kappale syylärin tyhjennys proppuja poikki :lol:

Totuus todellakin on ettei tämä ahdin ole mitään bolton kamaa, muuta kuin sen pakosarjan laipan kohdalta. Niille jotka tämän turbon haluavat kuitenkin laittaa, niin mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia ei eteen kuitenkaan tule. Vaatii vaan aikaa, ison läjän työkaluja, kädentaitoja ja niitä hermoja.( heh...toivottavasti ei porukka liikaa masentunut). Onnistuu kyllä. :D

Huomioita asennuksen varrella:
-aktuaattori ottaa vakiopaikassa tasapainoakselin pullistumaan kiinni. Sen takia vaatii siirron. Vanhemissa tonnareissa tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole(akselit puuttuu)
-pakosarjaan ei saa turboa kiinni pulteilla kuin toiselta puolelta. Tarpeeksi pitkää pulttia ei saa mahtumaan kuin toiselle puolelle. Toiselle puolelle pitää laittaa vaarna pultit ja muttereilla molemmin puolin kiinni.
-plussana voi mainita että DP:n tekemiseksi on enemmän tilaa turbon ja vesipumpun välillä.
-aktuaattorin tankoa joutuu pidentämään 15mm jos käyttää turbon omaa acua. (siirto uuteen paikkaan vaatii tämän)

Tuossa todistus aineistoa että jotain on ihan oikeasti tehty.

Kuva

Tuo tamtamin ilmoittama asennusaika osuu aika oikeaan. Huomenna kolmas asennuspäivä menellään. Palataan asiaan. :)
9000 CS 2.3t
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Hane_81 kirjoitti:paskat mää jaksa ressata et mite se sinne keulalle menee...tilataan pottu ja laitetaan se sinne P*KL :twisted:
Oikea asenne! Menee se, usko pois. :lol:

Taidat päästä helpommalla, kun eikös tosta -92 vm. tonnarista puutu ne tasapaino akselit. :?:
9000 CS 2.3t
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

joo mielellään lisää kuvia ja tekstiä aiheesta niin jospa niiten avulla itte selviän urakasta helpommin :roll: ! Ahtimen laitoin just tilauksille...et paluuta ei enää ole :D !
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ja muistutuksena vielä että tämä ei päde NG900/9-3:n kohdalla koska fööni on toisin päin ja tilaa aivan perkeleen vähän imupuolella. Tosi tiukkaa siis tulee jos autossa on ilmastointi, mutta kohtuu toivottomalta se näyttää ilman sitäkin.

Tässä yks komprosmissi ratkaisu, jos sen föönin vältämättä haluaa sinne orkkis pakosarjaa sulloa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hane_81 kirjoitti:joo mielellään lisää kuvia ja tekstiä aiheesta niin jospa niiten avulla itte selviän urakasta helpommin :roll: ! Ahtimen laitoin just tilauksille...et paluuta ei enää ole :D !
Ja kumpi A/R tuli valittua pakopesään?
#1730
500whp.net member
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mikvil kirjoitti:
Hane_81 kirjoitti:paskat mää jaksa ressata et mite se sinne keulalle menee...tilataan pottu ja laitetaan se sinne P*KL :twisted:
Oikea asenne! Menee se, usko pois. :lol:

Taidat päästä helpommalla, kun eikös tosta -92 vm. tonnarista puutu ne tasapaino akselit. :?:
Näyttää sigusta päätellen olevan -92 CS 2.3T, eli on tasapainoakseleilla.

Ihan vaan mielenkiinnosta (:roll:), mitä tuo itse "Pottu" n. about kustantaa?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Reilun tonnin. :oops: Eli ihan tarpeeksi.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Milli kirjoitti:Reilun tonnin. :oops: Eli ihan tarpeeksi.
Noniin, halpaa ku saippua...taidan tilata valmiiksi pari Pottua varastonurkkiin pyörimään nykyisen Garretin antautumista odottelemaan 8O
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Ei tainnu tulla tonnia hintaa, hane_81?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

joo siis ahdin jonka ny sitte tilasin oli GT28R eikä se kunnon POTTU...mut asennus on varmastikkin samanlainen homma kuin potulle (sen käsityksen sain että samanlaisia turboja ovat ulkoisesti..)! Hinnassa säästin n. 300 ekeä valitsemalla ton R mallin ja luulenpa ton riittävän mun tarpeisiin ihan hyvin..! Ton RS mallin saapi omaks n. 1100 eken hintaan!!!!!
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Turbocompin hinta potulle 1235 eur ja futurezin 1269e. Eli juurikin reilun tonnin.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

1090 ekeä halvin tarjous jonka olen potulle nähnyt!
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vastaa Viestiin