Manuaali vai automaatti?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ite oon kruisaillu tomaatti tonnarilla jo yli puolmiljoonaa.
edellisellä meni lähes kaikki tosta, ja tyytyväinen olin kunnes ovet rupes häviämään. :cry:
No kahta en vaihda toinen on tomaatti tonnari ja toinen... :?:
station1
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja station1 »

Voi vitsi tämähän menee vaikeaksi juuri kuin olin melkein jo päättänyt että otan manuaalisen koska sain juuri mailin myyjältä että tomaattiin ei kuulu talvirenkaita ja minusta manuaalivaihteilla olevalla on nätimpi väri koska se on tummansininen(metalliväri) ja tomaatti on vaaleansininen(metalliväri)...pitää miettiä uudestaan...
Kurko
"Hölösuu"

Jokaisen oma mielipide / (halu).
Itse kylläkin pidän tomaateista (ikää kohta 40v) (vaan pidin niistä jo kun olin lähes 30v). Vaan nuoremmat tykkää varmaan vatkattavista.
No käy nyt herranjestas kokeilemassa miltä ne tuntuu. Ja tee päätökset sen mukaan. :!:
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

Automaatti tietenkin, ei tarvi enää polkea ja vatkata. :wink: 8 vuotta ollut kortti, ostin äskettäin ensimmäisen automaattiautoni, ja paluuta vanhaan ei varmaan ole..
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

2l/100km suurempi kulutus estää mua ostamasta automaattia.

Jossain naurettavissa asioissa sitä ihminen osaakin olla pihi, muuten tulee rahaa käytettyä vähän liiankin varomattomasti. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
TT
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja TT »

Itse etsin aikanaan myös automaattitonnaria kun edellisestä automaattivaihteisesta piti siirtyä uudempaan. Automaatti tosiaan on paljon mukavampi taajama-ajossa, mutta syö kyllä tehoa kun vertaa samalla koneella olevaan manuaaliin.

Itse kävin muutamaan automaattia kokeilemassa, mutta tonnarin automaatti on tosiaan vähän jyrkkätoiminen / vanhanaikainen ja vertailujen jälkeen päädyin selvällä erolla manuaaliin. Lisäpotkun valintaan antoi tosiaan oman Saabin hovikorjaaja, joka peloitteli tehokkaasti kertomalla omat kokemuksensa automaattilaatikoiden korjauskustannuksista.

Kannattaa siis käydä kokeilemassa molemmat ja tehdä valinta täysin sen perusteella kumpi tuntuu paremmalta omaan käyttöön, valinta on kuitenkin täysin makuasia eli silloin ei muita kannata liikaa kuunnella... ;)
Kurko
"Hölösuu"

Jope kirjoitti:2l/100km suurempi kulutus estää mua ostamasta automaattia.

Jossain naurettavissa asioissa sitä ihminen osaakin olla pihi, muuten tulee rahaa käytettyä vähän liiankin varomattomasti. :-)
Eiköhän tuo kulutus ero matka-ajossa ole luokkaa desi sinne tai tänne (huolimattomalla vatkaajalla jopa tänne). :)

Kaupungissahan kyllä tuo varmaan syö sen 2litraa lisää, vaan elämä on kallista. :D

Naattikaamme siitä. :D
Jope
-
Viesti:

Kurko kirjoitti:Eiköhän tuo kulutus ero matka-ajossa ole luokkaa desi sinne tai tänne (huolimattomalla vatkaajalla jopa tänne). :)
Pääseekö automaatilla 6,5l kulutuksiin kasikympin vauhdissa?
Ville Jouppi #1780
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jope kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Eiköhän tuo kulutus ero matka-ajossa ole luokkaa desi sinne tai tänne (huolimattomalla vatkaajalla jopa tänne). :)
Ei missään ole ollut kuuden kympin rajoitusta niin pitkää matkaa että pääsisi kokeilemaan. :lol:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Jope kirjoitti:Pääseekö automaatilla 6,5l kulutuksiin kasikympin vauhdissa?
Ei minun automaatillani ainakaan, pienimmällä kulutuksella tankilliset on olleet 7,5 l/100 tai vähän alle, mutta en koskaan ole ajanut tankillista kahdeksaakymppiä.

http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=6703
Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 16, 2005 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jope kirjoitti:
Tuskin pääsee manuaalillakaan paitsi hetkellisesti täysin tasaisella tiellä tai lievässä alamäessä.
Turbotonnarin keskikulutus on itselläni ollut siinä 10.6-11.2l
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"

Niinhän se on vaikka tuo keskikulutusmittari välillä nollauksen jälkeen väittääkin jotain 6,8L ja keskinopeus 88km tasamaalla ja 80 rajoituksella eikä yhtään ohitusta.
Niin kyllä se pitkällä otoksella ainakin mun ajoilla on karvan päälle 8L oli sitten tomaatti tai ei. Keppi vehe vie myös viitosella moottoritie nopeudessa 135 todellista noin karvan alle kympin. (Tai meneekönän hiukan yli). :?: (taitaa itelläkin viedä vaan keskikulutus on noin 8.5). :D
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Täällähän on kiihkeä pro-automaatti propaganda menossa :) Kyllä se manuaali pieksää automaatin vaikka vasemmalla kädellä ihan kaikessa :wink:

Noniin, takaisin "asialinjalle". Riippuu melko paljon siitä, minkälaista ajoa on tiedossa. Jos on paljon kaupunkipyöritystä, on automaatti siellä omimmillaan (pl. kulutus). Maantie- ja "urheilulliseen" nautiskeluajoon on manuaali mielestäni parempi, etenkin hyvin vääntävässä Saabin turbokoneessa. Maantienopeuksissa ohitukset, ylämäet yms. sujuu keppiin koskematta isollakin kuormalla, viitoselta ei tarvitse veivaa alaspäin kun vasta autotalliin peruuttaessa :P
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viesti:

ng900aero kirjoitti:Tuskin pääsee manuaalillakaan paitsi hetkellisesti täysin tasaisella tiellä tai lievässä alamäessä.
Yksi juhannus olen körötellyt Turusta Kauhavalle jonossa ohittamatta ketään kertaakaan (siis nää jonot oli sellaisia, että ohituksesta ei olisi tullut kuin turhia kauhun hetkiä) ja keskinopeus oli varmasti jotain alle 80 (en muistanut sitä vilkaista). Kulutusmittari näytti 6,5 kun pääsimme perille.

Kulutusmittarini heittää vain desin-pari.. Tuolloin taisi alla olla 2.0t, ellen ihan väärin muista. 2.3t:llä olen päässyt myös alle 7:n lukemiin köröttelyreissujen jälkeen, mutta tounaign-stäägin jälkeen ei ole ollut paljoa pelkoa noin pienistä numeroista. :-)

CC 2.0T:kin vie vaan luokkaa 7-7,5l/100 jos ajan tasaista kaheksaakymppiä ohittelematta, mutta sen kulutusmittarin heittoa en ole vielä jaksanut laskea.
Ville Jouppi #1780
katajha
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja katajha »

Automaatti on ehdoton!

Toisaalta on kylla hyva hiukan laskeskella omaa taloudellista tilannetta, itse olen kerran maksanut jo 1000eur laatikkorempasta (280tkm kohdalla). Kolmen tonnin korjausarvioita sain myos, mutta niihin olisi sisaltynyt taydellinen kunnostus. Ja tuosta tonnista muuten aika iso osa taisi olla irroitus- ja kokoonpanokuluja, itse en pannut tikkua ristiin.

Tuo kulutuskeskustelu ei kylla kuulu mitenkaan turbotonnarien yhteyteen, ajaminen maksaa minka maksaa ja silla selva, minulla keskikulutus jossain kympin huitteilla :? Onhan jo vakuutuksetkin tuplahintaisia japsikakkanoihin...
Saab 9000 CSE 2.3tA -96
Vastaa Viestiin