Mittariston sähköt ja signaalit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Mittariston sähköt ja signaalit

Viesti Kirjoittaja HM »

Olisko tietoa mitä tulee mistäkin johdosta -89 ysisatasen mittaristoliittimissä?

Kierroslukuinformaatio hukassa.

Oletettavasti tuon vuosiluokan autoissa kaikissa, niin kaasareissa, iivareissa ja turboissa on sama johtosarja samoilla kytkennöillä?
#2274
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kierroslukutieto tulee keltavalkoisessa johdossa 204.
http://townsendimports.com/Web/electric ... 084-87.jpg

Eikös noissa satkun mittaristoissa ollut vuosimallieroja johdotuksessa ainakin joidenkin vuosimallien kohdalla. Onko epäilyksiä että autossasi olisi väärän vuosimallin mittaristo?

Voi se kierroslukumittari kärähtääkin syystä tai toisesta.
Jos kellokin on pysähtynyt, vika voi olla yksinkertaisesti jännitteensyötön puuttuminen tms.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Kiitän,

Mittaristo on kyllä oikea mutta yritän harrastaa karvalakkituuninkina kiekkakellozia pelkän kellon tilalle. Luovuttajamittaristo '86.
#2274
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mä veikkaisin, että tuossa kaasarin mittaristossa ei vaan ole 'johdotusta' (niissä muoviliuskoissa) sille kiekkakellolle.

Ainakin niihin mittariin kiinnitettäviin sähkökiinnikkeisiin asti kierroslukusignaali tulee kaasarissakin, koska kyseisen kaltaista tuunausta olen kuullut tehdyn.

Yks mitä voisi kokeilla on, että ottaa siitä kaasarin mittaristosta sen nopeusmittarin ja pistää sen siihen -86 ruiskun mittaristoon ja sit se ruiskun mittaristo paikalleen olettaen että -89 ja -86 ruiskun mittaristot ois johdotukseltaan vastaavat, ja että mittaristosi on i8-ruiskun.

Tuonhan saa kokeiltua, kun avaa kojelaudan ja pistää vanhan mittarin kiinni ja sit käyntiin ja polkee kaasua. Itse en ole vielä onnistunut hajoittamaan mitään vaikka olen käyttänyt autoa käynnissä, kun kojelauta on ollut auki ja johdot levällään, mutta kyllähän se mahdollista on. Johtoja en tosin ole irroitellut silloin kun virrat on ollu päällä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossahan sitten vaihdetaan mittarin vasemmanpuoleinen kolmannes kokonaisuudessaan, eli kellon tilalle tulee kierroslukumittarikello. Mukana tulee ne valkoiset muoviset rungot ja taustalla johtovedot kalvoissa. Ei siis ole mitenkään merkitsevää onko kierroslukumittarittoman kalvossa vedot kierroslukumittaria varten, kunhan vaan kaikki muu (merkkivalot) on johtoliittimessä samassa järjestyksessä kuin kierroslukumittarillisessa.

EPC:n mukaan tarkasteltuna 86 vs 89 näyttää huonolta, vuosimalleille eri osanumerot kalvolle ja kierroslukumittariyksikölle.

Tuolta löytyy 87-mallisen mittariston kytkentä, joka on EPC:n perusteella sama kuin 86:n:
http://saabpics.org:3000/gallery/album212/

Napajärjestys näyttää olevan vähän erilainen kuin minulla olevan 89-mittariston kytkentäkaavio.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Joo, ongelmat on jo tullut todettua, juuri siksi hain kierroslukuinformaatiolle piuhaa, siltä liittimeltä.

Ilmeisesti helpoin vaihtoehto lienisi onkia jostain 8V 88-> iivarin mittaristo jossa tuo kierroslukumittarin takana oleva muovipiiritys menee jokseenkin kohdilleen. Aivan varma en ole.

Mutta aivan varma olen että tuota 86-mittairia ei saa suoraan kiinni sitten mitenkään järkevästi ilman sähköjen muutoksia. Sähköt on sekasin ensinnäkin uuden ja vanhan välillä. Kaasarissa tosiaan tuo muovipiiristä puuttuu kierroslukuinformaatio kokonaan. 86:sen valoinformaatiotaulussa on erilaisuutta, öljyvalo eri puolella jne..

En tiedä tuleeko tästä nyt yhtään mitään mutta ajattelin kokeilla kun nyt tuo mittari tuossa kuitenkin makaa että ensin haeskelen sähköt ja signaalit tuolle kiekkakellolle, katson että toimii ylipäätänsä.

Sen jälkeen käytännössä leikkaan tuon kiekkakello-osion erikseen tuosta vanhasta ja sovitan sen uudempaan. Piuhat kii ja sitten saa ihmetellä kun se heiluu siinä, viisari. Kellolle käytännössä löytyy jo jatkuva akulta, mutta jostain mittaristovalolta pitää repiä se 12V kiekkakellon käyttöön.

Kuulostaa todella oudolta ja turhalta 8)

Nyt on ollut kyllä muuta tekemistä niin että ei vielä testimään ole päässyt mutta ehkäpä tuossa viikonloppuna.

Oikeastaan viimeistä lausetta kirjoittaessa käy mielessä että jos sittenkin sen uudemman mittariston jostain........
#2274
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Joo. Noissa mittareissa olen sellaisen eron huomannut, että jossain vaiheessa vuotta 1988 valmistus siirtyi Sveitsistä Saksaan ainakin nopeusmittarin osalta, mikä aiheutti joitain eroja esim. vaijerin kiinnityksessä ja nopeusmittarista katosi yksi "pallura". Olisiko tuolloin vaihtunut se lamppujen paikkakin?
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

saab900c kirjoitti:Joo. Noissa mittareissa olen sellaisen eron huomannut, että jossain vaiheessa vuotta 1988 valmistus siirtyi Sveitsistä Saksaan ainakin nopeusmittarin osalta, mikä aiheutti joitain eroja esim. vaijerin kiinnityksessä ja nopeusmittarista katosi yksi "pallura". Olisiko tuolloin vaihtunut se lamppujen paikkakin?
87 vuoden jälkeen vaihtuu kaikki, se vaijerin kiinnitys, sähköt, merkkivalot. Lisäksi mittariin on tullut polttimo myös lämpömittarin varoitusvalolle (lampunkantoja itseasiassa kokonaiset kaksi uutta, yksi itsellä käyttämätön). Lisäksi uudemmasta nopeusmittarista löytyy cruiselle nopeusinformaatio.
#2274
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Höh. MIksikähän tohon mun -88;iin kävi -79:n nopeusmittari heittämällä, jos vaijerin kiinnityskin muka eri?

(Nykyisin tuossa tosin on jo eri mittari, eli tonnarin sähköinen :lol: ) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16007
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Mertmi kirjoitti:Höh. MIksikähän tohon mun -88;iin kävi -79:n nopeusmittari heittämällä, jos vaijerin kiinnityskin muka eri?

(Nykyisin tuossa tosin on jo eri mittari, eli tonnarin sähköinen :lol: ) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16007
Oisko ollu uudemmassa vanhempi nopeusmittari. Uudemmassa mittariston "nupissa" on nötsä johon vaijerissa oleva muovitötsä klipsahtaa kiinni. Vanhemmassa mittaritaustassa on joku peltilukitushärpäke itse siinä taustassa.

On muuten hieno tuo "tonnarimittaristos" :wink:

EDIT: oma projekti taitaa päätyä siihen että postissa on tulossa uudempi mittaristo, jolloin ei tarvitse särkeä mitään.
#2274
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Kuittaampa tämän siten että jos välttämättä sen kiekkamittarin pelkän kellon tilalle haluaa niin 88 ruiskusta kiekkamittari merkkivaloineen menee heittämällä kiinni ilman kolvaamisia ja sahaamisia.

Eli turhaa säheltämistä jos yrittää 86-87 kiekkamittaria 88-89 mittaristoon.

Luonnollisesti jälleen jos jotain kiinnostaa kuvat noista mittaristojen erilaisuuksista niin kuvat löytyy.

Modausprojekti päättyy tähän, aikomuksena oli sovittaa myös pieni LCD-näyttö (aika/ulkolämpötila/sisälämpötila) taustavalolla tuonne kiekkamittarin kellotaulun tilalle. Eli kellokoneisto pois ja tilalle LCD-näyttö.. homma oikeastaan kaatui siihen kun en löytänyt niille kellon säätönapeilla järkevää paikkaa jotta homman olisi saanut tehtyä siististi.
#2274
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

olis vähän kysyttävää aiheesta kun on tarkoitus asentaa huomenna -81 satkuun -85 mittaristo kierroslukumittarilla vanhan kiekkamittarittoman mittariston tilalle mitä tulisi huomioida?

Autossa kärjetön sytkä ja 8-venttiilinen ruisku moottori.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

'81 ja '85 sopinevat suoraan ristiin ilman mitään huomioon otettavaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

niinpä käykin. se kiekkamittari toimi laakista. kiitos.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin