Mittariston sähköt ja signaalit
Mittariston sähköt ja signaalit
Olisko tietoa mitä tulee mistäkin johdosta -89 ysisatasen mittaristoliittimissä?
Kierroslukuinformaatio hukassa.
Oletettavasti tuon vuosiluokan autoissa kaikissa, niin kaasareissa, iivareissa ja turboissa on sama johtosarja samoilla kytkennöillä?
Kierroslukuinformaatio hukassa.
Oletettavasti tuon vuosiluokan autoissa kaikissa, niin kaasareissa, iivareissa ja turboissa on sama johtosarja samoilla kytkennöillä?
#2274
Kierroslukutieto tulee keltavalkoisessa johdossa 204.
http://townsendimports.com/Web/electric ... 084-87.jpg
Eikös noissa satkun mittaristoissa ollut vuosimallieroja johdotuksessa ainakin joidenkin vuosimallien kohdalla. Onko epäilyksiä että autossasi olisi väärän vuosimallin mittaristo?
Voi se kierroslukumittari kärähtääkin syystä tai toisesta.
Jos kellokin on pysähtynyt, vika voi olla yksinkertaisesti jännitteensyötön puuttuminen tms.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM
http://townsendimports.com/Web/electric ... 084-87.jpg
Eikös noissa satkun mittaristoissa ollut vuosimallieroja johdotuksessa ainakin joidenkin vuosimallien kohdalla. Onko epäilyksiä että autossasi olisi väärän vuosimallin mittaristo?
Voi se kierroslukumittari kärähtääkin syystä tai toisesta.
Jos kellokin on pysähtynyt, vika voi olla yksinkertaisesti jännitteensyötön puuttuminen tms.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mä veikkaisin, että tuossa kaasarin mittaristossa ei vaan ole 'johdotusta' (niissä muoviliuskoissa) sille kiekkakellolle.
Ainakin niihin mittariin kiinnitettäviin sähkökiinnikkeisiin asti kierroslukusignaali tulee kaasarissakin, koska kyseisen kaltaista tuunausta olen kuullut tehdyn.
Yks mitä voisi kokeilla on, että ottaa siitä kaasarin mittaristosta sen nopeusmittarin ja pistää sen siihen -86 ruiskun mittaristoon ja sit se ruiskun mittaristo paikalleen olettaen että -89 ja -86 ruiskun mittaristot ois johdotukseltaan vastaavat, ja että mittaristosi on i8-ruiskun.
Tuonhan saa kokeiltua, kun avaa kojelaudan ja pistää vanhan mittarin kiinni ja sit käyntiin ja polkee kaasua. Itse en ole vielä onnistunut hajoittamaan mitään vaikka olen käyttänyt autoa käynnissä, kun kojelauta on ollut auki ja johdot levällään, mutta kyllähän se mahdollista on. Johtoja en tosin ole irroitellut silloin kun virrat on ollu päällä.
Ainakin niihin mittariin kiinnitettäviin sähkökiinnikkeisiin asti kierroslukusignaali tulee kaasarissakin, koska kyseisen kaltaista tuunausta olen kuullut tehdyn.
Yks mitä voisi kokeilla on, että ottaa siitä kaasarin mittaristosta sen nopeusmittarin ja pistää sen siihen -86 ruiskun mittaristoon ja sit se ruiskun mittaristo paikalleen olettaen että -89 ja -86 ruiskun mittaristot ois johdotukseltaan vastaavat, ja että mittaristosi on i8-ruiskun.
Tuonhan saa kokeiltua, kun avaa kojelaudan ja pistää vanhan mittarin kiinni ja sit käyntiin ja polkee kaasua. Itse en ole vielä onnistunut hajoittamaan mitään vaikka olen käyttänyt autoa käynnissä, kun kojelauta on ollut auki ja johdot levällään, mutta kyllähän se mahdollista on. Johtoja en tosin ole irroitellut silloin kun virrat on ollu päällä.
Tuossahan sitten vaihdetaan mittarin vasemmanpuoleinen kolmannes kokonaisuudessaan, eli kellon tilalle tulee kierroslukumittarikello. Mukana tulee ne valkoiset muoviset rungot ja taustalla johtovedot kalvoissa. Ei siis ole mitenkään merkitsevää onko kierroslukumittarittoman kalvossa vedot kierroslukumittaria varten, kunhan vaan kaikki muu (merkkivalot) on johtoliittimessä samassa järjestyksessä kuin kierroslukumittarillisessa.
EPC:n mukaan tarkasteltuna 86 vs 89 näyttää huonolta, vuosimalleille eri osanumerot kalvolle ja kierroslukumittariyksikölle.
Tuolta löytyy 87-mallisen mittariston kytkentä, joka on EPC:n perusteella sama kuin 86:n:
http://saabpics.org:3000/gallery/album212/
Napajärjestys näyttää olevan vähän erilainen kuin minulla olevan 89-mittariston kytkentäkaavio.
EPC:n mukaan tarkasteltuna 86 vs 89 näyttää huonolta, vuosimalleille eri osanumerot kalvolle ja kierroslukumittariyksikölle.
Tuolta löytyy 87-mallisen mittariston kytkentä, joka on EPC:n perusteella sama kuin 86:n:
http://saabpics.org:3000/gallery/album212/
Napajärjestys näyttää olevan vähän erilainen kuin minulla olevan 89-mittariston kytkentäkaavio.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo, ongelmat on jo tullut todettua, juuri siksi hain kierroslukuinformaatiolle piuhaa, siltä liittimeltä.
Ilmeisesti helpoin vaihtoehto lienisi onkia jostain 8V 88-> iivarin mittaristo jossa tuo kierroslukumittarin takana oleva muovipiiritys menee jokseenkin kohdilleen. Aivan varma en ole.
Mutta aivan varma olen että tuota 86-mittairia ei saa suoraan kiinni sitten mitenkään järkevästi ilman sähköjen muutoksia. Sähköt on sekasin ensinnäkin uuden ja vanhan välillä. Kaasarissa tosiaan tuo muovipiiristä puuttuu kierroslukuinformaatio kokonaan. 86:sen valoinformaatiotaulussa on erilaisuutta, öljyvalo eri puolella jne..
En tiedä tuleeko tästä nyt yhtään mitään mutta ajattelin kokeilla kun nyt tuo mittari tuossa kuitenkin makaa että ensin haeskelen sähköt ja signaalit tuolle kiekkakellolle, katson että toimii ylipäätänsä.
Sen jälkeen käytännössä leikkaan tuon kiekkakello-osion erikseen tuosta vanhasta ja sovitan sen uudempaan. Piuhat kii ja sitten saa ihmetellä kun se heiluu siinä, viisari. Kellolle käytännössä löytyy jo jatkuva akulta, mutta jostain mittaristovalolta pitää repiä se 12V kiekkakellon käyttöön.
Kuulostaa todella oudolta ja turhalta
Nyt on ollut kyllä muuta tekemistä niin että ei vielä testimään ole päässyt mutta ehkäpä tuossa viikonloppuna.
Oikeastaan viimeistä lausetta kirjoittaessa käy mielessä että jos sittenkin sen uudemman mittariston jostain........
Ilmeisesti helpoin vaihtoehto lienisi onkia jostain 8V 88-> iivarin mittaristo jossa tuo kierroslukumittarin takana oleva muovipiiritys menee jokseenkin kohdilleen. Aivan varma en ole.
Mutta aivan varma olen että tuota 86-mittairia ei saa suoraan kiinni sitten mitenkään järkevästi ilman sähköjen muutoksia. Sähköt on sekasin ensinnäkin uuden ja vanhan välillä. Kaasarissa tosiaan tuo muovipiiristä puuttuu kierroslukuinformaatio kokonaan. 86:sen valoinformaatiotaulussa on erilaisuutta, öljyvalo eri puolella jne..
En tiedä tuleeko tästä nyt yhtään mitään mutta ajattelin kokeilla kun nyt tuo mittari tuossa kuitenkin makaa että ensin haeskelen sähköt ja signaalit tuolle kiekkakellolle, katson että toimii ylipäätänsä.
Sen jälkeen käytännössä leikkaan tuon kiekkakello-osion erikseen tuosta vanhasta ja sovitan sen uudempaan. Piuhat kii ja sitten saa ihmetellä kun se heiluu siinä, viisari. Kellolle käytännössä löytyy jo jatkuva akulta, mutta jostain mittaristovalolta pitää repiä se 12V kiekkakellon käyttöön.
Kuulostaa todella oudolta ja turhalta

Nyt on ollut kyllä muuta tekemistä niin että ei vielä testimään ole päässyt mutta ehkäpä tuossa viikonloppuna.
Oikeastaan viimeistä lausetta kirjoittaessa käy mielessä että jos sittenkin sen uudemman mittariston jostain........
#2274
Joo. Noissa mittareissa olen sellaisen eron huomannut, että jossain vaiheessa vuotta 1988 valmistus siirtyi Sveitsistä Saksaan ainakin nopeusmittarin osalta, mikä aiheutti joitain eroja esim. vaijerin kiinnityksessä ja nopeusmittarista katosi yksi "pallura". Olisiko tuolloin vaihtunut se lamppujen paikkakin?
87 vuoden jälkeen vaihtuu kaikki, se vaijerin kiinnitys, sähköt, merkkivalot. Lisäksi mittariin on tullut polttimo myös lämpömittarin varoitusvalolle (lampunkantoja itseasiassa kokonaiset kaksi uutta, yksi itsellä käyttämätön). Lisäksi uudemmasta nopeusmittarista löytyy cruiselle nopeusinformaatio.saab900c kirjoitti:Joo. Noissa mittareissa olen sellaisen eron huomannut, että jossain vaiheessa vuotta 1988 valmistus siirtyi Sveitsistä Saksaan ainakin nopeusmittarin osalta, mikä aiheutti joitain eroja esim. vaijerin kiinnityksessä ja nopeusmittarista katosi yksi "pallura". Olisiko tuolloin vaihtunut se lamppujen paikkakin?
#2274
Höh. MIksikähän tohon mun -88;iin kävi -79:n nopeusmittari heittämällä, jos vaijerin kiinnityskin muka eri?
(Nykyisin tuossa tosin on jo eri mittari, eli tonnarin sähköinen
) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16007
(Nykyisin tuossa tosin on jo eri mittari, eli tonnarin sähköinen

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oisko ollu uudemmassa vanhempi nopeusmittari. Uudemmassa mittariston "nupissa" on nötsä johon vaijerissa oleva muovitötsä klipsahtaa kiinni. Vanhemmassa mittaritaustassa on joku peltilukitushärpäke itse siinä taustassa.Mertmi kirjoitti:Höh. MIksikähän tohon mun -88;iin kävi -79:n nopeusmittari heittämällä, jos vaijerin kiinnityskin muka eri?
(Nykyisin tuossa tosin on jo eri mittari, eli tonnarin sähköinen) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16007
On muuten hieno tuo "tonnarimittaristos"

EDIT: oma projekti taitaa päätyä siihen että postissa on tulossa uudempi mittaristo, jolloin ei tarvitse särkeä mitään.
#2274
Kuittaampa tämän siten että jos välttämättä sen kiekkamittarin pelkän kellon tilalle haluaa niin 88 ruiskusta kiekkamittari merkkivaloineen menee heittämällä kiinni ilman kolvaamisia ja sahaamisia.
Eli turhaa säheltämistä jos yrittää 86-87 kiekkamittaria 88-89 mittaristoon.
Luonnollisesti jälleen jos jotain kiinnostaa kuvat noista mittaristojen erilaisuuksista niin kuvat löytyy.
Modausprojekti päättyy tähän, aikomuksena oli sovittaa myös pieni LCD-näyttö (aika/ulkolämpötila/sisälämpötila) taustavalolla tuonne kiekkamittarin kellotaulun tilalle. Eli kellokoneisto pois ja tilalle LCD-näyttö.. homma oikeastaan kaatui siihen kun en löytänyt niille kellon säätönapeilla järkevää paikkaa jotta homman olisi saanut tehtyä siististi.
Eli turhaa säheltämistä jos yrittää 86-87 kiekkamittaria 88-89 mittaristoon.
Luonnollisesti jälleen jos jotain kiinnostaa kuvat noista mittaristojen erilaisuuksista niin kuvat löytyy.
Modausprojekti päättyy tähän, aikomuksena oli sovittaa myös pieni LCD-näyttö (aika/ulkolämpötila/sisälämpötila) taustavalolla tuonne kiekkamittarin kellotaulun tilalle. Eli kellokoneisto pois ja tilalle LCD-näyttö.. homma oikeastaan kaatui siihen kun en löytänyt niille kellon säätönapeilla järkevää paikkaa jotta homman olisi saanut tehtyä siististi.
#2274
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
olis vähän kysyttävää aiheesta kun on tarkoitus asentaa huomenna -81 satkuun -85 mittaristo kierroslukumittarilla vanhan kiekkamittarittoman mittariston tilalle mitä tulisi huomioida?
Autossa kärjetön sytkä ja 8-venttiilinen ruisku moottori.
Autossa kärjetön sytkä ja 8-venttiilinen ruisku moottori.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala