Luulin korjanneeni vian, vaan ei....apua kaivataan! (Tehot)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Luulin korjanneeni vian, vaan ei....apua kaivataan! (Tehot)

Viesti Kirjoittaja MP »

Tällaista tapahtui: päivällä valoista kiihdyttäessä kone sammui vaihteenvaihdon yhteydessä. Sateinen keli. Onneksi lähellä kotia, rullasin niillä vauhdeilla pihaan.

Pari käynnistysyritystä. Käynnistyy kyllä, mutta ei käy tyhjäkäyntiä, pysyy käynnissä jos antaa reilummin kaasua.

Katsaus konepellin alle. haa! :o :!: Imusarjaan tuleva iso ilmaputki, välijäähdyttimeltä (?) on irti imusarjasta! Tai oikeammin se kumimutka-väliosa siitä metalliputkelta imusarjaan. Kiinnityslenkin avaus-ruuvaus ja uudelleen kiinnitys. Käynnistys, taas käy tyhjäkäyntiä. Ongelma ratkaistu, luulin.

muutama tunti myöhemmin (eli äsken) kauppaan. Heti alussa huomasin että kone tuntui tukehtuvan reilummalla kaasun annostelulla. Kiinnitän huomion siihen, että pintakaasulla tuhtuisi kulkevan suht normaalisti. Muutta enemmällä kaasulla tuntuisi olevan tehot hukassa.

Ahdot kyllä nousee normaaleihin arvoihin.

Kone tuntuisi käyvän ehkä hieman epätasaisemminkin kun antaa kierroksia. Panin myös merkille että vaihteisto tuntuisi vaihtavan aika hanakasti kakkoselle tilanteissa, missä se on ennen pitänyt kolmosta päällä..? Mikähän tämän nyt sitten aiheuttaisi :?: Olisiko sieltä mennyt jotain rikki kun tuo putki on ollut irti?
:roll:
Viimeksi muokannut MP, Ti Elo 16, 2005 20:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ihan ensiksi kysymys mitä vuosikertaa on em. laite :?:
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kurko kirjoitti:Ihan ensiksi kysymys mitä vuosikertaa on em. laite :?:
Noniin, pahoittelut, kirjoitin tuon viestin hieman kiireen alla. Eli kyseessä on siis -89 Turbo CD, katilla. Uskaltaaakohan tuolla ajaa huomenna töihin?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Katso että se vaihdelaatikkoon menevä ( silikoni letku ) on kiinni siinä
imuputkessa ja vaihdelaatikon kupeessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Noniin, eilisiltaisen testiajon sekä tämänpäiväisen työmatkan jälkeen auto _tuntuisi_ pelaavan normaalisti, ainakin paremmin kun eilisellä kauppareissulla. Mistähän tuo tuollainen voi johtua? Olisiko joku moottorinohjausjuttu voinut mennä joksikin aikaa sekaisin, kun tuo putki oli irti :?: :|
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kannattaisko nyt tai vastaisuudessa akun kenkä irroittaa hetkeksi jos tuo pääsee toistumaan? :? Ei se ehkä vieläkään IHAN normaali ole, tai sitten kuvittelen..
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jospa se pata odotteli sitä totuttamista..!!!
Tuppaa vaan jonkun aikaa kestämään esim..jos akunkenkä on ollut
irti, ennenkuin tonttu tuntuu etenevän normaalisti..!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

9000CD23T kirjoitti:Jospa se pata odotteli sitä totuttamista..!!!
Tuppaa vaan jonkun aikaa kestämään esim..jos akunkenkä on ollut
irti, ennenkuin tonttu tuntuu etenevän normaalisti..!

Jaa-a, paha sanoa :oops: En ole vielä sitä kenkää irroittanut, kohta vois käydä, nimittäin tuntuu vieläkin reilummalla kaasulla kierrokset (ja samalla ahdot) vähän joiskus hakevan paikkaansa ja meno on silloin vähän ees-taas tuntuista. ihankun pumppaisin kaasua vaikka en niin tee?? Jos ruuvaan sen akun kengän irti. Plusnapa varmaankin. Puoli tuntia varmaan riittänee. Kylläpäs tuli sotku irronneesta ilmaputkesta. :| 8O
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kumman irroitan akusta, plusnavan vai miinusnavan? :oops: 8)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virrankulku- ja nollausmielessä ihan sama kumman irrotat.
Maajohdon irrottamisessa on pienempi riski sohia avaimella runkoon ja saada oikosulku plussan ja maan välillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:Virrankulku- ja nollausmielessä ihan sama kumman irrotat.
Maajohdon irrottamisessa on pienempi riski sohia avaimella runkoon ja saada oikosulku plussan ja maan välillä.
Kumpi on siis maajohto? :oops:

:evil: Nyt se ilmaletku ei meinaa pysyä siinä kiinni millään, irtoilee komean possauksen saattelemana ja meno hyytyy siihen :twisted: Pitää pitää ruuvimeisseliä mukana :roll:

ENkö saa sitä tarpeeksi kireälle vai mikä on... :roll:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

MP kirjoitti:
Kumpi on siis maajohto? :oops:

:evil: Nyt se ilmaletku ei meinaa pysyä siinä kiinni millään, irtoilee komean possauksen saattelemana ja meno hyytyy siihen :twisted: Pitää pitää ruuvimeisseliä mukana :roll:

ENkö saa sitä tarpeeksi kireälle vai mikä on... :roll:

No se musta.

Oiskohan sulta "dumpperi" jumissa siitä kulkineesta. :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla maajohto on sininen. Maajohto menee moottorin kylkeen.

Plusjohto on punainen ja menee jännitteenjakopisteeseen, josta lähtee paljon lisää punaisia johtoja.

Laita ne putket kiinni niin että pysyy ja irrota nyt vaan jompi kumpi johto akulta toviksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kurko kirjoitti:
MP kirjoitti:
Kumpi on siis maajohto? :oops:

:evil: Nyt se ilmaletku ei meinaa pysyä siinä kiinni millään, irtoilee komean possauksen saattelemana ja meno hyytyy siihen :twisted: Pitää pitää ruuvimeisseliä mukana :roll:

ENkö saa sitä tarpeeksi kireälle vai mikä on... :roll:

No se musta.

Oiskohan sulta "dumpperi" jumissa siitä kulkineesta. :?:
Eli tässä tapauksessa varmaan tuo sininen mikä menee miinusnapaan:wink:

"Dumpperista" en tiedä, tämä outo käytös alkoi sen jälkeen kun eilen tuo ilmaletku irtosi ekan kerran.
Vastaa Viestiin