onko se normaali turbo vai matalapaine?
turbo ic
Täyspaineisia turbojahan on 99:ssä ja 900:ssa ilman välijäähdytintä. 16-venttiilisissä täyspaineturboissa on välijäähdytin eli IC vakiona. 8-venttiilisissä se tuli lisäpuhtia antamaan 80-luvun alkupuolella. 8-tappinen täyspaineinen turbo ilman välijäähdytintä ja katalysaattoria kehittää 145heppaa. Välijäähdyttimen kera siitä samasta koneesta irtoaa 155 heppaa. Kuriositeettina ainakin jenkkeihin on viety T8 kattimallia ilman ic:tä, jossa oli 135heppaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
Puistokemisti
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta
Mertmi kirjoitti:Täyspaineisia turbojahan on 99:ssä ja 900:ssa ilman välijäähdytintä. 16-venttiilisissä täyspaineturboissa on välijäähdytin eli IC vakiona.
8-venttiilisissä se tuli lisäpuhtia antamaan 80-luvun alkupuolella. 8-tappinen ...
8-tappiseen IC tuli mallivuodeksi 1986
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Ja isot pojat on sanonut että alumiinipäätyiset on parempiasaabracing kirjoitti:Puistokemisti kirjoitti:=välijäähdytinsaabracing kirjoitti:ic=intercooler
Aina oppii jotain uutta![]()
![]()
![]()
ja ensimmäisten mallivuosien kennot oli alumiinipäädyillä, sittemmin muoviset.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
Puistokemisti
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Kuten saabracingkin totesi, vuonna -84 T16 satkuissa oli alupäätyiset ic:t, sittemmin malli vaihtui muovipäätyiseen, kaikki coolerit on tainnut valmistaa Blackstone. Mutta ainakin uudemmat muovipäätyiset ovat ilmeisesti vanhaa alumiinipäätyistä paremmin virtaavia.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
carimat kirjoitti:
Siis -86 alkaen vai, onnistuin kaksi -86 haalimaan ja kummatkin muovipäädyillä, kummatkin 900 -86 turbosta joista toinen purettiin ja jäi tuo varacoooleriks.
Niinpä. Mallivuodeksi 1986, elli IC 8-tappisiin esiteltiin syksyllä 1985.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa


