turbo ic

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

turbo ic

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

mitä tarkoittaa kun puhutaan turbo ic :stä
onko se normaali turbo vai matalapaine?
:oops:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Täyspaineisia turbojahan on 99:ssä ja 900:ssa ilman välijäähdytintä. 16-venttiilisissä täyspaineturboissa on välijäähdytin eli IC vakiona. 8-venttiilisissä se tuli lisäpuhtia antamaan 80-luvun alkupuolella. 8-tappinen täyspaineinen turbo ilman välijäähdytintä ja katalysaattoria kehittää 145heppaa. Välijäähdyttimen kera siitä samasta koneesta irtoaa 155 heppaa. Kuriositeettina ainakin jenkkeihin on viety T8 kattimallia ilman ic:tä, jossa oli 135heppaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ic=intercooler :D
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

saabracing kirjoitti:ic=intercooler :D
=välijäähdytin :wink:
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mertmi kirjoitti:Täyspaineisia turbojahan on 99:ssä ja 900:ssa ilman välijäähdytintä. 16-venttiilisissä täyspaineturboissa on välijäähdytin eli IC vakiona.
8-venttiilisissä se tuli lisäpuhtia antamaan 80-luvun alkupuolella. 8-tappinen ...



8-tappiseen IC tuli mallivuodeksi 1986
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Puistokemisti kirjoitti:
saabracing kirjoitti:ic=intercooler :D
=välijäähdytin :wink:

Aina oppii jotain uutta :lol: :lol: :lol:


ja ensimmäisten mallivuosien kennot oli alumiinipäädyillä, sittemmin muoviset.

Kuva

Kuva
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

saabracing kirjoitti:
Puistokemisti kirjoitti:
saabracing kirjoitti:ic=intercooler :D
=välijäähdytin :wink:

Aina oppii jotain uutta :lol: :lol: :lol:


ja ensimmäisten mallivuosien kennot oli alumiinipäädyillä, sittemmin muoviset.

Kuva

Kuva
Ja isot pojat on sanonut että alumiinipäätyiset on parempia :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Taitaa olla joo....240 (t)urpo volvo ampu päädyt irti kun laitettiin 1kapakka painetta (muovipäädyt),nyt alupäätyinen 1,5 ravintolaa ja nou hätä...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä mielestäni on vika jossain muualla kuin coolerissa jos siitä päädyt hajoaa! siis jos päädyt täysin ehjät ovat.

yleensä taitaa olla ettei letkut/coolerin kiinnitys pääse joustamaan kun kone heiluu.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

-84 alu
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kuten saabracingkin totesi, vuonna -84 T16 satkuissa oli alupäätyiset ic:t, sittemmin malli vaihtui muovipäätyiseen, kaikki coolerit on tainnut valmistaa Blackstone. Mutta ainakin uudemmat muovipäätyiset ovat ilmeisesti vanhaa alumiinipäätyistä paremmin virtaavia.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

carimat kirjoitti:
Siis -86 alkaen vai, onnistuin kaksi -86 haalimaan ja kummatkin muovipäädyillä :cry: , kummatkin 900 -86 turbosta joista toinen purettiin ja jäi tuo varacoooleriks.


Niinpä. Mallivuodeksi 1986, elli IC 8-tappisiin esiteltiin syksyllä 1985.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

vieläkös tästä ic -höpöttelystä puuttuu jotain tietoa :lol: :lol:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja niitä muovipäätyisiä on kahta eri mallia, T8 on "tiheämpi" kuin T16.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin