96:n laatikkoremontti
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
96:n laatikkoremontti
Kajakkini vaihteisto pitää melkoista ulinaa kaikilla vaihteilla paitsi ykkösellä, joten jotain sille pitäisi tehdä, vaikka siinä ei muuta vikaa olekaan. En ole ennen vaihteistoremonttia tehnyt joten kysynkin että mitä osia siihen pitää vaihtaa, ja tarvitseeko mitään koneistuksia?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Sama kiinnostaa - onko näillä foorumeilla kaveria, joka olisi aikanaan näitä ammatikseen Scan-Autolla kunnostanut. Todennäköisesti 96:n laatikko ei ole aivan yksinkertaisin konstruktio vapaa kytkimineen. Heittäkääpä myös tietoa, mitkä laakerit kannattaa aina vaihtaa (esim SKF:n numeroilla) ja mitä muuta sinne kannattaa uusia kun sen kerran aukaisee ja kunnolla tekee.
En ole vaihteistoja onnistuneesti korjannut, mutta purkanut ja yrittänyt. Silti muutama alkukommentti asiasta kiinnostuneille.
Kannattaa kuunnella ääniä eri vaihteilla. Tyypillinen kakkosen ääni viittaa tietyn laakerin vikaan.
Jatkuva ulina etenkin isoimilla vaihteilla taas johtuu "perän" eli kartiovetopyöräakselin laakerista.
Samoin kannattaa kokeilla ja arvioida synkronoinnin toiminnat eri vaihteita kytkettäessä, jotta voi korvata huonot synkrorenkaat paremmilla remontin yhteydessä, synkrorenkaita voi tosin hyvin arvioida avauksen jälkeenkin tutkimalla "istuvuutta" hammaspyörän kartioon.
Tiedän, että jotkut harrastajat ovat menestyksellä laatikoita korjanneet, ihmisten tekemiähän ne ovat. Mutta ilmaantuuko halukkaita?
Hämeenlinnassa on Soraharjun kadulla ollut Martti Grönin korjaamo, jossa nämä hommat on osattu. Muutama vuosi sitten tosin Martti valitti, että puuha tulee varaosineen ja niiden etsimisineen niin kalliiksi, että teettäjän on yleensä vaikea sitä käsittää.
Meikäläisellä on runsas varasto kutvosen käytettyjä vaihteistoa jos joku raakamateriaalia kaipaa.
Kannattaa kuunnella ääniä eri vaihteilla. Tyypillinen kakkosen ääni viittaa tietyn laakerin vikaan.
Jatkuva ulina etenkin isoimilla vaihteilla taas johtuu "perän" eli kartiovetopyöräakselin laakerista.
Samoin kannattaa kokeilla ja arvioida synkronoinnin toiminnat eri vaihteita kytkettäessä, jotta voi korvata huonot synkrorenkaat paremmilla remontin yhteydessä, synkrorenkaita voi tosin hyvin arvioida avauksen jälkeenkin tutkimalla "istuvuutta" hammaspyörän kartioon.
Tiedän, että jotkut harrastajat ovat menestyksellä laatikoita korjanneet, ihmisten tekemiähän ne ovat. Mutta ilmaantuuko halukkaita?
Hämeenlinnassa on Soraharjun kadulla ollut Martti Grönin korjaamo, jossa nämä hommat on osattu. Muutama vuosi sitten tosin Martti valitti, että puuha tulee varaosineen ja niiden etsimisineen niin kalliiksi, että teettäjän on yleensä vaikea sitä käsittää.
Meikäläisellä on runsas varasto kutvosen käytettyjä vaihteistoa jos joku raakamateriaalia kaipaa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Onhan noita tullut tehtyä, ja ihan hyvin on pelittäneet. Ei se homma mikään ameriikantemppu ole. Jossain pajalla kyllä saa varmasti maksaa aika reilusti, mutta kai klubistakin löytyisi joku joka hommaan ryhtyy?
Meikäläisellä ei liikene aikaa edes omiin rojekteihin tarpeeksi, saatikka sitten muiden. Vai tarskohan jättää päivätyö, ja perustaa fullservice saappikorjaamo-, huolto-, ja virittämö?!?
Meikäläisellä ei liikene aikaa edes omiin rojekteihin tarpeeksi, saatikka sitten muiden. Vai tarskohan jättää päivätyö, ja perustaa fullservice saappikorjaamo-, huolto-, ja virittämö?!?
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Tarkennusta vinkkeihin...
Kiitoksia vinkeistä. Kaipaisin kuitenkin vielä tarkennusta. Eli mistä laakereita saa ja mihin hintaan, ja mistä saa opaskirjan jossa homma neuvotaan? Ja mitä erikoistyökaluja tarvitsee? Minulla on yleismallinen ulosvetäjä ja mikrometri, mitä muuta pitäisi olla?
Veikkaisin että kyseessä on uudempi laatikkomalli, jossa varsinaisten välitysrattaiden (ne joita siirtäjä liikuttaa) ja akselin väliin on menty tehtaalla laittamaan neulalaakerit. Nämä neulalaakerit ovat nyt vanhemmiten syöneet rattaan sisäpinnan rokolle, josta aiheutuu klapia.
Korjauksena niiden neulalaakereiden tilalle voi sorvata laakeripronssista liukulaakeriholkit.
Toinen mahdollisuus on ottaa rattaat toisesta laatikosta.(toivottavasti se on vanhaa liukulaakeri mallia)
Joten ne rattaiden sisäpinnat kannattaa tarkastaa purkamisen ehteydessä.
Korjauksena niiden neulalaakereiden tilalle voi sorvata laakeripronssista liukulaakeriholkit.
Toinen mahdollisuus on ottaa rattaat toisesta laatikosta.(toivottavasti se on vanhaa liukulaakeri mallia)
Joten ne rattaiden sisäpinnat kannattaa tarkastaa purkamisen ehteydessä.
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Jos joku halukas tarvitsee harjoitusmateriaalia, niin annan yhden laatikon sponssia veloituksetta Rengon varastolta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Asiaan liittyen, listalta kopsattua
[SAABISTI] M: 96-95-93 vaihdealaatikon kasaus- ja purkuteline
--------------------------------------------------------------------------------
Siis olisi otsikon mukainen uustuotettu laite parilla aputuurnalla
varustettuna tarjolla,
laite on sama mikä on kajakin korjaamo käsikirjassa monasti esillä, ehdoton
jos meinaa katsoa mitä kajakin laatikko on syönyt..
hinta pyynti moiselle olisi 130 e, Ahvenistolle kuljetus onnistuu silloin
sunnuntaina...
--------------------------------------
Pohjois Satakunnan Ammatti-instituutti
Sähköala
opintoalavastaava Petri Tyrkkö
PL 6 38701 KANKAANPÄÄ
työ 02 57288 246, gsm 02 57288 679
fax 02 57288 109, http://www.psai.fi
koti Karttiperäntie 315 39700 PARKANO
03 442 9988, 050 3010 933
petri.tyrkko@psai.fi
-------------------------------------
[SAABISTI] M: 96-95-93 vaihdealaatikon kasaus- ja purkuteline
--------------------------------------------------------------------------------
Siis olisi otsikon mukainen uustuotettu laite parilla aputuurnalla
varustettuna tarjolla,
laite on sama mikä on kajakin korjaamo käsikirjassa monasti esillä, ehdoton
jos meinaa katsoa mitä kajakin laatikko on syönyt..
hinta pyynti moiselle olisi 130 e, Ahvenistolle kuljetus onnistuu silloin
sunnuntaina...
--------------------------------------
Pohjois Satakunnan Ammatti-instituutti
Sähköala
opintoalavastaava Petri Tyrkkö
PL 6 38701 KANKAANPÄÄ
työ 02 57288 246, gsm 02 57288 679
fax 02 57288 109, http://www.psai.fi
koti Karttiperäntie 315 39700 PARKANO
03 442 9988, 050 3010 933
petri.tyrkko@psai.fi
-------------------------------------
96-n laatikkoremppa
Hei täältä Virostakin!
Itse purkasin ko laatikkon ja vaihtoin laakerin pari vuotta sitten.
Alussa luin myös sitä sinistä ''96-en raamattua'' (siis korjaamokäsikirjaa) ja vähän pelkäsin, että pärjäänlö mä:-)
Todellisuudessa ei tarvi mitään erikoistyökaluja ja asia sujuu pöydän päälläkin hyvin. Se siis edellyttäen, että kyseessä on vaan laakerien vaihto. SKF-n numeroista ei paljon ole apua- niistä kun yhtä saa ja toista vaan Saabin edustuksesta-jos tänään sieltäkään. Ja on se ihme, minkäläisen ulinan saa aikaan silmällä katsoen pieni kuluma niissä neulalaakereissä. Jos asut Tampereellä, niin käynti Lehtosen luona olis kaikkein nopein ratkaisu. Tässä pitää muistaa, että hyvää ja halpaa ei tule samassa paketissa, kuten joku suomalainen hyvin osuvasti huomautti. Vaikka tänä päivänä ainakin Virossa kaikki asiakkaat haluaa hyvää ja halpaa:-).
Itse sain kiitos toiselle Saabklubilaiselle( terveisia vaan Pekka H--lle) aika hyvän laatikkon, johon vaihtasin vaan yhden laakerin toisesta varaosalaatikkosta. Se vapaakytkin on ihan rauhallinen eläin, kun vaan ei menee sitä purkamaan ilman erikoistyökaluja:-)))
Ja Kalle Heikkilän työn jälkeä katsoen-me kaikki voittaisimme aika lailla kun sä rupeaisit täystyöajalla Saab-korjajaksi:-) Tulisin muuten mielellään töihiin siihen firmaan:-)
Elikkä luhyt yhteenveto-kaikkein halvin ja tyydyttävin ratkaisu on hommata jostain toimiva laatikko-Suomessahan niitä vielä on.
Itse purkasin ko laatikkon ja vaihtoin laakerin pari vuotta sitten.
Alussa luin myös sitä sinistä ''96-en raamattua'' (siis korjaamokäsikirjaa) ja vähän pelkäsin, että pärjäänlö mä:-)
Todellisuudessa ei tarvi mitään erikoistyökaluja ja asia sujuu pöydän päälläkin hyvin. Se siis edellyttäen, että kyseessä on vaan laakerien vaihto. SKF-n numeroista ei paljon ole apua- niistä kun yhtä saa ja toista vaan Saabin edustuksesta-jos tänään sieltäkään. Ja on se ihme, minkäläisen ulinan saa aikaan silmällä katsoen pieni kuluma niissä neulalaakereissä. Jos asut Tampereellä, niin käynti Lehtosen luona olis kaikkein nopein ratkaisu. Tässä pitää muistaa, että hyvää ja halpaa ei tule samassa paketissa, kuten joku suomalainen hyvin osuvasti huomautti. Vaikka tänä päivänä ainakin Virossa kaikki asiakkaat haluaa hyvää ja halpaa:-).
Itse sain kiitos toiselle Saabklubilaiselle( terveisia vaan Pekka H--lle) aika hyvän laatikkon, johon vaihtasin vaan yhden laakerin toisesta varaosalaatikkosta. Se vapaakytkin on ihan rauhallinen eläin, kun vaan ei menee sitä purkamaan ilman erikoistyökaluja:-)))
Ja Kalle Heikkilän työn jälkeä katsoen-me kaikki voittaisimme aika lailla kun sä rupeaisit täystyöajalla Saab-korjajaksi:-) Tulisin muuten mielellään töihiin siihen firmaan:-)
Elikkä luhyt yhteenveto-kaikkein halvin ja tyydyttävin ratkaisu on hommata jostain toimiva laatikko-Suomessahan niitä vielä on.
Re: 96-n laatikkoremppa
Heheeeh, aijaa! Täytyykö mun nyt tosiaan tässä perustaa täyden palvelun saappitalo, kun on jo eka työntekijäkin tiedossa???????mart96 kirjoitti: Ja Kalle Heikkilän työn jälkeä katsoen-me kaikki voittaisimme aika lailla kun sä rupeaisit täystyöajalla Saab-korjajaksi:-) Tulisin muuten mielellään töihiin siihen firmaan:-)
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -