mikä hitto tuota sytkää vaivaa?!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

mikä hitto tuota sytkää vaivaa?!

Viesti Kirjoittaja gls »

juu alkaapi menemään hermot tuon prkeleen b-koneen kärjettömän sytytyksen kans! :x
yritin tuota tuossa asennella, muttei oikein onnistunut. kipinä tulee kun tulpan laittaa imusarjaa vasten ja starttaa, tosin melko heikon näköisesti.. sytkäboksi pitäis olla toimiva, johtoja on vasta uusittu, puola toimii, ym, ym.

sytkä on säädetty lampulla jonka jälkeen vain paukahti imupuolella, sen jälkeen ei mitään eloa.. :(

onko tuolla suurteho-järjestelmällä mitään taikaa käytännössä? ja kyseessä on b-turbo vm.`80

jos ei huomenna ala toimiin niin siiryn kärkisytkään!

voihan se tietenkin olla että tuo kipinä sortuu paineen alla, täytyy huomenissa kokeilla toisella jakajalla..

mikähän muu tuota vois vaivata??
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kipinä heikon näköinen...? Keltainen..? Varmasti oikean syttyjärjestelmän puola? Kärjellisissä ja kärjettömissä erilainen puola, jotenkin minulla on muistikuva että myös kärjettömissä induktiivisessa- ja hall-järjestelmässä olisi erilainen puola..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

täytyy huomenna kokeilla toisella puolalla ja jakajalla..

onko kärjettömän ja kärjellisen jakajan kansissa eroa?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

gls kirjoitti:täytyy huomenna kokeilla toisella puolalla ja jakajalla..

onko kärjettömän ja kärjellisen jakajan kansissa eroa?
Pyörijässä oli ainakin eroa, kun akselin paksuus erosi... muistelen, että kansi olis sama.. vai muistelenkohan nyt H-moottoria, en ole varma.. :?

Jos jakajan kansi käy paikalleen eikä mitoissa ole silmämääräisesti eroja, olettaisin olevan samat.. ainahan asian voi varmistaa esim. motonetin kuvaston tilausnumeroista, ovatko samat vai eri.


Edit: pyörijää on useampaa, joissain kierrostenrajoitin, mutta jakajan kansi kaikissa sama..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mittaa vaikka pyörijän ja piuhojen vastukset, minulla oli pyörijä ihan hengetön. pitäis olla jotain 1---2 kilon luokkaa per piuha, uus pyörijä oli noin 1 kilo- ohmi.
ei se testerissäkään käynti joskus olisi pahitteeksi.
stara
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

stara kirjoitti:mittaa vaikka pyörijän ja piuhojen vastukset, minulla oli pyörijä ihan hengetön. pitäis olla jotain 1---2 kilon luokkaa per piuha, uus pyörijä oli noin 1 kilo- ohmi.
ei se testerissäkään käynti joskus olisi pahitteeksi.
stara
Yleismittarilla mitaten, on yleensä joku tietty vastus/metri johdoissa... joku n.8kOhm/metri on hyväksyttävissä vielä jos se täsmää muihin johtoihin pituuden suhteessa, Pyörijä on normaalisti n.1kOhm-5KOhm... ja puolan johto samassa suhteessa pituuden mukaan syttyjohtoihin.
Useita kymmeniä/satoja kOhmeja tai Mohmeja olevat osat on automaattisesti sököjä, vaikka toimisivatkin vielä jotenkuten!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Onko sinulla sytytyksen etuvastus käytössä ? Siihen tulee virta startin solenoidilta , kapeammalta navalta ja etuvastus on vänkärin etulokarin reunan alla takaosassa. Aiokoinaan -80 vm 99 Turbossa oli samaa vikaa ku sulla ja vika löyty ku oli etuvastukselta lähtenyt johto irti . Tehostaa kipinää startatessa...
Onko sytty taatusti oikein ? voi olla 1/2 kierrosta tai vartin , hyvin helposti ku on heebelit ollut irti.
Voin tulla kattoon Raahesta viikonloppuna motarilla, jos ei sada tai ohimennen autolla. On tullut paljon rapattua indukstiokäämi syttyä 99 aikoinaan... Korjasin / tiesin vian yhteen Volvoonkin, missä vika oli haitannut 15 vuotta ja huolto ei ollut löytänyt vikaa... Arvatenkin äijä ois maksanut vaikka alkkarit jalasta ku korjasin vian... ( en huolinut alkkareita...)

- kato sytty taatusti kohdalleen
- Onko sakarat kohdakkain jakajan sisällä kun sytty (Pyörijän nokka) on ykkosen merkissä virranjakajan reunassa ? Yleinen ( Volvonkin ) vika kun tähti päässyt pyörähtään prässäyksistään, antaa sytytyskipinän kun pyörijän nokka on vj.kannen nastojen välissä. Vj:n kannen lukko menee helposti jakajan sisään , sakaroitten väliin ja kun konetta pyöräyttää niin onpa sytty pielessä...

Pistä osoitetta privana jos ei rupee pelaan niin tuun kattoon.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

---Induktiokäämi- piti kirjoittaa eli Tzi- sytytys... :?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

oho! syttö oli "vähän" pielessä, melkeen puolikierrosta.. :oops:

kiitos vastauksista toms, stara ja myrkky! :D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei kuulostanu pahalta. Omasta 99:stä käytin viime syksynä jakajan irti ja perskules oli ajoitus hakusessa, kun meni käyttöakselilta yhden hampaan verran pieleen :oops:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

dimebak kirjoitti:Ei kuulostanu pahalta. Omasta 99:stä käytin viime syksynä jakajan irti ja perskules oli ajoitus hakusessa, kun meni käyttöakselilta yhden hampaan verran pieleen :oops:
mullakin oli käyttöakselilta pielessä..ja muutenki ihan miten sattuu.
mutta onneksi isäukko viisaampana korjasi asian.. olin jo siirtymässä kärkipeleihin.. :)

onneksi alko nyt toimiin.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin