2,1 iivarin kampuran stefan vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

2,1 iivarin kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Haku ei tuottanut tulosta

Voiko kampiakselin stefan sieltä hihnapyörän takaa vaihtaa ilman koneen pois ottamista. Kaverin auton kone tiputtelee sieltä öljyä.
Jos voi, mitä kautta homma on hoidettu.
# 419 Vesa Pohjalainen
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Kyseessä rintapellin puoli?

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pystyy satkus vaihtamaan. 99 ja 90 ei pysty kun on liian ahas..
Työkalu vaan millä saa pultin auki ,jokin pitkä varsi jossa näppärä hylsy.
Samalla vaihtaisin öljypumpun o-renkaan. Veikkaisin että vuotaa ennemmin siitä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tehdäänkö vaihto ylä- vai alakautta?
Ei ole omaa kokemusta, siksi tyhmä kysymys.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yläkautta tehdään. Kyllä on B-koneiseen 99:iin vaihdettu moottoria nostamatta. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

kannattais korjata aika pikasesti,sotkee kampiakselin asento anturin ja se on aika kallis osa.(voi ehkä pestä)Itellä edessä.lyhennetty 36mm hylsy pitäs käydä.sitä en tiedä, pysyykö kiilat paikallaan?ja kuulemma stefa pitäis saada 100% suoraan,muuten vuotaa.Kokemuksia???????
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyl mie sen 8-venttiiliseen vaihdoin. Ei siinä mitään muuta hankalaa ole, kuin saada ensinnäkin sellainen avain sinne tulipellin ja hihnapyörän väliin, että saa avattua pultin. Siinä vaiheessa pitää pidellä jollain jipolla vauhtipyörän hammaskehästä kiinni (parit ruuvimeisselit kaverin käteen ja sanoo, että pitele vastaan). Sittenhän siinä on semmosta akrobatiaa tiedossa, että saa stefan lähtemään irti. 16-venaisessa se hihna pyörän seutu on kieltämättä paljon hankalammin tavoitettavissa, kuin 8-tappisessa. Huomasin 900S -92:n kansiremppaa tehdessäni, kun laitoin tehostimen pumppua paikoilleen...

Vanha tiiviste pois vääntämällä meisselillä, mutta samalla varoen, ettei riko tiivistepintaa pesästä. Toiset vaihtaa sen pumpun kannen o-renkaankin samalla. Itse en vaihtanut. Uusi tiiviste pitäisi joko ostaa saabilta tai sitten asentaa tarvikeliikkeen tiiviste hieman ulommas, kuin entinen. Saabin orggistiivisteessä huullos tulee uuteen kohtaan hihnapyörän tiivistepintaa ja tiiviste pitää pidempään. Tarviketiivisteellä sama efekti saadaan asentamalla tiiviste hieman ulommas (2-3mm) kuin vanha oli. Tiivisteen asettaminen oli tietysti melkoista akrobatiaa tilan ahtauden takia. Käytin peiliä tähyilyyn, sekä hylsyä ja ruuvimeisseleitä apuna tiivisteen asettamisessa. Ehkä se pumpun kannen irroitus helpottaisi juuri tuon tiivisteen asennusvaiheessa, kun homman voisi tehdä pöydällä. Alhaalta päin ei pysty tekemään mitään muuta, kuin katselemaan, että "tuolla se on".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

vai yläkautta se tehdäänkin, pitkäkätisten laji sanoisin, ja luulisinpa jotta avustaja siinä pitää olla alakautta asettamassa lisäksi :)


No teetin juuri ko homman 2.0 16V 900/ 91 : een, kustansi työ 125 €.
meni samalla kun remmit piti vaihtaa, laturin remmi katkes ja kiilautui sinne hihnapyörän taa, oli tuuria ettei Hall - anturi hajonnut taistelussa, olin vielä reissussa jossain hevon kuusessa.
Tehostimen remmikin kääntyi ylösalaisin hampaat pystyyn.
Eli 2.5 timmee, ei mielestäni paha, en ny viittiny alkaa voimisteleen sen kanssa.
Ei ollu ku jotain 5 vuotta vanhat ja noin 50 000 km, pitää niitäkin sit joskus vaihdella.
Se lyhennetty hylsy on muuten 30 mm avainväli ainakin 2.0 koneessa
Vastaa Viestiin