9-3 moottorin häiriövalo palaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tema75
"Kaasari"

9-3 moottorin häiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja Tema75 »

Olin katsomassa Neste-rallia kun syttyi moottorin kuva kojetauluun. Tyhjäkäyntiä ei ollut ollenkaan ennenkuin Limb Home järjestelmä meni päälle. Seuraavana maanantaina vikakoodin lukuun Järvenpäähän. Varsinaista vikaa ei löytynyt koodeista,mutta putsasivat kaasu läppä kotelon ja nollasivat vikakoodin. Pari päivää meni hyvin mutta sitten valo syttyi uudestaan.Nyt ei hukkaa enää kierroksia tyhjäkäynnillä vaan niitä on 2000 kierrosta parhaimmillaan tyhjäkäynnillä. Uudestaan Järvenpäähän jossa annettiin aika ensi viikolle.Työnjohtaja pelotteli jo kaasuläppä kotelon uusimisella, joka itsessään maksaa 1700€ + työt päälle 8O

Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaisia ongelmia 9-3 kanssa?
Jäsen #2433
Saab 9-5 2.3t A 2002
Ex Saabit:Saab 900i 8v 1988,Saab 900i 16v 1991,Saab 9000 CSE Jubilee 1997,Saab 9-32.0 Turbo SE 2001
eklunto1
"Hölösuu"

Re: 9-3 moottorin häiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tema75 kirjoitti:Olin katsomassa Neste-rallia kun syttyi moottorin kuva kojetauluun. Tyhjäkäyntiä ei ollut ollenkaan ennenkuin Limb Home järjestelmä meni päälle. Seuraavana maanantaina vikakoodin lukuun Järvenpäähän. Varsinaista vikaa ei löytynyt koodeista,mutta putsasivat kaasu läppä kotelon ja nollasivat vikakoodin. Pari päivää meni hyvin mutta sitten valo syttyi uudestaan.Nyt ei hukkaa enää kierroksia tyhjäkäynnillä vaan niitä on 2000 kierrosta parhaimmillaan tyhjäkäynnillä. Uudestaan Järvenpäähän jossa annettiin aika ensi viikolle.Työnjohtaja pelotteli jo kaasuläppä kotelon uusimisella, joka itsessään maksaa 1700€ + työt päälle 8O

Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaisia ongelmia 9-3 kanssa?
Moi!

Mitenkäs sun kävin tän vian kanssa? Mulle tapahtui sama juttu perjataina, Limb me home päälle. Vikakoodi kaasu läpän koteloon viittaava. Huollon kaverit resetoi koodin. Sen jälkeen ajoivat uuden softa sisään, jossa kaasu läpän vika raja-arvot muutettu "epä herkemmiksi". Samalla sanoivat jos sama vika uusiutuu, niin kotelo uusiksi. Osan hinnaksi sanoivat 650€. Osaako kukaan kertoa mihin tuo kaasu läpän toiminta vaikutaa ja miten sen toimimattomuus käytännössä näkyy? Vaikka auto meni limb me home tilaan, niin kulussa en huomannut mitään eroa (patsi tyhjäkäynnin katoamisen)
Tämän lisäksi tuli toinen ongelma, Saab huollon kaverit ohjelmoivat Tronic:n uusix. Ja arvaa mitä BSR:n Step 1:lle kävi.. No nyt tietty voin ajaa softan takaisin sisään, mutta mitähän mahtaa käydä kaasu läpän uusille raja-arvoille. Mahtaakohan BSR:n softa ylikirjoitaa ne :?
En muistanutkaan että 150hp oli näin rauhallinen kulkemaan...
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Tema75
"Kaasari"

Moi!

Mitenkäs sun kävin tän vian kanssa? Mulle tapahtui sama juttu perjataina, Limb me home päälle. Vikakoodi kaasu läpän koteloon viittaava. Huollon kaverit resetoi koodin. Sen jälkeen ajoivat uuden softa sisään, jossa kaasu läpän vika raja-arvot muutettu "epä herkemmiksi". Samalla sanoivat jos sama vika uusiutuu, niin kotelo uusiksi. Osan hinnaksi sanoivat 650€. Osaako kukaan kertoa mihin tuo kaasu läpän toiminta vaikutaa ja miten sen toimimattomuus käytännössä näkyy? Vaikka auto meni limb me home tilaan, niin kulussa en huomannut mitään eroa (patsi tyhjäkäynnin katoamisen)
Tämän lisäksi tuli toinen ongelma, Saab huollon kaverit ohjelmoivat Tronic:n uusix. Ja arvaa mitä BSR:n Step 1:lle kävi.. No nyt tietty voin ajaa softan takaisin sisään, mutta mitähän mahtaa käydä kaasu läpän uusille raja-arvoille. Mahtaakohan BSR:n softa ylikirjoitaa ne :?
En muistanutkaan että 150hp oli näin rauhallinen kulkemaan...[/quote]

Tänään vien auton pajalle laitettavaksi. Eiköhän se siitä selviä. Tänä aamuna tosin ilmaantui uusia "vikoja" sammui kesken ajon,mutta kun käytti virrat pois ja starttasi uudellen niin taas toimi???
Mulle se huoltomies sanoi että mun autoon ei voi ajaa uutta ohjelmaa koska siinä on se Step1 ohjelma,korjaus ohjelma kirjoittaa sen yli...
Mulla ainakin tuntui siltä että se olisi pudottanut ahtoja turbosta koska ei oikein jaksanut mennä limp home päällä.

Missäs sulle on noin "halpa" hinta sanottu kotelolle?
Jäsen #2433
Saab 9-5 2.3t A 2002
Ex Saabit:Saab 900i 8v 1988,Saab 900i 16v 1991,Saab 9000 CSE Jubilee 1997,Saab 9-32.0 Turbo SE 2001
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tema75 kirjoitti: Tänään vien auton pajalle laitettavaksi. Eiköhän se siitä selviä. Tänä aamuna tosin ilmaantui uusia "vikoja" sammui kesken ajon,mutta kun käytti virrat pois ja starttasi uudellen niin taas toimi???
Hmmm.. vaikuttaa kaasuläpän vialta. Mulla sammu auto kanssa kun seinään. Ja sen jälkeen syttyi moottorin vikavalo.
Tema75 kirjoitti: Mulle se huoltomies sanoi että mun autoon ei voi ajaa uutta ohjelmaa koska siinä on se Step1 ohjelma,korjaus ohjelma kirjoittaa sen yli...
Jep, näin mulle kävi. Step 1 katos. Selvisi vasta kun lähdin pihasta.. :( No nyt oon sitten kysellyt BSR:ltä että mitä tapahtuu jos chippaan uusiksi ja ne sanoo, että kaasuläpän asetus pitäisi säilyä..
Tema75 kirjoitti: Missäs sulle on noin "halpa" hinta sanottu kotelolle?
Tampereen Metroauto. Hinnassa ei ollut kuin osa, ei työtä. Voipi olla että sama remotti on vielä edessä. :cry:
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Tema75
"Kaasari"

No,niin vika siis on kaasuläpän kotelossa ja uusi kotelo maksaa 810€ + työt 202€. 8O Lisäksi joutuivat tilaamaan osan Ruotsista joten auto on pajalla ainakin perjantaihin asti.

Nyt sitten väännetään automyyjän kanssa kättä siitä että kumpi maksaa remontin.
Jäsen #2433
Saab 9-5 2.3t A 2002
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tema75 kirjoitti:No,niin vika siis on kaasuläpän kotelossa ja uusi kotelo maksaa 810€ + työt 202€. 8O Lisäksi joutuivat tilaamaan osan Ruotsista joten auto on pajalla ainakin perjantaihin asti.

Nyt sitten väännetään automyyjän kanssa kättä siitä että kumpi maksaa remontin.
Noista kalliimmista remonteista joutuu todennäköisesti vääntämään kättä, sillä liikkeellä ei varmaankaan ole haluja joutua maksumieheksi kyseisissä tapauksissa.

Ihan lähes offtopicina voisin heittää tähän sellaisen asian, että multa hukkui toinen Sport Sedanin avaimista heinäkuun loppupuolella ja tilasin Länsiautosta uuden avaimen. Kun uusi avain oli tullut, huoltomies kävi testaamassa, että avain sopi lukkoon (tapahtui viime viikon tiistaina). Lauantaina pestyäni ja imuroituani auton huomasin, että huoltomies oli kuskin oven lukon tulppaa irrottaessaan naarmuttanut ovenkahvaa. Kävin tänään reklamoimassa asiasta Länsiautoon, jossa erittäin asiakaspalvelulähtöinen huoltoneuvoja sanoi mulle ihan heti, että tilataan uusi ovenkahva ja asennetaan se autoon. En tiedä sitten, oliko toi asia helppoa sen takia, että tuollaisen ovenkahvan vaihto ei ole mikään iso homma vai oliko homma siinä, että Länsiauton huoltoneuvoja oli todella asiallinen ja asiakaspalvelulähtöinen???
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin