Ruiskun automaatti turboon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Ruiskun automaatti turboon

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On tässä ruvennu tekeen mieli automaattia tuon hämmennettävän sijaan ja nyt ehkä olisi yks tomaatti tiedossa mutta se on ruiskupelistä.

Mitähän kaikkee eroa tuossa on.
Fyysisesti sopinee paikoille ilman sen ihmeempiä, vetarin tuennoissa taitaa olla eroa. Entä onko vetareissa jotain eroa?
Oma auto on 9000T-86 ja mahdollinen osaluovuttaja olisi pari vuotta nuorempi ruisku.

Haulla löysin:
Risto kirjoitti:Yleinen moka on jättää oikeanpuoleisen vetoakselin tukilaakerin pukki vaihtamatta. Automaatissa ja manuaalissa on perä eri kohdassa verrattuna moottoriin ja kyseisen pukin vaihtamattajättäminen aiheuttaa väliakselin joutumisen hieman vinoon, mikä aiheuttaa ennenpitkää esim. väliakselin spoorien pettämisen ja veto loppuu.
Pukit on helppo erottaa toisistaan, automaatin pukissa on iso A ja manuaalin pukissa on iso M.


Eli toi kannattaa ottaa myös talteen.


Tuolta sivulta löytyy jus:in linkkejä taulukoihin eri laatikoista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15

Ongelmana on että noista pitäis ymmärtää jotain. :D

Kokonaisvälitys nyt varmaan tihenee, oma manuaali on todennäköisesti GM5301 (kokonaisvälitys suurimmalla vaihteella 3.2) ja toi automaatti on varmaan GA64101(kokonaisvälitys suurimmalla vaihteella 3.1) eli mitähän toi tekis kierrosluvuis satasen vauhdissa?

Mites noi sitten vaikuttaa kun yhdessä linkissä on mainintaa 2/3-portaisista säätimistä ja samalla mainitaan max. sisäänmenevä 170/270Nm.
Tosin saman lapun mukaan iivareistakin löytyy löytyy molempia säätimiä, mistähän tuo sitten selviäisi?

Eli mitenköhän noi vääntö/säädinerot vaikuttaa kestävyyteen ja itse vaihtotapahtumaan?

Lisäksi tomaatin öljynjäähdytin täytynee sijoittaa jonnekin, entäs toi edu? Tomaattivaihteisissahan on ne pykälät mutta jos sellasii ei kaipaa niin pitääkö tuota ees vaihtaa ja käykö toi suoraan tuosta ruiskusta?

Tietty saa tarjota edullista turbon laatikkoa oheishiluineen.

Paljon on ilmeisesti toista päin tehtyjä konversioita mutta noita ruisku/turbo sovituksia vähempi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Muuhun en ota kantaa, mutta ainakin mulla on -89 manuaalitubossa ne EDU:n automaattipykälät. Siis siinä mallissa missä EI ole tolppakulutusmittaria hetkelliselle kulutukselle vaan desimaalinumerot.

Eivät tietenkään näy kuin virhetilanteissa kun kojelauta loistaa kuin joulukuusi (kokemusta lähinnä starttausyritityksistä tyhjentyneellä akulla. Jos liikutaan ihan rajoilla virran kanssa, eli auto pyörähtää juuri ja juuri käyntiin, jää mittaristo mukavan näköiseksi kun EDU luettelee aakkosia ja bensa- ja lämpömittarit huitovat villisti ylös-alas. :evil: :evil: )
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Liittymättä kirjoittamiisi kokonaisvälityksiin, kirja tekniset tiedot 85-90 kertoo automaattivaihteistolla 205/55R15-renkaalla nopeudet nelosvaihteella olevan 1000 r/min
Turbo 39,2 km/h, Ruisku 35,7 km/h
Ja noista saa nopeasti laskemalla kierrosluvut 100 km/h
Turbo 2551 r/min ja Ruisku 2801 r/min
Ja edelleen kierrosluvut 120 km/h
Turbo 3061 r/min ja Ruisku 3361 r/min

Sama kirja sanoo 86:n GMT5301:n nopeuden olevan 205/55R15-renkaalla 1000 r/min viitosvaihteella 38,6 km/h.
Kierrosluku 100 km/h
2590 r/min
Kierrosluku 100 km/h
3109 r/min

Vaihtestoöljyn ilmajäähdytintä ei tuonikäisissä tainnut olla ellei erikseen asennettu esim. asuntovaunun vetoa varten. Syyläri tosin pitää olla sellainen, josta saadaan vaihteistoöljy kiertämään läpi.

EDU:lle ei tarvitse välttämättä tehdä mitään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Turbon automaattilaatikossahan on liene paikka jollekkin turbolta tulevalle letkulle..haisteleeko se sieltä paineita tai jotain :?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

MP kirjoitti:Turbon automaattilaatikossahan on liene paikka jollekkin turbolta tulevalle letkulle..haisteleeko se sieltä paineita tai jotain :?
Jepulis! Melko olennainen letku, joka kertoo kulloisenkin ahtopaineen, ja jonka perusteella laatikko mukauttaa vaihtamisia.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

MP kirjoitti:Turbon automaattilaatikossahan on liene paikka jollekkin turbolta tulevalle letkulle..haisteleeko se sieltä paineita tai jotain :?
Jepulis! Melko olennainen letku, joka kertoo kulloisenkin ahtopaineen, ja jonka perusteella laatikko mukauttaa vaihtamisia. Letku ei suoranaisesti tule turbolta, vaan on siinä alumiinisessa kaasuläpälle menevässä putkessa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin