ysivitosta vanhalle Saabille

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Mikään ei oo niin viisas kuin diplomi-insinööri :roll: :D
ah79
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Jusau kirjoitti:Mikään ei oo niin viisas kuin diplomi-insinööri :roll: :D
Mä olinkin 110-% varma, että heti eka kommentti on jotain tällaista :D . Olikohan virheliike mennä tunnustamaan (D-)insinööriytensä:oops:.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Insinöörejä tai ei, itse uskon näkemääni, kokemaani ja tuntemaani, ja varsinkin 99:n tankissa tuon 95:n olemisen tuntee, tosiaan tasakaasulla epätasaisuutta, epätasainen kiihtyminen ja jälkikäynti, polttoaineen vaihto on ainoa joka tuohon on vaikuttanut. Ja konehan on kahdella kaasarilla oleva.

Tuo pierburg-kaasarinen satku taas käy 95:lla, mutta jälkikäyntiä on.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ah79
"Hirsch"

lefa42 kirjoitti:Insinöörejä tai ei, itse uskon näkemääni, kokemaani ja tuntemaani, ja varsinkin 99:n tankissa tuon 95:n olemisen tuntee, tosiaan tasakaasulla epätasaisuutta, epätasainen kiihtyminen ja jälkikäynti, polttoaineen vaihto on ainoa joka tuohon on vaikuttanut. Ja konehan on kahdella kaasarilla oleva.

Tuo pierburg-kaasarinen satku taas käy 95:lla, mutta jälkikäyntiä on.
Jos tuplaysiin suositellaan alunperin 99-oktaanista, kuten threadin alussa väitettiin, niin sitten insinöörikin voi uskoa, että se ei ehkä tykkää ysivitosesta :) .

Jälkikäynnin primäärisyy vanhassa autossa on usein palotiloihin kertynyt karsta, joka kuumenee ajossa ja pyrkii hehkuvana sytyttämään seosta, kun virrat kytketään pois. Tällöin korkeampioktaaninen menovesi voi hyvinkin auttaa oireeseen.
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

ah79 kirjoitti:
Jusau kirjoitti:Mikään ei oo niin viisas kuin diplomi-insinööri :roll: :D
Mä olinkin 110-% varma, että heti eka kommentti on jotain tällaista :D . Olikohan virheliike mennä tunnustamaan (D-)insinööriytensä:oops:.
Täällä on paljon lukijoita ja jokainen tulkitsee tekstiä aina vähän eritavalla. Huumorintajukin on kaikilla erilainen. Yksi tapa on vain esittää selkeästi joku asia ja jättää ihmisten harteille, että miten sitä sitten ymmärretään. Oman ammatin mainitseminen ei yleensä hirveästi vaikuta itte asiaan. Tätä foorumia seuranneena ja tekstistä päätellen veikkaan, että täällä on insinöörejä enemmänkin. Ainakin konetekniikan, elektroniikan ja tietotekniikan aloilta olen heitä spotannut. Monet ei sitten hirveästi enään jaksa noteerata olevansa insinöörejä.

Tuosta bensasta vielä:

Oisko nuo jotkut 99 moottorit korkeampiviritteisiä ja eivät toimi kunnolla 95:llä? Useammat 900:t taas kulkee mainiosti 95:llä, joten oiskohan tuo kokeilun paikka: Jos toimii 95:llä, niin no hätä. Jos taas nykii, niin 98:a tankkiin ja unohtaa 95 kokeilut? En ole 99:ä vielä omistanut..
ah79
"Hirsch"

Sami kirjoitti: Yksi tapa on vain esittää selkeästi joku asia ja jättää ihmisten harteille, että miten sitä sitten ymmärretään. Oman ammatin mainitseminen ei yleensä hirveästi vaikuta itte asiaan. Tätä foorumia seuranneena ja tekstistä päätellen veikkaan, että täällä on insinöörejä enemmänkin. Ainakin konetekniikan, elektroniikan ja tietotekniikan aloilta olen heitä spotannut. Monet ei sitten hirveästi enään jaksa noteerata olevansa insinöörejä.
Selvennetäänpä vielä sen verran, että mun tarkoitukseni ei todellakaan ollut millään lailla mainostaa omaa akateemista statustani tai väittää tietäväni asioista enempää kuin kukaan muukaan täällä, päin vastoin tiedän aivan tarkkaan, että forumilla on kirjoittelemassa paljon minua kokeneempia ja pätevämpiä ihmisiä.

Koska joku keskustelussa kuitenkin viittasi polttomoottorialan perusoppeihin ja -kirjallisuuteen, niin ajattelin tähän viitaten voivani sivulauseessa mainita itsekin jonkinlaisia alan opintoja harrastaneeni. Tästä ei toivoakseni kenenkään tarvitse vetää hernettä nenäänsä tai tuomita minua automaattisesti miksikään besserwisseriksi. Olen kuitenkin parhaani mukaan koittanut keskustella aiheesta asiallisesti ja asialinjalla tuota yhtä sivulausetta lukuun ottamatta, joka mun olisi ilmeisesti pitänyt sittenkin jättää kirjoittamatta.

Mikäli minä nyt itse tulkitsin edellisen viestin vahvemmaksi v*luksi kuin se oli tarkoitettu, niin pyydän omasta puolestani anteeksi. Jatketaan joka tapauksessa keskustelua vanhaan hyvään malliin ja minä lupaan että tämä ensimmäinen kerta kun erehdyin vahingossa sanat "DI" tai "insinööri" mainitsemaan koulutusgalluppien tms. ulkopuolella jää myös viimeiseksi.
Sami
"Hölösuu"

ah79 kirjoitti: Mikäli minä nyt itse tulkitsin edellisen viestin vahvemmaksi v*luksi kuin se oli tarkoitettu, niin pyydän omasta puolestani anteeksi. Jatketaan joka tapauksessa keskustelua vanhaan hyvään malliin ja minä lupaan että tämä ensimmäinen kerta kun erehdyin vahingossa sanat "DI" tai "insinööri" mainitsemaan koulutusgalluppien tms. ulkopuolella jää myös viimeiseksi.
Ei se ollut tarkoitettu v*luksi alkuunkaan. Itteasiassa päinvastoin. En vain vissiin saanut sitä muotoiltua kunnolla. Monet ihmiset provosoituu keskusteluissa eri asioista ja jotkut jopa sanasta "insinööri".

Työelämästä ja netistä molemmista on taas tullut huomattua, että usein jää joku kohta huomaamatta ja sen takia hyvä pantata sitä omaa kommenttia mahd. pitkään (tämä ei liity tähän ketjuun). Kuten omasta työstäsi tiedät, niin mahdolliset asiantuntijalausunnotkin voivat kokea inflaation varsinaisen tutkimuksen jälkeen, kun on kaiveltu jotain asiaa vähän tarkemmin. (tämäkään ei liity tähän ketjuun).

Olipa ammattikunta sitten mikä tahansa, niin nettikeskusteluissa sen mainitseminen useimmiten johtaa jonkinlaisiin turpakäräjiin, vaikkei sen oikeasti pitäisi :D Nettijutustelu nyt on vain tämmöistä..

Pyydän anteeksi, jos oma kirjoitukseni vaikutti jotenkin erilaiselta, miksi olin sen tarkoittanut. Vissiin pitää minunkin tarkistaa, ettei tekstiä voi tulkita eri tavalla.. :D Ihan asiallisestihan sinä tosiaan selvitit meille kaikille scv:n kanssa, että mistä tuossa oktaanihommassa on kyse. enkä kritisoinut "insinööri" mainintaasi, vaan kommentoin lähinnä sitä, että mitä se "insinööri" -sana yleensä foorumeilla aiheuttaa. Joillain muilla foorumeilla nimittäin on oikein "insinöörikammo". Monesti törmää tilanteeseen, jossa "käytännönmiehet" kumoavat "insinöörin" esittämät asiat samantien 6-0. Ehkä minäkin olen yliherkkä juuri sille, vaikka vitsinähän tuolla tuo "mikään ei ole viisaampi kuin DI" loppujen lopuksi oli.
ah79
"Hirsch"

Sami kirjoitti: enkä kritisoinut "insinööri" mainintaasi, vaan kommentoin lähinnä sitä, että mitä se "insinööri" -sana yleensä foorumeilla aiheuttaa. Joillain muilla foorumeilla nimittäin on oikein "insinöörikammo".
Juuri tämän ilmiön mä vissiin tulkitsin sun ekan viestisi mahd. negatiivisella tavalla :( . Mutta Kuva kaikille, ja offtopicci loppuu mun osaltani tähän :D .
Sami
"Hölösuu"

Mistäs oot hoitanut noita hymiöitä? Joo, väärin tulkitsit kommenttini ja väärin minäkin sen esitin. Oktaanihomma tuli kuitenkin selväksi ja toivottavasti tuo tieto ei huku tähän jorinaan :D
ah79
"Hirsch"

Sami kirjoitti:Mistäs oot hoitanut noita hymiöitä?
http://koti.mbnet.fi/trip/

Kuva
Classic 900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Muusta en tiedä, mutta omaani vaivannut jälkikäynti häipyi sen sileän tien, kun siirryin käyttämään 98:a. Ilmeisesti edellinen omistaja oli totuttanut auton sille ja säädötkin olivat sen mukaiset, koska auto vallan pillastui, kun pistin yhteisen taípaleemme aluksi pari tankillista 95:a. Karmeaa jälkikäyntiä joka talttui heti ekalla tankillisella kalliimpaa ainetta. Muuta ei tehty eikä sen jälkeenkään ole tarvinnut.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuo edesmennyt -83 99 ei oikein intoutunut 95E:n käytöstä, aiheutti pirusti jälkikäyntiä. Sen jälkeen en ole mihinkään omistamaani Saabiin laittanut kuin 98:ia (ja venttiilisuoja-ainetta, paitsi -85:een). Hinnanero ei nyt niin iso ole ja vapari H-moottori on kuitenkin suht korkea puristuksiltaan. 98:lla toimii hyvin ja niin saa olla, tuskin muutenkaan tehdas muuten olisi suositellut 99 oktaanista, toki taisi olla välillä muutama vuosimalli, joihin kelpasi matalampikin oktaani (ei-turbo).
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuota ysikymppiä ei meinannut saada sammumaan kuin vaihteella, vaikka mitä tankkiin tarjosi. Tietty kun papparaisella ollut(kytkinkin ihan loppu! :evil: ), niin poljettuhan sitä ei ole... eli karstainen koko rahan edestä.

Tänään viimein poltin käämini ja poljin tuota rojukasaa venäläisellä 92 oktaanisella urku auki lähemmäs 10km.. kumman herkästi rupesi kulkemaan ja pakoputkesta pölisi hehkuvia karstakökkäreitä. :twisted:

Nyt kulkee huomattavasti kevyemmin, mutta polkemisen jälkeen ei ole tyhjäkäynti laskenut alle 1500rpm.. :?

Kelaspas muuten paska viisarin verran vaille 170km/h.. :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Myrkky kirjoitti:Tuota ysikymppiä ei meinannut saada sammumaan kuin vaihteella, vaikka mitä tankkiin tarjosi. Tietty kun papparaisella ollut(kytkinkin ihan loppu! :evil: ), niin poljettuhan sitä ei ole... eli karstainen koko rahan edestä.

Tänään viimein poltin käämini ja poljin tuota rojukasaa venäläisellä 92 oktaanisella urku auki lähemmäs 10km.. kumman herkästi rupesi kulkemaan ja pakoputkesta pölisi hehkuvia karstakökkäreitä. :twisted:

Nyt kulkee huomattavasti kevyemmin, mutta polkemisen jälkeen ei ole tyhjäkäynti laskenut alle 1500rpm.. :?

Kelaspas muuten paska viisarin verran vaille 170km/h.. :twisted:
Aikas lujaa se meni, hirvittikö ajella nopalla sellaista vauhtia (siis en tarkoita poliisien puolesta) ? :D
Ettei nyt vaan jäänyt jokin kaasarissa kanittamaan, jos aukaisit läpän ensimmäistä kertaa kokonaan auki koko nopan historiassa :lol: Laitoin pariin kaasarisatkuun lisäjousen palauttamaan sitä kaasuläpän systeemiä kun ei se alkuperäinen jaksanut vetää läppää kunnolla kiinni.
Bensaa nuo tuntuvat vievän aika miehekkäästi :evil:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
toms
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja toms »

Näillä nykyhinnoilla ihanan kallista ! 98E , 1,35 euroo litra = 8 markkaa litra !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin