16 vuotta seisseen kuupan herätys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

16 vuotta seisseen kuupan herätys

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Aikaisemmin tapahtunutta:
Luca otti kesäkuussa yhteyttä erään perikunnan omistaman, pitkään ladossa seisseen kuupan (http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ujo221_etu2.jpg) tiimoilta. Hain sitten vanhuksen pois suunnitelmana purkaa kriittisiä osia ja koneen mahdollisesti käynnistyttyä valjastaa vanhus peltoautoksi (päivä paistaa läpi miltei joka nurkasta eli pelleillä tunnit täynnä, esim. puskureita voi nostaa ja laskea käsin). Osiltaan täydellinen, ajamalla kosteaan latoon viety auto oli luovuttajan mukaan tosiaan seissyt siellä vuodesta -89. Sittemmin esim. valot ja vilkut yms. on purettu.

Tänään tapahtunutta:
- "Hieman" epäluuloisena pyöritty kuupan ympärillä.
- Mäkistartilla yritetty saada konetta pyörimään, ei tulosta.
- Vanha Rouva talliin, ilmanputsari ja vanha akku (tämä siis tosiaan oli osiltaan täydellinen) sekä tulpat pois. Kone ei pyöri milliäkään.
- Tippakannulla öljyä pyttyihin reilusti. Kahvitauko. Akunkenkien puhdistus, toimiva akku kiinni ja kas, jo pyörii!
- Ei kipinää, puolalta tulee kyllä. Virranjakaja auki, kärkien ja pyörijän viilaus ja puhdistus. Kipinä löytyi! Ei muutakun vanhat tulpat kiinni vaan =).
- Letku bensapumpulta tuoretta ainetta sisältävään jerrykannuun.
- Strattaus, kone ehti pyöriä n. 3 sekuntia kunnes hörähti iloisesti käymään!! Automaattiryyppykin toimii tyhjääkäynnin tasosta päätellen.. 8)
- N. 20 sekuntia käytyään kone "kuoli" (sammui) kuin seinään. Tarkistus, ei kipinää.
- Maadoitusten puhdistus, liitinten/sulakkeiden herkistely, ei tulosta.
- Huomattu, että isoimman releen sisältä valuu vettä.. :lol: Rele vaihdettu toimivaan, kipinä löytyi.
- Nyt se sitten kävikin jo lämpimäksi, todella nätisti, ei ylimääräisiä ääniä venttiilikoneistosta, jakopyörästöstä eikä flektin laakeristakaan. :)

Ei se kuupan herättäminen sen vaikeampaa ole.
Täytyy kyllä sanoa, että oli mukava ilta.

ps. tämä kertomus on kirjoitettu muutaman asennusoluen voimin. :wink:

pps. osia löytyy tarvitseville tästä autosta (esim. ehjät isovilkut) sekä tallinperukoilta jonkin verran eivätkä ole hinnoilla pilattuja.
Viimeksi muokannut MikkiV4, Ti Elo 22, 2006 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kerrassaan uskomatonta, en olis tosta autosta uskonut :)

jos tota konetta aikoo vielä hyötykäyttää, kannattais varmaan vaihtaa heti tuoreet öljyt siihen :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

lucaf kirjoitti:jos tota konetta aikoo vielä hyötykäyttää, kannattais varmaan vaihtaa heti tuoreet öljyt siihen :)
juu, öljyt ja jäähdytinnesteet vaihdetaan kyllä ennen "kisoja" :wink:

Öljyä lisättiin n. 2litraa ennen starttia, voi kyllä olla aika tummat kun lorauttaa alas.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Vastaa Viestiin