Luca otti kesäkuussa yhteyttä erään perikunnan omistaman, pitkään ladossa seisseen kuupan (http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ujo221_etu2.jpg) tiimoilta. Hain sitten vanhuksen pois suunnitelmana purkaa kriittisiä osia ja koneen mahdollisesti käynnistyttyä valjastaa vanhus peltoautoksi (päivä paistaa läpi miltei joka nurkasta eli pelleillä tunnit täynnä, esim. puskureita voi nostaa ja laskea käsin). Osiltaan täydellinen, ajamalla kosteaan latoon viety auto oli luovuttajan mukaan tosiaan seissyt siellä vuodesta -89. Sittemmin esim. valot ja vilkut yms. on purettu.
Tänään tapahtunutta:
- "Hieman" epäluuloisena pyöritty kuupan ympärillä.
- Mäkistartilla yritetty saada konetta pyörimään, ei tulosta.
- Vanha Rouva talliin, ilmanputsari ja vanha akku (tämä siis tosiaan oli osiltaan täydellinen) sekä tulpat pois. Kone ei pyöri milliäkään.
- Tippakannulla öljyä pyttyihin reilusti. Kahvitauko. Akunkenkien puhdistus, toimiva akku kiinni ja kas, jo pyörii!
- Ei kipinää, puolalta tulee kyllä. Virranjakaja auki, kärkien ja pyörijän viilaus ja puhdistus. Kipinä löytyi! Ei muutakun vanhat tulpat kiinni vaan =).
- Letku bensapumpulta tuoretta ainetta sisältävään jerrykannuun.
- Strattaus, kone ehti pyöriä n. 3 sekuntia kunnes hörähti iloisesti käymään!! Automaattiryyppykin toimii tyhjääkäynnin tasosta päätellen..

- N. 20 sekuntia käytyään kone "kuoli" (sammui) kuin seinään. Tarkistus, ei kipinää.
- Maadoitusten puhdistus, liitinten/sulakkeiden herkistely, ei tulosta.
- Huomattu, että isoimman releen sisältä valuu vettä..

- Nyt se sitten kävikin jo lämpimäksi, todella nätisti, ei ylimääräisiä ääniä venttiilikoneistosta, jakopyörästöstä eikä flektin laakeristakaan.

Ei se kuupan herättäminen sen vaikeampaa ole.
Täytyy kyllä sanoa, että oli mukava ilta.
ps. tämä kertomus on kirjoitettu muutaman asennusoluen voimin.

pps. osia löytyy tarvitseville tästä autosta (esim. ehjät isovilkut) sekä tallinperukoilta jonkin verran eivätkä ole hinnoilla pilattuja.