Combin takajouset sedaniin ja iskariremppa samalla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Combin takajouset sedaniin ja iskariremppa samalla

Viesti Kirjoittaja stara »

Vanhat -89 combin takajouset - 91 sedaniin ja Monroen paskojen tilalle uudet iskarit.
Syy: samoila lämpösillä ja sedanin reppu kun aina tuppaa roikkuun kun tulee kuormaa. samalla kans pohjaanlyöntikumille uusi elämä. Eli sopivan kireä prikka sinne kumin sisään ja pidempi pultti vaan, sinne kiristyy ja ei taatusti enää aukea vulkanoinneista!!!
huomioita:
käytin hallitunkkia ja 2 kpl ristikkotunkkeja ja pölkyt takimmaisten nosturikorvien alle.
parhaiten onnistuu mielestäni maan tasossa eli pihalla vaan raakasti, kaiken kansan nähden julukista nöyryytystä :)
Piti irroittaa alatukivarsi korista ja se pitkittäistukitukitanko akselin korvakkeesta.
Ristikoilla säätelin akselin korkeutta, jotta jarruletkut ei veny rikki ( kireellä oli jo)
pultit aukes suht sovinnolla, pulttipyssy oli poikaa.
Monroen sensatracit on ihan paskaa, muutaman vuoden käytössä ja ajettu ihan nurkka- ajoa jotain 30---40000 km.
Takapumput oli ihmeelliset, toinen ihan vetelä ja kaasut pihalla, toinen puolijumissa ja kaasut kans pihalla.
Etupumput oli kans ihan vetelät ja henki pihalla.
Toi laatu ei voi olla direktiivien mukaista ja mä en oo ajeskellu saappalla missään sienimettissä tai murtsikoissa.
Mulla on jälkiasennetut vakaajat, ehkä niiden vuoksi iskarit on kelvanneet katsarille tai eihän viimesyksynä niitä vielä taidettu testatakkaan.
Ristikoilla säätelin taka- akselin korkeutta ja hallitunkilla vetokoukun kiinnityspisteestä nostelin koko perää. Kumipuslat kiristin takasin lopullisesti vasta toiminta- asennossa kun koko akselin paino makas ristikkojen varassa.
Oon pitäny kierteen suojana sellasiin pehmomuovisii putkitötteröitä , , joissa vaseliinia.
Samalla vetelin pari varvia Hammerite- maalia muutaman kohtaan pyöräkotelossa ( ensin tietenkin hioin porakoneteräsharjapyöröllä pellille).
Iskareista piti hioa 1--2 mm pois alapuslan holkista, oli kehto sen verta kiristetty edellisellä kerralla lyttyyn.
Kaikki kierteet teräsharjasin auki ennen takasinlaittoo ja Euro-tervaa sit jengoihin.
Se alakehdossa oleva 19 mm( vanhoissa vissiin 18 mm) avainvälin mutteri voipi joskus olla aika kehveli avattava ( turhaan sitä niin vi--mmatusti kiristetään.
Pitää nostaa akseli niin korkealle että lenkki mahtuu alla kiertymään.
Kannattaa melkein kiilata se lenkki hyvin ettei pääse lipsumaan tai olis oltava 6- kulma lenkki, mutta eipä niitä juuri näy . Sellasen kyllä tekasee nopeammin sipaisemalla hylsystä siivun ja heppaa sen latakkaan kuin hakee kaupasta.
Iskarit hirtin kasaan sähkölangan pätkällä ( alasilmukka--/ yläolkapää), kun en niitä oikein muuten sinne saanut. Painelin muutaman kerran pojaan asti pystystä ennen sitä :) mitä lie ilmaamista.
Jousi lähti paremmin siten kun sen yläkumin jätti paikoilleen , se säästi muutaman millin korkeutta.
Kyl ny katsarin kelpaa vedellä pohjaanlyöntikumeistakin , varsinkin naispuolisen, non niin miehekkään paksusiikii :)
Oiskoha ollu jotain 6 timmee ku rauhallisesti koffin voimalla.
Saa ny sit näge roikkuuko reppu vielä
Viimeksi muokannut stara, Ma Huhti 24, 2006 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

vaihdoin ite tossa viikoloppuna isäukon sedaniin Motonetin vahvistetut sedan- jouset = samat kuin Combissa vakiona ja -90 Turbossa ( Combi kans) oli vakiona. Sama pituus ja langanvahvuus ja kierrosmäärä.
Uusi ja vanha oli just samanlaisia ( laitettiin viimekesänä sedaaniin ne -90 turbo combin jouset) ja samanpituisia vaan perä nousi 2 cm ja nyt ei oo isäukko " menossa verkolle" kokka pystössä.
Aikaa meni puolituntia, lavetit eestä irti ja käsijarrunvaijerit laveteista, kääntö ja vanha pois ja uusi tilalle , siviilit päällä , eikä ees sotkeentuneet, pulttikonetta ja spray -vaseliinia pultteihin ja paikat kasaan.
Apuna hallitunkki millä koukusta perse ilmaan ja saksitunkilla lavetinnosto korviinsa , samalla kallistuksenvakaajaa painaen. Nam.
Hanskat pois käsistä ja ei ees käsiä tarttenut pestä ku oli uudet hanskat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mistäs tommosia noin hyvin hommiin tarttuvia hanskoja saa hommattua? :D 8O
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Työmaan hanskakaapista "olosuhdelisinä"
Älä kummiskaan ota niitä pestyjä , niissä on "virta" lähtenyt kinttaista pesussa... :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin