Kellä on sakot määrätty alakanttiin etukäteisoletukseen verraten? Ohitin poliisiauton satasen rajoitusalueella 135-140 km/h nopeudella. Sakon suuruus selviää tarinan lopussa.
Vuosi 2002 elokuu. Saab 9-5 Aero Nordic steg2. Lauantaiaamu, lämmin pilvipouta. Tapahtui Kuusamosta 15 km 5-tietä etelään. Ajattelin lähtiessäni, että ajelen tavallista rivakammin (rikesakkorajan puitteissa) Kuopiota kohti ainakin lähelle Kajaania, koska tuolla välillä autoja liikkuu yleensä harvassa.
Sinä aamuna olikin jnkv enemmän kanssa-autoilijoita, ja kun vakkarin olin laittanut karvan verran alle 120 km/h, niin ohitettavia oli. Siellä on avara maasto ja pitkän näkyvyyden paikkoja jatkuvasti, eli siinä mielessä ohitukset sujuivat ilman riskiä: kolmosella täyskaasulla nopeus nousi monesti yllämainittuun 130-140 km/h. Ohituksen jälkeen sitten heti vakkarin muistista perusasetus päälle.
Menin sitten ohi satasta ajavasta uudesta valkoisesta tdi Octaviastakin. Se jäi jo ohittaessa mieleen, kun olin käynyt pari viikkoa aiemmin koeajamassa ko. mallia ihan mielenkiinnosta. Matka jatkui vakkarin rajoituksella, liikenne alkoi harventua ja seuraavien 10 km matkalla tuli enää pari-kolme ohitusta.
Mutta mutta...sitten huomasin, että takana turvavälin päässä ajelikin yllättäen valkoinen Octavia, ja se lähestyi koko ajan. Ajattelin, että noinko sitä Skoda-kuskille sitten tuli näyttöhalut pintaan ja taustapeiliin katsoen odottelin että se ohittaa minut. Etumaskissa alkoi kuitenkin vilkkua valoshow ja kyllä siinä meni muutama sekunti ennen kuin leikkasi mistä onkaan kysymys.
Poliisiauto ohitti ja pysähdyttiin läheiselle seisakkeelle. Kun toinen poliiseista käveli Aeron luo, kävi tuo Octavian ohitus ja sitä vielä seuranneet muutamat reippaat ohitukset mielessä. Nuori konstaapeli pyysi kortin ja kysyi että "ajelitko vakionopeussäädin päällä" ja että " oli säädetty vähän yläkanttiin".
Skodan takapenkillä vastailin vanhemman poliin kysymyksiin hyvin nöyränä: "milloin on viimeksi tullut nopeussakot?" / "1986 oli 102 km kasikympin alueella Keuruulla" (nämä kun olivat ainoat siihen mennessä saamani sakot, ja jääneet hyvin mieleen) / "se ohitustarve kasvaa kun yrittää ajaa muuta liikennettä nopeammin!?" / "näinhän se on (ja sitten vähän puolustelin): "varman päälle kyllä otin jokaisen ohituksen".
Sitten poliisisetä sanoi että jos vaarallisia ohituksia olisi ollut niin tässä puhuttaisiin erilaiseen sävyyn, ja jatkoi: "meidän keskinopeustutka näytti sinulle näiden 15 km matkalla 115 km/h nopeutta, 60 euron rikesakko tästä on nyt seurauksena" No minä olin ensin