Ylinopeussakot - Costa Rica vaikutusta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Ylinopeussakot - Costa Rica vaikutusta

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Muutama postaus alaspäin kysyttiin, onko onnistuttu kiertämään parkkisakkoja.

Kellä on sakot määrätty alakanttiin etukäteisoletukseen verraten? Ohitin poliisiauton satasen rajoitusalueella 135-140 km/h nopeudella. Sakon suuruus selviää tarinan lopussa.

Vuosi 2002 elokuu. Saab 9-5 Aero Nordic steg2. Lauantaiaamu, lämmin pilvipouta. Tapahtui Kuusamosta 15 km 5-tietä etelään. Ajattelin lähtiessäni, että ajelen tavallista rivakammin (rikesakkorajan puitteissa) Kuopiota kohti ainakin lähelle Kajaania, koska tuolla välillä autoja liikkuu yleensä harvassa.

Sinä aamuna olikin jnkv enemmän kanssa-autoilijoita, ja kun vakkarin olin laittanut karvan verran alle 120 km/h, niin ohitettavia oli. Siellä on avara maasto ja pitkän näkyvyyden paikkoja jatkuvasti, eli siinä mielessä ohitukset sujuivat ilman riskiä: kolmosella täyskaasulla nopeus nousi monesti yllämainittuun 130-140 km/h. Ohituksen jälkeen sitten heti vakkarin muistista perusasetus päälle.

Menin sitten ohi satasta ajavasta uudesta valkoisesta tdi Octaviastakin. Se jäi jo ohittaessa mieleen, kun olin käynyt pari viikkoa aiemmin koeajamassa ko. mallia ihan mielenkiinnosta. Matka jatkui vakkarin rajoituksella, liikenne alkoi harventua ja seuraavien 10 km matkalla tuli enää pari-kolme ohitusta.

Mutta mutta...sitten huomasin, että takana turvavälin päässä ajelikin yllättäen valkoinen Octavia, ja se lähestyi koko ajan. Ajattelin, että noinko sitä Skoda-kuskille sitten tuli näyttöhalut pintaan ja taustapeiliin katsoen odottelin että se ohittaa minut. Etumaskissa alkoi kuitenkin vilkkua valoshow ja kyllä siinä meni muutama sekunti ennen kuin leikkasi mistä onkaan kysymys.

Poliisiauto ohitti ja pysähdyttiin läheiselle seisakkeelle. Kun toinen poliiseista käveli Aeron luo, kävi tuo Octavian ohitus ja sitä vielä seuranneet muutamat reippaat ohitukset mielessä. Nuori konstaapeli pyysi kortin ja kysyi että "ajelitko vakionopeussäädin päällä" ja että " oli säädetty vähän yläkanttiin".

Skodan takapenkillä vastailin vanhemman poliin kysymyksiin hyvin nöyränä: "milloin on viimeksi tullut nopeussakot?" / "1986 oli 102 km kasikympin alueella Keuruulla" (nämä kun olivat ainoat siihen mennessä saamani sakot, ja jääneet hyvin mieleen) / "se ohitustarve kasvaa kun yrittää ajaa muuta liikennettä nopeammin!?" / "näinhän se on (ja sitten vähän puolustelin): "varman päälle kyllä otin jokaisen ohituksen".

Sitten poliisisetä sanoi että jos vaarallisia ohituksia olisi ollut niin tässä puhuttaisiin erilaiseen sävyyn, ja jatkoi: "meidän keskinopeustutka näytti sinulle näiden 15 km matkalla 115 km/h nopeutta, 60 euron rikesakko tästä on nyt seurauksena" No minä olin ensin 8O , ja sitten :D ja kun vääntäydyin ulos takapenkiltä höystelin vielä että "täytyy säätää se vakkari jatkossa alemmas".
Scania
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 09:10
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Scania »

Sedät oli ilmeisesti ottaneet sitte ekat kupposet Costa Ricaa :D
Homo Saabiens
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

No ei siinä sitten kovin isoja rapsuja tullut....onneksi. :?: :?:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Scania kirjoitti:Sedät oli ilmeisesti ottaneet sitte ekat kupposet Costa Ricaa :D
Ja sanoivat varmaan että: Toistakaa perässä -> jos sanani syön niin mörökölli minut vieköön.

Vai miten se nyt meni siinä mainoksessa. :lol: :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

jos tuolla selvii, ni miks ajella rajoitusten mukaan??? 60€ rihän tuo ole edes sakko!!!
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Koska liikennesäännöt ovat olemassa siksi, ettei liikenteessä joutuisi koko aikaa pelkäämään oman perseensä puolesta.

Jeesustelu on kivaa.. Itse olen kuitenkin todella tyytyväinen, että Suomessa kuskit ovat pääosin johdonmukaisia, ennalta arvattavissa, eivätkä myöskään kaahaa.

Lisäys: en siis tässä ole tuomitsemassa threadin aloittajaa, vaan ihan yleisesti perustelemassa, miksi nopeusrajoituksia kannattaisi kunnioittaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onni matkassa, nykyään tuosta pitäisi lain mukaan mennä kortti. (stop-merkin huomiotta jättäminen)

Olen alkanut ihan erilailla katselemaan niitä stoppeja kyllä tuon jälkeen. :-o
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Joo, tarkoitus ei ole ylpeillä tuolla suorituksella (ks. ketjun 1. viesti), mutta poliisin judgement oli iso helpotus. Arvailua tämä on, mutta ehkäpä siinä katsottiin jonkinlaista kokonaisuutta, eli aiempaa sakkohistoriaa ja ajotyyliä noin 20 km matkalla minun sitä itse tietämättä.

Tästä on vain oma sanani, mutta yleensä ajan suhtkoht rajoitusten mukaan. No, jonkinlainen "todiste" on se, että reilusti puoli miljoonaa ajokilometriä on takana ja nuo 2 sakkoa on tullut, vaikka toki ylinopeudesta kiinni jäämisen riski on pieni. Kun sitten rajoituksen mukaan tai hieman yli ajaa, niin ohi menee aika moni; tämänhän ovat kaikki varmaan kokeneet.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Heh, anna mennä vaan.

Itselläni on cruise säädetty +10km/h mittarinopeuden mukaan ja kokoajan ohittelevat maanteillä.

Kytätkin ovat tulleet vastaan tosi usein, mutta vielä ei ole kukaan pysäyttänyt. Ehkä tuo 8-9km/h todellista ylinopeutta on sitten just niin vähän, että eivät puutu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

No sama costa rica efecti (tai ainakin lähes) kävi kun tyhmyydessäni ajelin 4-tiellä oulussa motarilla 140km/h ja ei vieläkään tietoa mistä virkamondeo pääsi yllättämään. Anyway tutka kertoi 138km/h 100 alueella joten kortin lähtö oli varma. Tämä muuten tapahtui 0900 aamulla. Mutta kuinkas ollakkaa nuoret jepet ei turissu ylimääräistä, mutta olivat kohteliaita. Kortti jäi + iso pikavoitto taskuun joka sitten juuri ja juuri saatiin maksettua veronpalautusrahoilla. Sen jälkeen olen taas alkanut pelkäämään polliisia kuten oulussa on tapana :wink: . Ekat sakot saatu toinen on jossain hamassa tulevaisuudessa odottamassa :lol: , pitäis varmaan ostaa 1.0 kippo ettei sais enää niin kovia sakkoja.... 8O
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

1. viestin kirjoittajalle tiedoksi että ovat mitanneet vain keski-nopeuden. Hetkellisen nopeuden mittaamiseen tarvittaisiin tutkaa mutta tuossa skodassa sitä ei juuri käytetä koska spectre on päällä koko ajan.

Oliko muuten -570 vai -572 rekkarin loppu osa? Toinen noista on Oulun Lp:n (570) ja toinen Roi:n LP:n (572). Rekkarin eka kirjaimia ei vitsi tänne kirjoittaa.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kuulin jostain että tutkavirhe olisi luokka 3-4 km/h.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuha kirjoitti:Kuulin jostain että tutkavirhe olisi luokka 3-4 km/h.
Ainakin noiden näyttötaulujen virhe on luokkaa +5 /-2 km/h.
Muutenhan nuo on näyttänyt +/-2km/h tarkuudella, vaan tuo mikä on Vuosaareen viritetty sataman kivirekoille, näyttää joka aamu ja ilta 4-5km/h liikaa. :?
Otos on 2krt/päivä, noin kuukauden ajalta, ja verrattuna 8-12 satelliittiin. :)
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

lk kirjoitti:Oliko muuten -570 vai -572 rekkarin loppu osa? Toinen noista on Oulun Lp:n (570) ja toinen Roi:n LP:n (572). Rekkarin eka kirjaimia ei vitsi tänne kirjoittaa.
Ei ole jäänyt mieleen.
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Veksi »

9000cst kirjoitti: , pitäis varmaan ostaa 1.0 kippo ettei sais enää niin kovia sakkoja.... 8O
Ei auta mitään. Itse ajoin vw caddyllä 1.6D 96km/h kuudenkympin alueella tutkaan. Vakava piittaamattomuus ja 4 viikoksi kortti hyllyllle. Kiitos laki uudistuksen 1.3.2005.

Lomarahoille löytyi samasta syystä hyödyllinen käyttökohde ,liikkuvan poliisin avustaminen. Saamani sakon vuoksi LP:n lomautukset peruttiin. :oops: .
Vastaa Viestiin