Outoa narinaa edessä (900C)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Outoa narinaa edessä (900C)

Viesti Kirjoittaja werther »

Autostani on ruvennut yhtäkkiä kuulumaan edestä oikealta puolelta narisevaa ääntä. Ääni ilmenee aina kun ajaa pieneenkin töyssyyn. Ääni ilmenee myös kun antaa auton rullata hiljakseen ja kääntelemällä rattia puolelta toiselle sen verran, että hieman kääntyilee. Ajettaessa ei tunnu mitään outoa, vaan auto kulkee ihan normaalisti tuota ääntä lukuunottamatta. Mitään poikkeavaa ei lokasuojan ja renkaan välissä näkynyt olevan. Onko vika jousituksessa vai ohjauksessa? En ole myöskään kolauttanut autoani mihinkään (vaimon ehdotus :roll: ). Kyseessä on ohjaustehostimellinen malli.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Onko löysät alanivelet, minulla oli samanlaista narinaa ja oikea alapallo vaihdettin. Se auttoi.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kannattaa nostaa keula ilmaan ja tarkista vetoakselin tunneli kunto ja alatukivarren kiinnitys. mulla oli sama ihmettelyn aihe monta kuukautta omassa ysiysissä. käsittämätön narina, ikäänkuin joku vaijeri olis ollut katkeamassa. eilen tajusin mistä se tuli, mulla oli koko vetoakselin tunneli ja alatukivarren kiinnitys läpimätä ja murtunut ja peltihän siellä narisi! ai että säikähdin, ja kiittelin enkeleitä että olen pysynyt tiellä tuon auton kanssa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Suurella todennäköisyydellä juuri pallonivel narisee. Vaihtoon. Been there, done that...
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Tässä on hyväksi havaittu keino nivelten keston pidentämiseksi ja jumittamisen poistamiseksi:

http://saabpics.org:3000/gallery/album160
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ittellä alkoi narisemaan tuo vasemman iskarin yläkiinnitys kun alatukivarren kiinnityspistettä hitsaillessa oli tuotakin vähän säädeltävä. Vissiin asettunut nyt uudelleen kun on hävinny melkein äänet.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

epätodennnäköistä

Viesti Kirjoittaja Eero »

tarkista nyt ekana helpoimmasta. Onko pyörän mutterit kiinni. Ja sitten noihin muihin.

Ostin kerran auton jossa oli takapyörän laakerit väljät. Sitten kotona huomasin, että ne olikin mutterit ja auto oli sillä korjattu kun kiristin ja arvo nousi hetkessä.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8120
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

yhdellä miehellä

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerran narisi pyörän takaa samalla lailla ja kertoi heittäneensä kympin pytyn jäteöljyä etupyörän taakse niin johan taukosi narinat.
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

Kiitoksia vastanneille. Vika ei ole viela varmistunut. Aloitin helpoimmasta paasta eli pyoranmuttereista ja vaikka se ei ollutkaan aiheuttaja, niin oikean puolen pultit olivat kaikki aavistuksen loysalla niin edessa kuin takana. Vasemmalla puolella ei tata ongelmaa ollut. Taytyy jatkossa tarkkailla.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

lucaf kirjoitti:kannattaa nostaa keula ilmaan ja tarkista vetoakselin tunneli kunto ja alatukivarren kiinnitys. mulla oli sama ihmettelyn aihe monta kuukautta omassa ysiysissä. käsittämätön narina, ikäänkuin joku vaijeri olis ollut katkeamassa. eilen tajusin mistä se tuli, mulla oli koko vetoakselin tunneli ja alatukivarren kiinnitys läpimätä ja murtunut ja peltihän siellä narisi! ai että säikähdin, ja kiittelin enkeleitä että olen pysynyt tiellä tuon auton kanssa.
Tiedän tunteen....
Itselläni oli käytännössä katsoen koko keula. molemmat runkopalkit, tukivarsien alakiinnitykset. oikealla puolella oli enää yhdeltä puolelta höllästi kiinni... ykskin kunnon töyssy.....
Ja tosiaan. Ei mitään muua huomioitavaa kun pientä narinaa edestä, välillä saatto vähän kolista kuppasemmalla tiellä. Ei tuntunut kummoselta edes motarilla.

Toivittavasti sinulla werther ei ole näin pahasti. Mutta ruuvaroi niitä peltejä kuitenkin. Varmuudenestämisenvälttämiseksi
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla kuuluu vasemmalta puolelta aina *klonks* joka kerta kun kääntää jyrkemmin oikealle ja auto kallistuu. Onkohan tuokin joku nivel vai iskariko siellä pohjaa?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minä laitoin yhteen satkuuni injektioruiskulla öljyä niveleen suojakumin läpi. Loppuin narinat ja ohjauskin keveni selvästi, kun toistin sen muihinkin kolmeen +raidetangon päihin.
900C -86
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

ASTech kirjoitti:Minä laitoin yhteen satkuuni injektioruiskulla öljyä niveleen suojakumin läpi. Loppuin narinat ja ohjauskin keveni selvästi, kun toistin sen muihinkin kolmeen +raidetangon päihin.
Halpa ohjaustehostin :)
Pitäsköhän lähtee satkuun ruiskuttaan kun siinä ei oo tehostinta :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
nevaintausta
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 07:09
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja nevaintausta »

Keväällä 2005 parin viikon narinan jälkeen,ostin molemmat ylä-ja alapallonivelen.Ensin vaihdoin ylemmän ja sitten testiajoon.Narina loppui,eikä sen jälkeen ole kuulunut.alapallonivelen jätin vielä tässa vaiheessa vaihtamatta.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Melkein unohdin tuon 99:n ominaisäänen, jota en koskaan ole saanut selville, vasemmalle kaartaessa kuuluu rummutusta jalkatilasta, ikäänkuin jokin siihen hakkaisi.

Pakoputki on uusi ja kiinni, ei väljiä missään, kaikki on kiinni kuin pitääkin.. silti vaan ääntää.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin